12V =DC -> 230V ~AC

pris och kvalitet...(mitt sista ord)

olsson826; sa:
Kvalite kostar alltid den som inte tror på det mistar sig så är det.

Vad beträffar modern elektronik så är det väl som med många andra detaljer att dom tillverkas i samma fabrik som "fina märket" men det säger för den delen inte att kvaliten är den samma ! inte heller säger den att det är samma komponenter som används ! inte heller konstruktionen behöver därför vara den samma.

Jag är ingen expert men har själv hört "elektronikfolk" uttala sig om olika sätt att bestycka diverse produkter tex TV

Jag vill inte slå mig för bröstet och kalla mig expert, men jag har vid sidan av Clover ett "riktigt" arbete som innebär att jag köper upp elektronikutveckling och forskning inom elektronikområdet åt försvarsmakten. Har även arbetat med kvalitetsfrågor för ett företag inom bilsäkerhet (utan att nämna företag).

Det är riktigt att konstruktioner och komponentval kan skilja men det beror framför allt på om det är en bra eller dålig konstruktör. Det exempel du anger med TV är inte riktigt relevant eftersom det finns kvalitetsskillnader på bildrören som kan kosta avsevärda pengar. För enklare produkter som de vi talar om här så är prissättningen annorlunda. Tillverkningsvolym har stor betydelse.

Jag vidhåller med en druckens envishet att kvalitet och pris inte automatiskt hänger samman.

Ett exempel ur verkligheten, om jag väljer att köpa en specialanpassad DC/DC-omvandlare från ett skandinaviskt företag i begränsad upplaga (100-1000 st) så kan du lugnt räkna med ett pris över 750:- för att jag ska få full kostnadstäckning. Väljer jag istället att ta in volymprodukter så kan jag beställa hem "lagom" stora sändningar (=mindre bundet kapital). Fabriken kan sälja denna produkt till många vilket leder till långa serier och låga komponentpriser.

Få mellanhänder ger lägre priser (de flesta produkter i vårt sortiment kommer direkt från fabrik). Lagerhållning innebär högre priser. Vi kanske skulle kunna vara ännu billigare men leveranstid till kund skulle bli 1-6 veckor och de flesta vill ha sina grejor NU.

När man jämför priser ska man alltid jämföra HELA priset. Vissa anger pris utan att tydligt ange fraktkostnader eller andra avgifter.

Med detta avslutar jag mina inlägg i denna disskusion innan det blir för infekterat.

Jag bestrider med bestämdhet din ståndpunkt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den!

MVH/Christer
 
Som jag sa innan Christer så bad jag lite om förlåtelse om jag givit mig in i en prisspekulation där jag förmodligen helst borde hållt mig borta ifrån.

Ledsen om du tycker att diskussionen blivit infekterad då jag ej på något sätt vill medverka till det.

Och visst finns det UNDANTAG som bekräftar regeln .

Jag är nu övertygad av att just Clover och Christer är ett sånt undantag och att deras produkter håller vad dom lovar .

Nu sätter vi punkt för denna diskusion tycker jag alla glada o nöjda :))

Mvh Peter
 
En smaksak

Fortsätt du att använda din DC/AC-converter med glädje. Behöver du ansluta fler strömslukare så skaffa ett grenuttag och sätt i dina AC/DC-aggregat och ladda laptop, telefon, navigator etc etc. Då slipper du en räcka DC/DC-omvandlare med kabel att hålla reda på. Det är bara tungt att släpa på när man reser.

Men effektförlusten då. Ja, det är helt beroende på hur energisnåla dina olika omvandlare är. T ex din converter drar 400 mA i vila vilket är 4,8 W vid 12 V.
Vid full belastning har du 90 % verkningsgrad, då förlorar du 33 W med 300 W utmatat från convertern.
Om du sedan jämför AC/DC-aggregaten med DC/DC-omvandlarna ur energi-synpunkt så drar förmodligen DC/DC-omvandlarna nägot mer, men inte så mycket att det blir en effektvinst att använda convertern. Och du kanske förlorar säg 12 W i timmen på att använda convertern i stället för DC/DC-varianten om du laddar en laptop. Och det är inte så mycket om du kör regelbundet och har ett välskött batteri.

