Min fotosajt..

flash

Startsidan är väl ok som den är men när man klicka sig in på bilderna måste dessa komma fram mer. Nu ligger dina bilder endast i bakgrunden av en massa flashanimationer. Man får känslan av att du titulerar dig som "Macromedia addict" snarare än "nature photo" med denna sida.
Fina bilder, lycka till med det fortsatta utvecklingsarbetet.

/Erik
 
Fina bilder

-Bra bilder.
-Gillade det där med "småbilderna/rutorna som dök upp för att visa att det fanns fler bilder i kategorin.
-Navigeringen lite otydlig innan man kom på hur det fungerade.
-Menyerna/navigeringen tyckte jag i vissa fall störde bildtittandet i och med att de låg ovanpå bilderna.

Själv söker jag någon form av "HTML-mall" för att snyggt kunna lägga upp thumbnails på min sida http://www.gardsio.se för att kunna visa bilder.
 
Jag tycker personligen detta är en av de vackraste websidor jag sett.
Det finns många stylade sajter men denna tar priset. Naturlig och med en personlig prägling!
Skit i att menyn var svår att hitta....den fungerar perfekt och estetiskt sett är den mycket passande!
Dina fotografier är pricken över i'et. Mycket bra bilder!

//Andreas
 
Snyggt

Tyckte inte att det var särskilt svårt att navigera, dock skulle det underlätta om man slog av och på navigationen på samma ställe. Nu startas menyn till vänster och stängs av till höger...
 
Kritik av hemsidor som går ut på att sidan inte funkar i lynx 1.0 eller att den använder för avancerad teknik tycker jag är så urbota tråkigt. Om alla som la upp hemsidor på nätet begränsade sig till minsta gemensamma nämnare på det viset skulle tekniken aldrig gå framåt. Visst, om skattemyndigheten ska lägga upp en sajt med information till deklaranter är det naturligtvis viktigt att den informationen är tillgänglig för så många som möjligt. Men väljer man att surfa runt på nätet med en liten obskyr open source-läsare så väljer man också att inte komma åt vissa sidor. Den smällen får man ta tycker jag. Själv blir jag inte förbannad på aftonbladet.se för att de har videostreaming på sin sajt och som jag inte kan se då jag saknar bredband. Tvärtom tycker jag att det är kul att ny teknik testas och används. Jag har heller inte råd med BMWs senaste färddator men innebär det att de ska låta bli att sätta in den i sina bilar?

Själen i en fotosida handlar ju om estetik. Därför tycker jag att den navigering du har är klockren. Den är väldigt estetiskt tilltalande och kräver dessutom något av användarens fantasi. Det finns tillräckligt med övertydliga dumpedagogsajter med en teknisk nivå som är lägsta möjliga för att alla ska kunna se. Fram för fler sajter som satsar på form och teknik istället för likriktning och medveten begränsning.
 
markustaljedal; sa:
Kritik av hemsidor som går ut på att sidan inte funkar i lynx 1.0 eller att den använder för avancerad teknik tycker jag är så urbota tråkigt. Om alla som la upp hemsidor på nätet begränsade sig till minsta gemensamma nämnare på det viset skulle tekniken aldrig gå framåt.

I det här fallet fungerar sidan endast i Internet Explorer. Så alla andra browsers är obskyra?

Nåväl, ingen ide att gå i polemik om detta då dessa trådar har en tendens att bli låsta av Utsidan...

/Jonas U
 
Mycket av den kritik som presenterats här har gått ut på att sidan ej fungerat på vissa plattformar. Det är inte svårt att få en Flash-sida att fungera väl i både Windows, MacOSX och Linux -miljö samtidigt. Hela poängen med webben är att den skall vara plattformsoberoende i de olika standarder som används (html, java, flash, xml, cgi, php osv).

Det blir ju dessutom betydligt roligare för personen ifråga om sidan ens fungerar hos dem som besöker den. Annars har man ju förlorat poängen. Ungefär lika meningslöst som att skriva julkort som bara hälften av mottagarna kan läsa, de resterande ser bara en vit sida.

Nu är det ju faktiskt inte frågan om att folk använder "en liten obskyr open source läsare" som du skriver. Utan snarare så att sidan _endast_ fungerar i Windows miljö där Explorer används. Att påstå att alla alternativ till detta skulle vara obskyra är inte särskilt relevant.

