12V =DC -> 230V ~AC

Vibrationer

I de flesta fall är inte produkterna byggda för extrema accelerationer/vibrationer men man kan förbättra situationen betydligt genom att själv försöka dämpa bort en del genom den upphängning/fastsättning man använder. I extrema användningsfall kan man ibland behöva ta till extrema åtgärder ("This voids your warrany", garantier slutar gälla om du gör åverkan på din produkt).

Tunga komponenter med få ben är det man ska se upp med (till exempel elektrolytkondensatorer).

NASA hade ett forskningsprojekt för några år sedan då man skulle bygga elektronik för att tåla 100 000 g, denna smäll uppstår om man låter Mars-sonder landa utan bromsraket!

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Punkt 1:
----

Slutsatsen är att om du som kund är nöjd med en produkt och inte anser att du betalat oskäligt mycket så är det god kvalitet.


******************************************************
Håller inte med om det. Bara för att jag som enskild individ kanske råkar vara nöjd med en viss vara säger väl ändå inte något om varans EGENTLIGA kvalite ,allt är ju som bekant relativt.
******************************************************


Punkt 2: Specifikationer beskriver gränserna för funktion, ofta blir dessa mycket detaljerade eftersom de ska möta ursprungliga konstruktionskrav.

Specifikationer ska inte blandas samman med reklamblad eller liknande som oftast tas fram av marknadsavdelningen som sällan befolkas av tekniker/ingenjörer (det är därför som det kan se underligt ut!).


*******************************************************
Som sagt papper är tåligt och även om en produkt på pappret ser ut att vara helt ok så är det ändå inte 100% säkert att det stämmer överens med verkligheten.
*******************************************************



Nu tycker jag att vi slutar denna diskusion för alla har nog ändå sin egen uppfattning om vad dom tycker och tänker i hänseende kvalite och pris.

mvh Peter
 
Japp apersson850 det verkar som det vore rätt punkt att ansluta styrsignalen på.

Förvisso hade det varit bra om man kunnat haft styrspänning även på startnyckelläget radio eller nått för då hade man kunnat ladda även utan att motorn var igång.

som tur är så har invertern ju automatisk avstängning innan den tömmer batteriet så man ej kan starta bilen om man av en eller annan anledning råkar glömma stänga av radioläget.

Den enda nackdel jag kan tänka mig att koppla på det viset är att förmodligen så kommer invertern att få ström när jag vrider om tändningsnyckeln(radioläge) för att strax tappa strömmen när startmotorn går igång och sedan återigen få ström när motorn är igång , det blir liksom lite På - Av - På och det under en ganska liten tidsrymd vilket i sig kanske inte är så lyckat eller hälsosamt för inverten.

Peter
 
Om inte jag missminner mig från bilder på din converter så har anslutningskablarna jättekrokodilklämmor ala hjälpstartkablar monterade.
Och jag minns de gånger jag monterat hjålpstartkablar i olika bilar att det blixtrar rätt bra dvs convertern får uppleva en massa konstiga elektriska förlopp när man ansluter den med krokodilerna till batteriet. Om du ansluter din relälösning med kabelskor till batteriet, tror jag det var, kommer du att få mer distinkta brytningar/slutningar när du startar bilen och de elspikar du får då är nog inte elakare mot convertern än krokodilanslutningen.

Sedan måste jag ställa ställa en följdfråga till apersson om Joseph Lucas

Det var väl han som uppfann mörkret?

Mvh

Larry
 
Utförsäljning

För den som är av någon anledning är intresserad av en omformare som ger 4-kantvåg, så är det just nu utförsäljning av sådana på Clas Ohlson, till halva priset.

Per Brune
 
Märkning i bilar:
Vet inte om det bara är hos dem, men Volvo kallar radioläget (ut från tändningslåset) för X.

Om Lucas:
Det påstås att Joseph Lucas inte uppfann mörkret, utan det eviga mörkret.

Anders
 
olsson826; sa:
Håller inte med om det. Bara för att jag som enskild individ kanske råkar vara nöjd med en viss vara säger väl ändå inte något om varans EGENTLIGA kvalite ,allt är ju som bekant relativt.

Det här är en riktig självmotsägelse! Om allt är relativt finns det ju knappast något som en "egentlig" kvalitet, eller hur?

I det här fallet blir det lite absurt att prata om "relativ" kvalitet. Antingen fungerar prylen för det den är avsedd för (att driva laptopen) eller så gör det den det inte. Det finns knappast så mycket utrymme för relativa tolkningar av kvalitet eller funktion.

Som sagt papper är tåligt och även om en produkt på pappret ser ut att vara helt ok så är det ändå inte 100% säkert att det stämmer överens med verkligheten.

mvh Peter

I så fall har säljaren sålt prylen med falsk varudeklaration och man lämnar tillbaka den. Svårare är det inte. Och har du några belägg för att billig elektronik skulle vara sämre på att uppfylla spec. än dyr? Jag har aldrig erfarit det.

