12V =DC -> 230V ~AC

Kolla ditt cigarettuttag. Många sådan kopplas bort just när startmotorn drar. Så är det i mina Volvobilar, exempelvis.

Regulatorspänningen i bilar kan ligga så högt som 14,4 V, men oftast ligger spänningen mellan 13 och 14 volt, när man kör.

Men det är helt riktigt att det ofta förekommer transienter på över 100 V när man startar. Ibland hoppar det till rejält just när man stänger av också.

Anders
 
Ungefär som jag mistänkte så stängs strömmen av när bilen startas (volvo i alla fall ).

Men att det blir en strömtopp när man stannar kan jag inte förstå ?

Finns väl inget annat att göra än att koppla in den och testa vad den tål och se vad som händer det värsta som kan hända är ju att den går sönder och då får den väl göra det :)


Lite tråkigare vore ju om laptopen eller orginalladdaren tog skada vilket jag betvivlar att dom gör.

Själv har jag både bilstereon med tillhörande slutsteg direkt kopplat till bilbatteriet och det funkar hur bra som helst så man kan undra varför det inte skulle gå med denna omformaren hmm kanske är den så dåligt byggd med underdimensionerade komponenter eller nått sånt.

mvh Peter
 
Förluster och effekt

olsson826; sa:
detta pågrund av att en del "ser" för klena ut och bara kostar ca 350:- vilket bara i sig får mig att dra öronen åt mig sen finns det dom som är mycket dyra och då har det mest fallit på om jag har trott att dom passar just min dator och om dom kommer passa till den nya laptop som jag snart kommer att köpa.

Därför valde jag alternativet 12v till 230 v

Det är riktigt att man bör koppla ur elektronik som är anslutet i cigg-uttag enligt fabrikantens anvisningar - men ärligen - hur många gör det?

Att som föreslås använda 12V/230V omvandlare för att ansluta laptopen är att elda för kråkorna. Vid varje omvandling uppstår förluster (det är det som gör att omvandlarna blir varma).

Om man först omvandlar 12V DC till 230V AC för att sedan omvandla 230V AC till 19V DC är verkligen slöseri med effekt. Man kan tillåta sig detta i en bil med motorn igång men knappast vid längre stillestånd eller i båt. 12V/230V omvandlare bör endast användas för utrustning som kräver 230V.

Att välja "lagom" spänningsomvandlare kan också minska förlusterna. Vi har i vårt sortiment 65,90,120 och 150 W spänningsomvandlare. För att inte byte av laptop ska innebära ny omvandlare kan man enkelt byta adaptrar och välja annan utspänning.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Då undrar jag om du Christer jobbar på

Clover ? jag vet att dom säljer en omvandlare 12 v till 15-19 v eller nått i den stilen i olika efett klasser också vilket ju är bra hadde själv tänkt köpa en sån.

Om det nu är så att du företräder
Clover så vore det kul att veta om ni kräver eller bara rekomenderar era kunder att koppla omvandlaren ur under start och under drift eller om det är ok att göra som man vill tänker närmast på era garantier för varan ifråga.

En annan sak är om det nu är så att omvandlaren verkligen håller för att " misshandlas " lite genom att låta den sitta inkopplad för jämnan .

Beträffande slöseri med effekt håller jag med dig men inte blir då min omformare varm men det kanske beror på det faktum att jag tog i i överkant 300 w när jag valde omformare detta med just den tanken att den ej skulle behöva jobba på max.

mvh peter
 
mer om effekt och annat...

Även om din 12V/230V omvandlare (inverter/växelriktare) inte blir varm så du känner så är det avsevärda förluster. Som exempel Nordic Power (säljs av ELFA) som är en välkänd producent har en 150W enhet. Denna har en verkningsgrad på 90% vilket är riktigt bra. Det innebär att vid max belastning så försvinner 1,25A/12V i förlust.

Det finns en liten hake dock - helt obelastad drar enheten 0,4A!!! Deras 300W drar mindre och 800W drar mer.
-----
Jovisst, jobbar jag på Clover (se PS). Frågan om hur "slarvig" man får vara för att garantier ska gälla är inte lätt att svara på. Vid vanvård eller om det framgår att man av grov oaktsamhet skadat enheten kan vi ha synpunkter, men hittills har vi inte haft sådana kunder! Om strömpulsen blir litet längre så går troligen endast säkringen som alla modeller har på ingången.

