Fotografera orrspel

Skidade förbi en myrbit täckt med orrspår igår och drog slutsatsen att det rörde sig om en orrspelsplats. Då jag en tid försökt bryta min fotomotivtorka tänkte jag att det kunde vara intressant att försöka fotografera ett sådant spektakel. Med anledning av det undrar jag följande:

- Hur ofta spelar orrarna? Är det varje vårmorgon? Varannan? Varje måndag?

- Hur stationära är orrspel? Väljer de om och om igen samma plats eller byter de kontinuerligt område?

- Hur skygga är de då de spelar? I och med att jag endast har ett 300mm-tele (till en 22.7x15.1 mm sensor), så behöver jag kunna vara maximalt 50 meter från platsen för att få intressanta bilder. Hur seriöst behöver jag bygga mitt gömsle? Kan det möjligen räcka med mitt tält nedgrävt i snön?
 
tjonsson; sa:
- Hur ofta spelar orrarna? Är det varje vårmorgon? Varannan? Varje måndag?

- Hur stationära är orrspel? Väljer de om och om igen samma plats eller byter de kontinuerligt område?

- Hur skygga är de då de spelar? I och med att jag endast har ett 300mm-tele (till en 22.7x15.1 mm sensor), så behöver jag kunna vara maximalt 50 meter från platsen för att få intressanta bilder. Hur seriöst behöver jag bygga mitt gömsle? Kan det möjligen räcka med mitt tält nedgrävt i snön?

-I princip varje morgon när det är fint väder. Klart och kallt.
-De brukar vara väldigt stationära, men kan dock växla mellan några alternativ, de väljer dock inte en plats hux flux, utan platsen/-erna är noga utvalda och dom är där år efter år.
-Jag har aldrig försökt komma så nära som 50m så jag vet inte hur det funkar med ett tält, pröva. Kom ihåg att det alltid sitter hönor och vaktposter i träden runt om spelplatsen. Har du möjlighet kan du ju låta tältet stå kvar så att dom vänjer sig med det.
Var där före gryningsljuset.
Dom brukar kunna spela en sväng på kvällen också, men inte lika intensivt då.

/BAX
 
Orrarna är (oftast) stationära, dvs de dyker upp på samma plats igen. De har ingen kalender eller "körschema" så de spelar varje morgon/kväll om väder och vind tillåter. Skall man gästa deras spelplats är det bästa att vara på plats redan nattetid för att invänta morgonen. Gömslet behöver inte vara Top of the art, bara din närvaro inte är iögonfallande. Ta med varmt att ligga på och varma kläder för det finns inget så kallt som den sista timmen innan det händer något...
Roland
 
Tack för de initierade svaren.

Kan man säga någonting generellt om den typ av plats orrarna väljer? Jag slogs nämligen att denna plats låg mycket öppet (i kanten av en sjö omgiven av stora öppna myrar). Jag hade nog trott att de sökte sig till mer skyddade platser (mindre skogskantade myrar).
 
Nä, en ganska vanlig plats.
Utanför min stuga har jag en stor myr med en skoterled över, där brukar det vara ett sjujäkla spelande i påsktid.
En myr, sjö, vändplan vid nån avverkning eller nåt ditåt, dom verkar vilja ha mycket öppna ytor till skillnad från tjädern som väljer nån liten glänta i storskogen.

/BAX
 
Tält och Orrspel

Runt påsken -03 smällde jag upp mitt tält på en hage precis vid en skogsglänta,vid 5 tiden på morgonen vaknade jag av ett sjuhelsikes oväsen,tältet stod ca 10m från spelplatsens centrum!Det var bara att vänta ut,de verkade inte bry sig om ljud eller rörelse i tältet,för mina bestyr kunde jag klara av,frukost och ihop-plock.De började droppa av niotiden,vid halvelva-elva var det helt lugnt.


peter
[Ändrat av ping 2006-03-27 kl 15:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beridox Fotografera konserter Fotomotiv 6
Lavskägge Börja fotografera Fotomotiv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.