Men störningar då. Ja din bil är förmodligen godkänd
på ett vettigt sätt, och det innebär att ditt cigarettändaruttag inte får skicka ut vilka störningar som helst och det får inte heller vara mottagligt för vilka störningar som helst, detta gäller för övrigt hela bilen.
Sedan kommer den magiska gränsen 50 V för all eldriven utrustning dvs det är hårdare krav på prylar som drivs med eller driver med spänningar över 50 V. Dessa förväntas kunna leva med varandra störningsmässigt och detta deklareras av tillverkaren genom ce-märket.
En lagom seriös tillverkare låter förmodligen ce-märka sina DC/DC-omvandlare dvs de har samma prestanda ur störningssynpunkt som prylar för över
50 V.
Därför kan du med glädje fortsätta använda convertern.

Med vänlig hälsning

Larry

------

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
 
Funderar på att koppla in på detta vis .

Relä som bryter strömmen till invertern under start ögonblicket och ger ström under drift.

= 12 v relä som drar först när övrig el i bilen tex halvljus blir tillgänglig.

på det viset hoppas jag kunna undgå ström peak vid start och stop av motor (generator).

mvh Peter

PS: alla vägar bär till Rom !
 
Inkopplingsförslag

Som jag förstår har du kopplat in convertern direkt till batteriet och tänker nu sätta in ett relä på
vägen så att convertern bryts bort när du slår av bilen respektive under tiden startmotorn går. Och du vill styra reläet med någon spänning som finns när bilen är igång. Tycker det låter bra.
Tänk dock på att ta en spänningskälla som är igång hela tiden, halvljuset går ju av om du använder helljuset.
Komplettera gärna med en strömställare på reläets styrkabel så kan du slå av convertern helt om du vill.
Om inte convertern har en egen säkring på DC-ingången, lägg gärna till en 25 A säkring på pluskabeln till convertern om något går sönder.

Lycka till

Larry
 
Låter bra med extra strömbrytare så man kan slå av och på
invertern när man behöver den.

Kanske man kan lösa problemet med att halvljuset ej drar när helljuset är på genom att helt enkelt låta heljuset dra ett relä också ?


Peter
 
Eftersom reläet inte drar speciellt mycket ström kan du ta vilken startnyckelstyrd pluspol som helst t ex baksidan cigarettändaruttaget eller pluspolen till stereon.

Mvh

Larry
 
olsson826; sa:
Som jag sa innan Christer så bad jag lite om förlåtelse om jag givit mig in i en prisspekulation där jag förmodligen helst borde hållt mig borta ifrån.

Ledsen om du tycker att diskussionen blivit infekterad då jag ej på något sätt vill medverka till det.

Och visst finns det UNDANTAG som bekräftar regeln .

Jag är nu övertygad av att just Clover och Christer är ett sånt undantag och att deras produkter håller vad dom lovar .

Nu sätter vi punkt för denna diskusion tycker jag alla glada o nöjda :))

Mvh Peter

Ledsen om jag river upp diskussionen igen, men jag vill också invända mot resonemanget om kvalitet hos elektronikprodukter. Jag håller med Christer om att det knappast finns något enkelt samband mellan pris och kvalitet, och skulle vilja sträcka mig så långt som att det är av helt underordnad betydelse. Jag har jobbat med hundratals elektroniska prylar i alla prisklasser och sett svindyra saker gå sönder likaväl som billiga utan att kunna se något direkt samband.

När det gäller enkla saker som DC-DC-omvandlare är de byggda med enkla, robusta komponenter och går knappast sönder pga kvalitetsproblem om de fungerar från början (och då kan man reklamera dem på garantin). Som alla tekniska saker har de naturligtvis en begränsad livslängd men den lär vara betydligt längre än hos de saker de är avsedda att driva.

Vad gäller kvalitet i avseendet att de klarar av uppgiften är det bara att läsa innantill. Få saker har så klara och detaljerade specifikationer som elektronik. På exempelvis Kjell & Co (bara ett exempel, jag har ingen relation till detta företag) kan man köpa en DC-DC-omvandlare för 319 kr med följande spec.:

"70W DC/DC konverter. Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter som lämnar 3,5A vid 15 till 20V och 2,9A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar. OBS!! Passar ej Dell (Kräver specialkontakt)"

Det är bara att jämföra med de krav som ens laptop ställer. Om det passar så finns det ingen anledning att tveka. Jag skulle inte tveka en sekund att köpa den billigaste omvandlaren som jag kan hitta som klarar de kravspec. som min dator ställer. Om det nu mot förmodan skulle vara så att prylen inte uppfyller spec. så är det ju bara att lämna tillbaka den.

