3D kartor med Ozi

OziExplorer kan med höjddata från SRTM (Shuttle Radar Topography Mission vilka kan laddas ner från ftp://e0dps01u.ecs.nasa.gov/srtm/) skapa 3D kartor som kan presenteras av Ozi3D. Tyvärr slutar mätningarna vid 60 breddgrad så vi "kepspojkar" i norrland har ingen nytta av dessa data.
Dock ser jag en möjlighet att med denna teknik kunna skapa en 3D karta av tx en sjöbotten om jag bara viste vilket format dessa satellithöjddata har.
Visionen är följande:
Jag sitter i min båt med gps'n och ekolodet påslagen och färdas i täta slingor över en sjö. GPS'n loggar position och djup i ett spår.
Jag går hem till min dator och laddar över spåret och efter lite trolleri får jag en snygg 3D-karta av sjöbotten.

Någon som har funderat i dessa banor? Någon som vet något? Någon som har ett fungerande koncept?
 
Var inne på det för några år sedan och kollade runt på nätet. Det finns kommersiell programvara som sammanställer gps och djupdata. Djupprofiler är intressanta inte minst för fisket.

En GPS som Garmin 276 medger inkoppling av ett ekolod. Vet inte om det går att få ut djupdata via NMEA tillsammans med position. Annars får man väl köra dubbla loggar, en för GPS och en för djupdata. Är tiden synkroniserad ska det väl gå att lägga in allt i en matris och få kurvor av det.

Själv skulle jag gärna vilja ha en karta över fåran strömmen grävt några hundra meter utanför oss på Ölands kalmarsundskust. Enligt ekolodet står det fisk där.

Vore trevligt om EGNOS var mer pålitligt så man kan få upp noggrannheten.

Man kan jobba från två håll: Dels bestämma sig för hur presentationen borde se ut - och dels titta på hårdvara som krävs. Själva sammanställningen av data borde vara en rätt enkel sak.

För övrigt kan man använda radardata även för kartor i Mapsource. Det har Rich Smith gjort i de kartor över Karibien som finns på http://rwsmaps.griffel.se . Använde man djupdata skulle man kunna göra vektoriserade sjökort med djupdata rätt enkelt för att visa t ex i 76C eller 60c. Använde man en PDA som iQue skulle eller en PPC skulle man kunna alternera mellan vektorkort och grafisk presentation via t ex Pathawy eller Fugawi. Plats för mer idéer.

Sedan borde den lilla sjömätningsfarkosten kunna styra sig självt via gps. Tänker mig en elsnurra och autopilot.
[Ändrat av jonasolof 2004-12-12 kl 20:32]
 
Tittade lite mer på 276 C. Den har dubbla seriella interface så det bör gå att koppla ett ekolod till som ger NMEA ut. På den andra serieporten borde man kunna ansluta en Palm som samlar upp trackpoints, helst direkt till minneskort.

Ska man titta på resultatet i en "3D" grafisk presentation så måste man välja perspektivpunkt. Inte helt uppenbart hur man gör det på ett optimalt sätt. Det finns ju i of sig program som låter en "flyga" över landskap med olika betraktningsvinklar, men det kräver mycket av datorn.
 
Jag har en Garmin GPSmap 276C och ett ekolod som kopplas till runda seriella sticket på 276'ern. GPS'n lägger in djupdata i varje trackpoint liksom den lägger in höjddata.
Tracken innehåller alltså en serie punkter angivit med position+djup + höjd mm. - alltså allt man behöver för en 3D-presentation.

Ozi 3D kan använda sig av filer skapade med OziExplorer där höjddata ingår på ett speciellt format.
Jag tror att formatet är så att filnamnet anger det syd-östra hörnats koordinater i ett kvadratisk område där det finns en radarhöjdmätningar för varje kilometer.
Jag tvivlar därför själv på att oziexplorer och ozi3D kan användas direkt för ändamålet.

