Skogssjö och dimslöjor

Hej allihop;

Över sjöar och våtmarker kan det som bekant uppstå lokala dimslöjor när de första solstrålarna letar sig ner. Förra sommaren passerade jag en mycket vacker och stillsam skogstjärn i närheten av Linköping. Det slog mig då att nämnda sjö förmodligen bjuder på ett imponerande sceneri på morgonen när och om morgondimman lättar. Alltså skulle jag vilja fånga "älvorna" på bild!

Frågan blir: under vilka förhållanden kan man räkna med att det bildas snygga dimslöjor över skogssjöar? Har någon lyckats med att fotografera dylika?
 
dimslöjor över skogssjöar....

Jag kan tyvärr inte svara för hur det är med morgondimma. Däremot vet jag att jag brukar se dimma som kryper in från myrarna när jag är o fiskar sent på kvällarna i augusti-september. Detta fenomen borde däremot uppkomma av samma anledning som det du letar efter. Luften får en annan temperatur än marken. Det borde därför vara bäst på vår och höst. Troligen så är det svårare att lyckas fånga morgondimman än kvällsdimman....däremot så är det nog lättare att fånga morgondimman för det är nog ljusare då... troligen måste det vara en riktigt kall natt och sedan vara på väg att bli en riktigt varm dag? Risken är nog också att den försvinner redan innan eller när solen går över bergen.... så det är nog bara att gå upp riktigt tidigt. Fenomenet går nog även att hitta vid stora myrar....
Lycka till med dimman!

Björn
 
In i dimman!

Tack för tipsen! Jag har läst en del meteorologi så egentligen borde jag väl kunna räkna ut när man kan vänta sig snyggast dimma, men min erfarenhet är att såna här småskaliga fenomen ofta är beroende av mikrometeorologiska faktorer på platsen. Ett annat problem jag kan tänka mig är att det finns för lite ljus på morgonen för att fota med behållning. Just den biten borde dock gå att lösa med stativ och lång slutartid.

Jag antar att det bara är att invänta bra väder, packa utrustning och knalla ut och övernatta vid sjön!

Tillägg: vid närmare eftertanke är det förmodligen så att optimala förhållanden är ösregn ett par dygn, och därefter en knallsolig dag. Låter ju mysigt att ge sig ut i...
[Ändrat av bigfoot 2003-06-24 kl 20:11]
 
Wow!

honkamaa; sa:
Jo för att fota dessa dimmfenomen som nästan uteslutande förekommer sent på kvällen eller tidigt på morgonen så måste man nästan ha stativ. Har själv fotat en del "dimm-bilder", vissa kan ses på http://www.outdoorphotography.nu under kategorin landscapes.

Oj! Det var inga dåliga dimbilder (envy, envy...). Du kanske vill berätta lite mer om hur du gick tillväga? (tidpunkt, rek, utrustning etc). Jag är djupt imponerad!
 
Att fota såna här bilder handlar väl mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Sen får man väl experimentera sig fram lite hur/var man ska mäta ljuset. Man kan inte räkna med att första bilden blir bra. Ett stativ är som sagt smart att ha med sig då det är ganska dåligt ljus och slutartiderna blir långa.
 
honkamaa; sa:
Att fota såna här bilder handlar väl mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Sen får man väl experimentera sig fram lite hur/var man ska mäta ljuset. Man kan inte räkna med att första bilden blir bra. Ett stativ är som sagt smart att ha med sig då det är ganska dåligt ljus och slutartiderna blir långa.
För att spara en massa film kan man skaffa en separt spotmätare och lära sig ZONSYSTEMET. Funkar med alla filmer både neg och dia. Jag har Lars Kjellbergs "Avancerad svartviteknik". Numera fotar jag inte för det kostar bara en massa pengar. // Roland
 
Beträffande dimmor, är min erfarenhet att de uppstår just vid temperaturskillnader mellan luft och mark/vatten. Speciellt på hösten är det tydligt, när vattnet i småsjöar är varmare än nattluften. Då kondenseras den varma luften över sjöarna när den stiger uppåt i den kallare luften. Dimman lättar sedan när solen värmer luften.

Motsatsen förekommer också; när varmare luft kondenseras när den kommer in över en kallare sjö som kyler luften. Men som någon sa tidigare, beror mycket på de lokala mikroklimat som finns vid varje sänka/sjö/myr, etc.

Det blir till att vara uppe tidigt. Framför allt om det varit en kall och klar natt i början av hösten. Ska själv försöka vara på plats i år för att försöka fånga fenomenet.

Såg ett miniseminarie på Vildmarksmässan nyligen hos tidningen Foto, där en av fotograferna hade med en alldeles röd dimbild. Den såg ut att vara manipulerad men fotografen hävdade envist, och jag tror honom, att så ser det ut halv fyra på morgonen när solen stiger genom dimman.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.