Johannes
 
1. Kvalitet kostar pengar även i elektronik.

2. Papper är tåligt (oftast anges en produkts specifikationer lite "luddig" eller rent av vilseledande.

Ta bara exemplet med tex hemma stereo eller det nu så moderna hembio anläggning där det ofta anges watt i stil med 2X500w PMPO när det egentligen borde ha stått 2X50 W RMS

Båda är rätt men det är förmodligen så att du refererar till RMS när du antager hur högt en stereo spelar och skulle fäljaktligen bli minst sagt besviken om du trodde att dom 2X500 w skulle låta som du kanske tänkt dig .

Sen att det står att en produkt har en massa finesser så är det inget som säger att produkten för den delen klarar av att leva upp till det som står på pappret..

Men som jag skrivit innan det finns alltid undantag som bekräftar regeln och nu är det väl kanske så att en DC-Dc omvandlare för 319 kronor då är lika bra och hållbar som en för låt säga 1200 kronor .

Peter
 
Angående inkoppling

Alla bilar har ju matningsskenor, med spänning vid olika tillfällen, ofta beroende på startnyckelns läge.

I några jag mixtrat i har märkningarna varit så här:
31 Chassiejord, fast det brukar ju vara en baggis att hitta.
30 Ständig spänning.
15 Spänning med nyckeln i kör- och startläge.
15I Spänning i körläge (ej start).

Den sistnämnda tycks ju vara en bra kandidat.
Olika biltillverkare har kanske egna idéer om detta, men det har varit ungefär så i flera olika jag tittat i, bl.a. Volvo. Samtliga europeiska, för övrigt.
Japaner och amerikaner har ofta helt egna tankar om elsystem, jämfört med européer.

Joseph Lucas gick i en egen division...

Anders
 
Vibrerat sönder

Jag tipsade för dryga 3 år sedan på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7063 om en billig DC-DC omvandlare som en kompis köpt till sin eTrex för att ha på hans MC.

I våras fick jag reda på att denna DC-DC omvandlare inte höll särskilt länge (någon vecka). Om jag minns rätt så hade omvandlaren vibrerat sönder. Den var förmodligen inte gjord för att sitta fast vid batteriet på en MC. Om Garmins DC-DC omvandlare eller någon annat fabrikat håller bättre på en MC har jag ingen aning om.

Per Brune
 
olsson826; sa:
1. Kvalitet kostar pengar även i elektronik.

2. Papper är tåligt (oftast anges en produkts specifikationer lite "luddig" eller rent av vilseledande.
Peter

Punkt 1: Nu är vi tillbaka vid frågan vad kvalitet är. Det jag lärt mig på högskolan och i arbetsliv är:
----
Kvalitet på en produkt är dess förmåga att tillfredsställa eller helst överträffa kundernas behov och förväntningar. (Bergman, Klefsjö)

Alla sammantagna egenskaper hos ett objekt eller en företeelse som ger dess förmåga att tillfredsställa uttalade eller underförstådda behov. (ISO 9000:1994)

Den grad till vilken en inneboende egenskap uppfyller krav, dvs behov eller förväntning som är angiven, i allmänhet underförstådd eller obligatorisk (ISO 9000:2000)

Förmåga att uppfylla kundens förväntningar. (Sandholm)
----

Slutsatsen är att om du som kund är nöjd med en produkt och inte anser att du betalat oskäligt mycket så är det god kvalitet.

----

Punkt 2: Specifikationer beskriver gränserna för funktion, ofta blir dessa mycket detaljerade eftersom de ska möta ursprungliga konstruktionskrav.

Specifikationer ska inte blandas samman med reklamblad eller liknande som oftast tas fram av marknadsavdelningen som sällan befolkas av tekniker/ingenjörer (det är därför som det kan se underligt ut!).

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Efter att ha arbetat med "rena" kvalitetsfrågor kan jag bara konstatera att det är bland det torraste och dammigaste jag gjort, men bland det nyttigaste. /DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym ny modell av etrex 12v > 3v Navigering 5
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.