Vi tillverkar inte själva våra DC/DC-omvandlare och har flera fabrikat med olika instruktioner. Vår mest sålda modell anger det på detta vis:

"Please do start the car engine then plug in the car adaptor"

Vi har en generös policy vad avser reklamationer och om varan har brukats på normalt sätt åtgärdas det snarast. Observera att vid köp över internet (i Sverige) så gäller även distansavtalslagen som gör att du har fri bytesrätt under 14 dagar. Mer om våra köpregler hittar du på vår webplats.

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS. För att inte alla på utsidan kommer att kräva mitt huvud på ett fat (otillbörlig reklam) ber jag att frågor om vårt företag i fortsättningen skickas direkt till christer@clover.se istället för att ställas i forumet./DS
 
Jag tror att det är dax att summerar denna tråd nu :)



Vad jag kommit framm till är följande.

*******************************************************
1. Inverter 12v-230v drar mer ström än en DC till DC omvandlare gör.

2. Inverter 12V-230V KAN skada tillkopplade utrustning särskillt om invertern är av typen fyrkantsvåg.

Modifierad sinusvåg är vad jag förstår helt OK att använda och en inverter med REN sinusvåg är samma typ som du av ström som du har hemma i ditt vägguttag.

3. Man BÖR men måste inte koppla ur invertern 12v-220v vid start av motor och hels vid stopp av motor för att inte skada invertern eller tillkopplad utrustning.
(Gäller förmodligen även DC-DC omformaren)

Således utgår jag ifrån att den kan vara inkopplad under "drift" motorn igång. utan att skadas eller skada tillkopplad utrustning.

4.Fördelar Inverter 12v-230v är att du kan använda den till andra laddare tex mobiltelefoner o dyl


5.Fördel DC-DC omvandlare den är förmodligen mindre och drar mindre ström .

*******************************************************

Så vad väljer man nu då?

Jo det beror väl lite på vad man vill ha.

Prismässigt sett så tror jag att dom ligger ungefär på samma nivå det vill säga mellan 500- 1000 kr för dom enklaste o vanligaste modellerna.

Jag känner ändå att jag höjja ett varningens finger för allt för billiga produkter som i mina ögon ligger i prisgruppen UNDER 500:- då jag observera nu MISSTÄNKER att dom oftas inte håller för det dom är avsedda

Har sett exempel på DC-DC omvandlare neråt 300 kronor vilket nog ej kan ses som en trovärdig produkt i mina ögon.

Tänk också på att om ni köper en 12V till 230V inverter på tex 300W att 300W inte är särskillt mycket om ni tänker ansluta annat en tex glöd lampor laddare osv en kaffebryggare funkar inte att ansluta då den drar avsevärt mycket mer.

Så för dom flesta är nog valet en DC-DC från tex Clover

Mvh Peter
 
olsson826; sa:
Jag känner ändå att jag höjja ett varningens finger för allt för billiga produkter som i mina ögon ligger i prisgruppen UNDER 500:- då jag observera nu MISSTÄNKER att dom oftas inte håller för det dom är avsedda

Har sett exempel på DC-DC omvandlare neråt 300 kronor vilket nog ej kan ses som en trovärdig produkt i mina ögon.
Mvh Peter

Efter att arbetat med olika kvalitetsgrader av elektronik måste jag protestera vildsint mot ovanstående påstående (jag håller med om övriga påståenden i din sammanfattning).

Jag har arbetat med elektronikproduktion och -konstruktion sedan 1985 framför allt inom försvar/bilindustri och i viss mån konsumentelektronik. Framför allt har jag arbetat med kvalitetsrelaterade frågor. Förvånande nog så sitter inte kvalité i prislappen för modern elektronik. Priset från fabrik styrs av volym, dokumentation, lagerkostnader mm.

Många gånger tillverkas "dyra" och "billiga" produkter i samma fabrik. Konsumentens vilja att betala för en produkt styr också i viss mån den slutliga prissättningen (ut till kund): Hur många betalar inte villigt extra för det broderade märket på tröjan eller jeansen?

Trovärdig är en produkt om den utför det den är avsedd att göra. Men trovärdigheten ligger även i värderingen av den man köper av. Trovärdighet är möjlighet att få pengarna tillbaka om man är missnöjd, support om något krånglar etc.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Några felaktiga slutsatser

olsson826; sa:
Jag tror att det är dax att summerar denna tråd nu :)

Jag känner ändå att jag höjja ett varningens finger för allt för billiga produkter som i mina ögon ligger i prisgruppen UNDER 500:- då jag observera nu MISSTÄNKER att dom oftas inte håller för det dom är avsedda

Har sett exempel på DC-DC omvandlare neråt 300 kronor vilket nog ej kan ses som en trovärdig produkt i mina ögon.