Man kan väl istället se kritiken som hjälp till personen ifråga att få sidan kompatibel för alla plattformar. Det är ju trots allt hela meningen med webben, att den skall vara plattformsoberoende och lättillgänglig.

markustaljedal; sa:
Kritik av hemsidor som går ut på att sidan inte funkar i lynx 1.0 eller att den använder för avancerad teknik tycker jag är så urbota tråkigt. Om alla som la upp hemsidor på nätet begränsade sig till minsta gemensamma nämnare på det viset skulle tekniken aldrig gå framåt. Visst, om skattemyndigheten ska lägga upp en sajt med information till deklaranter är det naturligtvis viktigt att den informationen är tillgänglig för så många som möjligt. Men väljer man att surfa runt på nätet med en liten obskyr open source-läsare så väljer man också att inte komma åt vissa sidor. Den smällen får man ta tycker jag. Själv blir jag inte förbannad på aftonbladet.se för att de har videostreaming på sin sajt och som jag inte kan se då jag saknar bredband. Tvärtom tycker jag att det är kul att ny teknik testas och används. Jag har heller inte råd med BMWs senaste färddator men innebär det att de ska låta bli att sätta in den i sina bilar?

Själen i en fotosida handlar ju om estetik. Därför tycker jag att den navigering du har är klockren. Den är väldigt estetiskt tilltalande och kräver dessutom något av användarens fantasi. Det finns tillräckligt med övertydliga dumpedagogsajter med en teknisk nivå som är lägsta möjliga för att alla ska kunna se. Fram för fler sajter som satsar på form och teknik istället för likriktning och medveten begränsning.
[Ändrat av Henrik J 2004-01-25 kl 11:16]
 
Fin sida

Hej!

Tyckte det var en trevlig sida med många fina bilder... provade under Linux 7.2 och den funkade inte med några web-läsare jag hade. Under win2000 på samma dator kunde jag utan "problem" titta på sidan, dock så går min bärbara Toshiba 366 MHz på knäna av alla animationer.

/Bosse
 
markustaljedal; sa:
Kritik av hemsidor som går ut på att sidan inte funkar i lynx 1.0 eller att den använder för avancerad teknik tycker jag är så urbota tråkigt. Om alla som la upp hemsidor på nätet begränsade sig till minsta gemensamma nämnare på det viset skulle tekniken aldrig gå framåt.
[...]
Men väljer man att surfa runt på nätet med en liten obskyr open source-läsare så väljer man också att inte komma åt vissa sidor. Den smällen får man ta tycker jag.

Tjena Markus!

Jag undrar bara vilken smäll du har tagit... ;)

Det du skrivit om s.k. obskyra open-source-läsare är såklart avancerad BS! :(

Du verkar inte ha begripit skillnaden mellan teknisk utveckling som sådan och Redmond-grabbarnas marknadsdominans som användas på ett sätt som är brutalt och som t.o.m. stryper teknisk utveckling i profitmaximeringens syfte!!!

Nätet får inte ägas av en enda koncern resp. ett enda varumärke.
Det gäller att strida hårt mot allt som främjar en sådan utveckling!

Upp med er, alla glada linuxare där ute!!! :cool:

/Georg
 
sachsaren; sa:
marknadsdominans som användas på ett sätt som är brutalt och som t.o.m. stryper teknisk utveckling i profitmaximeringens syfte!!!

Suck... har väl aldrig hört det där förut... ideologier som är generellt negativa till marknadsekonomisk framgång samtidigt som de hävdar de egna produkternas överlägsenhet tycker jag att vi sett nog av under nittonhundratalet. Kanske hade trabanten en finess, vad vet jag. Själv gillar jag pluralism. Tycker att det är finfint att det finns helt textbaserade webbläsare och fönsterlösa operativsystem för de som vill ha det. Och jag tycker att det är fantastiskt med andra produkter som har finesser som övriga saknar. Och att t.ex. vissa hemsidemakare väljer att inte utgå ifrån minsta gemensamma nämnare för att det annars skulle drabba lynxanvändarna.

Faktum är att tekniker aldrig har varit några stora visionärer. Och att tekniker aldrig har varit några stora formgivare. Men de har alltid varit skickliga tekniker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden BEDÖM MIN BILD Fotomotiv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.