Nikon F80

Föreslår Canon...

Mitt förslag är en Canon systemkamera. Av två anledningar... (själv använder jag en Minolta Dynax 800si)

1. Det finns mer begagnat i omlopp till Canon än Nikon/Minolta/Pentax, vilket betyder att du kan komplettera din utrustning utan att bli ruinerad.

2. Canon har hyfsat billiga digitala systemkamerahus (tex 10D för 18000 SEK eller så) som passar till mycket av deras "analoga" optik och blixtar. Exakt hur kompatibelt det är ska jag låta vara osagt... Har ingen egen erfarenhet. Kommer du så långt i ditt fotograferande så har du ett analogt och ett digitalt kamerahus som använder samma optik och blixtar. Skapligt flexibelt...

mvh
Håkan Åkesson
 
Nikon 28-105 är ett väldigt bra objektiv. Jag har ett och tycker att det är super. Jag har massa andra objektiv också, men ska du bara ha ett objektiv så är detta ett bra val. Ganska bra kontrast, bra skärpa, snabb Autofokus, bra närgräns och stort zoom-område..
 
Jonazz: varför inte "framkalla" de digitala bilderna på likadant papper som man får om man lämnar in sin vanliga filmrulle?
 
Det här kan man tycka är lustigt...

Jag har fotograferat i ca 10 år, jag kallar mig yrkesfotograf då större delen av min inkomst kommer från fotograferandet.

Jag har haft Nikon från början, F3, F4, F5. Nu har jag en F100.
För snart ett år sedan köpte jag en Nikon D100 (digital 6MP)
Jag fotograferar mycket även privat, jag har en 3,5 månaders son tex.
Men jag har knappt tagit en enda bild privat med digitalkameran. Jag vet inte varför, men det blir alltid riktig film även privat.

På något sätt känns det digtala för mig väldigt mycket "slit & släng".
 
Det Sr inte samma livslSngd pÎ kopior (digitala/vanliga) som pÎ negativ/dia, dSrfsr fsredrar jag det senare.

Om man vSljer digitalt foto eller klassiskt foto beror ju helt pÎ hur bilderna Sr tSnkta att anvSndas.

m.v.h.
Jonas H
 
Digital/analog kamera

Nu tror jag nog att Joakim köpt sig en kamera.
Vad blev det föresten.
Det som jag har emot vanliga billiga digitala kameror är hastigheten.
Med min Nikon F100 kan jag vid bra ljus köra 5 bilder/ sek. OK att det går åt lite film, men är det en speciell händelse så är det värt det. Jag vill se den billiga digitala som fixar det.

Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarksguiden Funderar på en Nikon D5000 och objektiv Fotomotiv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.