Mvh Peter

Priset för en DC-DC omvandare kan mycket väl understiga 300 SEK, bara effekten (strömmen) den är konstruerad för är liten. För en produkt som en mobiltelefon eller GPS som i detta sammanhang drar lite ”kräm” är det enkelt att konstruera en liten, bra och billig DC-DC omvandlare. Inte ens en ”original” 12 V laddare från Nokia eller Ericsson /(Sony Ericsson) kommer upp i närheten av 300 SEK.

Jag tror inte det finns en enda vettig person i hela landet som åker omkring i bilen med en 12 VDC 220 VAC conveter till sin GSM telefon.

Per Brune
 
Re: Några felaktiga slutsatser

Brune; sa:
olsson826; sa:
Jag tror att det är dax att summerar denna tråd nu :)

Jag känner ändå att jag höjja ett varningens finger för allt för billiga produkter som i mina ögon ligger i prisgruppen UNDER 500:- då jag observera nu MISSTÄNKER att dom oftas inte håller för det dom är avsedda

Har sett exempel på DC-DC omvandlare neråt 300 kronor vilket nog ej kan ses som en trovärdig produkt i mina ögon.


Mvh Peter

Priset för en DC-DC omvandare kan mycket väl understiga 300 SEK, bara effekten (strömmen) den är konstruerad för är liten. För en produkt som en mobiltelefon eller GPS som i detta sammanhang drar lite ”kräm” är det enkelt att konstruera en liten, bra och billig DC-DC omvandlare. Inte ens en ”original” 12 V laddare från Nokia eller Ericsson /(Sony Ericsson) kommer upp i närheten av 300 SEK.

Jag tror inte det finns en enda vettig person i hela landet som åker omkring i bilen med en 12 VDC 220 VAC conveter till sin GSM telefon.

Per Brune


Det var Per som sa det..... jag håller med.... vore konstigt om omvandlarna till mobiltelefonerna var så kassa..... jag har aldrig upplevt något problem med någon av dom jag haft i bilen genom åren.
 
Det är lätt att hitta små DC-DC omvandlare från Targus på bl a flygplatser eller via nätet. De kommer med olika pluggar för olika datorer, telefoner, pda mm. Utspänningen ändras för att passa varje ansluten enhet.

Jag har använt en för en sharp laptop i åratal. Har en 230 volts inverter också. Den har jag bara använt för till en mobil fax (behövde faktiskt det i bilen en gång).

Varför man ska trassla med en inverter och sedan en strömenhet för dator fattar jag ej. Det blir två störkällor i rad (den omvandlade spänningen är knappast helt ren).

Behöver jag 12 volt för fler apparater kör jag med en 3 eller 4-uttagsadapter.
 
Kvalite kostar alltid den som inte tror på det mistar sig så är det.

Vad beträffar modern elektronik så är det väl som med många andra detaljer att dom tillverkas i samma fabrik som "fina märket" men det säger för den delen inte att kvaliten är den samma ! inte heller säger den att det är samma komponenter som används ! inte heller konstruktionen behöver därför vara den samma.

Jag är ingen expert men har själv hört "elektronikfolk" uttala sig om olika sätt att bestycka diverse produkter tex TV

Skulle en Sony vara lika dålig som en Kendo TV tex ???

Nu är det ju så att denna frågan om att driva en laptop i bil förekomit på diverse forum jag läst och inte har dom där varit så rörande eniga som vissa om att en DC-Dc är att föredra detta ofta pågrund av att dom varit svåra att få tag på och kompabliteten med olika märken av datorer ( nu har det flesta många olika adaptrar)

Själv skulle jag köpt en DC-DC om jag någonstan sett en som jag skulle litat på och som jag visste jag kunde använda till andra datorer än den jag just nu har.

Priset är inte den stora stötestenen utan det är om man kan veta om produkten fungerar och är kompatibel med andra datorer med olika "pluggar" och olika volttal.

Om nu billig modern kvalite är av intresse så kanske Hobbex DC- DC omformare för 349 kroner faller i smaken (2003 års pris) förmodligen billigare idag.

Den ser exakt ut som den Clover säljer under beteckningen Car 120 av någon anledning.

Passar på att be Christer på Clover om en liten ursäkt för det var inte på något sätt att smutskasta din CAR serie av DC- DC som jag angav i mitt tycke 500 kr som undre gräns förlåt förlåt:)

Jag tänkte redan när jag skrev att det kanske var dummt att nämna några prisnivåer men gjorde det ändå .

mvh Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym ny modell av etrex 12v > 3v Navigering 5
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...