Kanske en fråga/önska att ställa till Des Newman:
"Tacksam för en funktion för omvandling av ett spår till 3D karta"
 
Är det viktigt att använda just OziExplorer? Hur vill du titta på 3D presentationen? Jag har inga kontakter åt Ozihållet så jag kommer inte längre där.
Det är väl inte heller läge för att samla data just nu, annars skulle du väl kunna skicka mig en tracklog från din GPS inkl djupdata så kunde man se om Rich Smith har lust att titta på det. Jag sponsrar i liten mån hans kartskapande så det har gått bra hittills.

Om du presenterar frågeställingen mer utförligt för Ozi's upphovsman kanske han tycker att det vore en kul tillämpning.
[Ändrat av jonasolof 2004-12-13 kl 20:30]
 
CAD program och kontrollenhet

Det finns ju en del anpassade CAD-program för ändamålet, t.ex. TopoCAD från Chaos systems http://www.chaos.se. Annars finns ju även GEO från SBG, stora AutoCAD med flera som klarar av samma sak. Dessa program kostar dock en hel del - åtminstone vitt....

Saknar du en bra kontrollenhet, som kan lagra både djupdata från ett ekolod och plandata från en Garmin, kan kanske GEODOS från vikerdata http://www.viker.se vara något. Dock är inte heller denna apparat gratis.

/Niklas
 
Matlab

Hej

Detta låter ju kul. Skicka mig höjd och tracklog i något bra format, textfil eller excellblad. Behöver altså X,Y och Z koordinater för så många punkter som möjligt. (lat long går också bra).

Jag kan interpolera ihop det till en 3D bild i Matlab och lägga ut här i tråden.

björn.sjogren@geo.uu.se
 
För loggning av data borde det räcka med en gammal palm, helst med minneskort t ex en m500, ansluten över seriall port. Det gick ju att få ut både positionsdata poch djupdata över den ena porten i 276C. Tänker på CetusGPS, medger ju lagring av obegränsat med spårdata.
 
Här är svar på min fråga till Rich Smith om att använda indata från ekolod och gps för att göra en kartor dels för garminformat, dels för 3D presentation:

"The easiest way to use the data would be to map a Garmin map using the
depth spot (0x6200) type for each data point.

The data could also be converted to one of several different DEM (Digital
Elevation) formats and then loaded into globalmapper. Once you have the
data in globalmapper you could customize a shaded relief map and then
export a geotif which could then be used with Fugawi or Pathaway. Or you
can also use globalmapper to generate depth curves and then make a Garmin
map from that.

I looked at a couple of DEM formats and they expected the grid of
elevations to be evenly spaced. There might be one that takes unevenly
spaced data points, but if not then a conversion program would have to be
written which will take a grid of unevenly spaced data points and generate
evenly spaced data points using interpolation. "

Det verkar finnas flera möjligheter att döma av inkomna svar.

Man kunde t ex lägga in djupdata och positioner i en topokarta. Att öppna en Bluechartfil verkar inte funka, åtminstone inte med aktuell version av GPSmapedit.

Nästa steg är att skaffa indata. Jag tar också tacksamt emot en fil med indata. Min vinterfiskebåt försvann i en storm i fjol som höjde vattenståndet en meter i Kalmarsund på ett par timmar. Inte har jag någon 276 än heller.Så även om sundet inte är fruset nu så kan jag knappast greja det.



[Ändrat av jonasolof 2004-12-17 kl 19:57]
 
NMEA sentence för djupdata

Jag ställde frågor till en duktig (palm)programmerare om applikationen att spara djup- och positionsdata och han returnerade med relevanta frågor om hur djupet definieras. Själv kan jag tänka mig att ekolodet "tar över" kalibreringen så att man struntar i höjden över geoiden resp medelhöjden över havet. Det hela måste ju gå att använda i en högt belägen sjö också. Vad heter det NMEA meddelande som avser djup och positionsdata - om det nu finns ett enda - i annat fall vad heter det som ger djupet?

Här är JMckie's motfråga:

By depth, do you mean the altitude above MSL or the height above the WGS84 ellipsoid?

Are depths represented by negative numbers?

Do you know if the $GPGGA sentence is adequate for this? I quickly scanned the NMEA docs and found nothing specific for depth
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...