Du försöker få det här till en fråga om personlig uppfattning eller relativ sanning, i sann socialkonstruktionistisk anda. Som tekniker och naturvetare vänder jag mig mot det när det gäller något så handfast och lättkontrollerat som enkel elektronik.

Johannes
 
Detta tenderar till att bli löjlig .


hursom helst så har jag ialla fall idag installerat min inverter i bilen och med hjälp av ett enkelt relä fixat så att dom eventuella ström topparna vid start/ stopp som en generator tydligen kannvage nu är eliminerade :-=)

nu åtsrestår dock ett litet nytt delikat problem :)

och det är hurvida invertern tål att ha inkopplad lastr redan vid uppstart .-=))'

Har testat lite och hör aTT INVERTERN inte verkar gila att denn har en "förbrukare" inkopplade innan den har så att säga hunnit värma upp.

hur jag skall lösa detta delikata problem utan att för den delen vålla utsidans läsare allt för stora probolem återstår att se.

skriver dessa ord sittandes i bilen på min laptop ute på gården ca 30 meter från min accespunkt

mvh Peter
 
Om det nu är så, att den inte tål last vid starten (verkar lite märkligt, men låt oss säga det), är det lätt att lösa.
Sätt ett tillslagsfördröjt relä på utgången. Sådana reläer, som äter snart sagt vilken spänning som helst, och alltså bör kunna fungera bra, hur invertern än startar upp, finns.
Sedan är det bara att låta det reläet koppla in den riktiga lasten efter några sekunder. Reläets egenförbrukning är så liten, att den inte lär ha någon betydelse i detta fall.

Anders
 
Det jag tror händer när du slår på spänningen till convertern med inkopplad last är att convertern inte förstår att förse sig själv med tillräcklig energi utan börjar leverera energi till laptopaggregatet. Det är då du hör det surrande ljudet. Efter en stund når kopplingen stabilitet och då fungerar allting normalt.
Det kan också vara så att både convertern och laptopaggregatet har dedikerad nolla resp fas, om det skulle vara så kan du vrida 220 V stickproppen i converteruttaget 180 grader efter att ha hört det surrande ljudet. Startar du nu om bilen skullet surret försvinna. Värt ett försök.
Något annat du kan prova är att ansluta en vanlig glödlampa till convertern och starta bilen. Flämtar glödlampan i början vet du i alla fall att convertern inte kan lämna stabil spänning i början. Det kan vara bra att veta.
Konstaterar du nu att du behöver någon form av brytarlösning så är nog Anders fördröjda relä snyggast och bekvämast.
En råare och obekvämare lösning är köpa en jordad uttagslist som har glimlampsförsedd strömbrytare. Inte speciellt snyggt och bekvämt men funkar och du har fler uttag för mobil etc.

Mvh

Larry
 
Ska prova att vända stickontakten 180 grader för att se om det kan ha med faserna att göra om det inte hjälper vore det kul att försöka med aperssons ide om tillslagsfördröjt relä jag gissar på att du menar att man bygger in det direkt i invertern ?? vore snyggast och smidigast kanske .

En annan sak som jag då får svar på är hur det e kopplat inne i boxen för det verkar sitta nån typ av brytare i 220V uttaget som när man sticker in stickontaken aktiverar fläkten och startar upp invertern för även om man slår till kontakten på invertern och grön lampa tänds så verkar den vara i nån standbymode.


Om jag nu måste löda lite i boxen så kan den ju nästan själv förse mig med ström till lödkolven :)))

Var köper man såna relä apersson har du nått tipps ?? ELFA kanske ?

mvh Peter
 
Svaret på frågan =

Hej igen !

Hittade detta när jag kollade runt lite på nätet.


. 54.90 EUR
. incl.16% VAT

Power Inverter 300/600 Watts (Soft-Start)

Spannungswandler 300W Continous- /600W Peak-Power

You only have to connect this power inverter to your car battery (or ship battery,..) , then you have an regular
230V power outlet, where you can stick in your favorite devices like
TV set or computers.

Supports Soft-Start-Technology : On power on of the inverter the consumers can be turned on before.


Så jag antar att jag hittade svaret på min fråga hurvida man kan ha förbrukaren inkopplad till invertern
när man startar upp den .

(Nu stog det förvisso i manualen att man ej bör ha något inkopplat hmm.)

På min inverter står just som i ovan beskrivna fall "Supports soft start"


PS: Om någon tänker köpa en inverter så se upp med priserna jag köpte min för 599:- men det finns andra postorderföretag som tar 999:- för samma produkt.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym ny modell av etrex 12v > 3v Navigering 5
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.