5140i + GPS?

Den suger...

Kan bara hålla med har "dragits" med min telefon sen i mars nu å kan bara ge gps skalet skit kritik..
Skitdålig i stadsmiljö... långsam uppstart i kallt läge, upp till 20 minuter, använd vid två fjällvandringar (tur man har karta å kompass med). Sen så kan den bara inte hitta mjukvaran ibland så man får "ansluta" skalet igen.... KÖP EN RIKTIG GPS! ÄR mitt råd.... Ps tur att den går att ringa med i allafall....tack för ordet..
 
Re: antennplacering

tango; sa:
I manualen finns beskrivet var antennen sitter och det i i knappsatsens underkant och de råder en att hålla telefonen i 45 graders vinkel (från vadå men jag antar från en vertikal linje).
Normalt brukar man säga att patch-antenner (som det gissningsvis är fråga om här) fungerar bäst om de hålls horisontellt. Att då hålla telefonen lutad mot sig i 45 grader (oavsett om de menar horisontal- eller vertikallinjen blir det ju samma sak) låter inte helt optimalt då man rimligtvis själv skymmer en stor del av himlen.

Jag förslår att du gör lite tester och försök då helst vara på ett stort öppet fält så du kan bortse ifrån andra störningselement. Det finns säkert en statusskärm där man på något sätt kan se satelliterna man har kontakt med. Oftast brukar man dessutom kunna se signalstyrkan genom en stapel eller liknande. När du har fått kontakt väntar du ett tag tills det har stabiliserat sig och provar sedan olika positioner därifrån och försöker se om mottagningen blir bättre eller sämre i olika positioner.

Om jag gissat rätt och det är en patchantenn så kommer den sannolikt att fungera bäst liggande helt horisontellt när du håller ut den ifrån kroppen, så högt som möjligt. Då skymmer din kropp minimalt med himmel.

Eftersom antennen har den märkliga placeringen under knappsatsen skulle jag kanske prova att hålla den upp-och-nedvänd tills du får en fix. När man väl fått det brukar det vara lättare för enheten att hålla fixen så sedan kanske det går bra att hålla i den normalt?
Är en GPS känslig på om man håller GPSen absolut stilla när man vill hitta position eller gör det något om man rör sig lite? Sakta promenad är det ok?
Min erfarenhet är att det alltid går snabbare att få en fix om man står still. Promenaden i sig är förmodligen inte speciellt belastande men problemet i en svår mottagningmiljö kan vara att du ständigt förändrar vilka satelliter GPS:en "ser" och det är rena döden för möjligheten att få en fix.

Försök tänka på att antennen hela tiden skall "se" så mycket som möjligt av himlen och agera utifrån det. Lycka till!
 
stå stilla för fix!

Jag vill förtydliga min fråga från igår: Jag undrade hur känsligt det är att man står stilla tilsl man fått sin första fix (nej, inte narkotika ;-), sin första fixpunkt alltså och jag har fått svaret att det går mycket snabbare att få första fixpunkt om man står stilla.

Ang hur olika sateliters styrka visas så är det bara två lägen: Svart = satelit som används respektive grå= satelit vars signal är för svag för användning.

Får se när jag får mer tid för att testa på stor öppen yta - får se ikväll om hamnplanen är tillräckligt stor för en snabb fixpunkt. Hoppas dimman lättar tills dess.

Manual för telefonen finns här:
http://www.nokia.se/support/phones/5140i/

Manual för skalet:
http://www.nokia.se/support/phones/gpsshell/

/Patrik
 
Erfarenheter från igårkväll och i morse på väg till jobbet:
Stå stilla tills du fått första fixpunkt - det går mycket snabbare! <1 minut till position på öppen yta.

Desutom har ju GPSen varit aktiv nyligen nu så den slipper åtminstone leta upp tid och datum först - det finns kvar sedan "förra gången" - varmstart så att säga men detta är väl inte nyheter för rutinerade navigatörer.

Har dock en fråga: När jag bara får in få (2-3 st) sateliter står det 2D-positionering för att växla till 3Dpositionering då jag får kontakt med flera sateliter.
Är detta så enkelt som att 2D = latt och long medan 3D även tillför en beräknad höjd? Eller är det något annat?

Lyckades även navigera lite efter Travelguide-programmet igår - promenad från Aspöfärjan till konserthuset i Karlskrona - knappt en kilometer gåendes med god precision. Saknade dock riktningspil eller "sväng höger"-instruktioner. Man fick läsa kartan istället.

Blev dock förvånad då jag försökte navigera vidare och söka efter en gatuadress och den inte fanns för att sedan se gatunamnet på kartbilden (ja, det var rättstavat båda gångerna). Men det ska vi nog belasta karttjänsten för (laddas via GPRS).

Fler rapporter kommer efter hand.

/Patrik
 
fson; sa:
Kul!
Vore spännande att se hur kartan ser ut?

/Per

Det var i stan så det var vita gator med gatunamnen skrivna på resp gata. Huskvarteren var röda och vatten blått. Inga höjdkurvor. 2D-bild.
Gick att zooma mellan 3 olika nivåer, en bild visar uppskattnignvis 50m, en 100-200m och en översikt på kanske några km - mycket ungefärliga värden - kan kola mera på skalorna nästa gång.

Ganska lika andra enkla telefon-navigeringskartor, ungefär som i kartsidorna i telefonkatalogen.

/Patrik
 
tango; sa:
Desutom har ju GPSen varit aktiv nyligen nu så den slipper åtminstone leta upp tid och datum först - det finns kvar sedan "förra gången" - varmstart så att säga men detta är väl inte nyheter för rutinerade navigatörer.
Kallstart respektive varmstart är precis de begrepp man brukar använda så du verkar rutinerad du också ;)
Har dock en fråga: När jag bara får in få (2-3 st) sateliter står det 2D-positionering för att växla till 3Dpositionering då jag får kontakt med flera sateliter.
Kontakt med tre satelliter ger 2D- och fyra eller fler ger 3D-positionering.
Är detta så enkelt som att 2D = latt och long medan 3D även tillför en beräknad höjd?
Helt rätt.

Hur funkar det med Travelguide? Jag tror jag läst att man får ett års abonnemang på kartorna. Vet du vad det kostar därefter?

Jag antar att man också betalar trafikavgifter för Travelguide. Har du en aning om hur mycket det kan bli? Vad kan det röra sig om för datamängder och hur ofta måste den hämta nya kartor?
 
Hur funkar det med Travelguide? Jag tror jag läst att man får ett års abonnemang på kartorna. Vet du vad det kostar därefter?

24€ för Europa enl
http://www.softwaremarket.nokia.com/?action=search&cat=5&uaid=202



Jag antar att man också betalar trafikavgifter för Travelguide. Har du en aning om hur mycket det kan bli? Vad kan det röra sig om för datamängder och hur ofta måste den hämta nya kartor? [/QUOTE]

Har kört så pass lite ännu så jag vet inte säkert men jag tror att mina förbrukade 0.088 kB i november kommer från min stadsnavigering igår med några få kartomladdningar - får återkomma med mer siffror efter hand.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.