"Proximity Alarm" i Vistan?

Nix!

Inte mer än att den kommer med meddelandet "Kommer till destinationen" när du bedöms ha 15 sekunder kvar till målet. Om du navigerar till det, vill säga.

Anders
 
ÄventyrsUffe; sa:
Finns det något "Proximity Alarm" eller liknande i vistan??
Ingen av eTrexarna kan ge något ljud ifrån sig och därför har man nog inte brytt sig om att lägga in proximity-funktionen. När jag undersökte vilka av Garmins och Magellans handhållna modeller som hade närhetslarm kom jag fram till följande:
Garmin GPS 12 och 12 XL
GPS 72 och 76
GPSMAP 76 och 76S
GPS V

Magellan 315 och 320 (en begränsning här är att en proximity waypoint kan inte samtidigt vara med i en rutt)

Ett problem för oss konnesörer på närhetslarm är också att åtminstone på Garmin är de begränsade till maximalt 10 st. positioner :(
 
Tio positioner är ju inte så illa jämfört med noll! JAg är faktiskt mest intresserad av ett larm som säger till på skärmen och som sedan ligger kvar tills man kvitterar det. Det borde inte vara så svårt för garmin att lägga till i Vistan.

//Uffe
 
För sent ...

Min egen forskning i frågan blev klar en timme för sent, och det är bara att i stort instämma i PR:s resultat. Av dem är det bara GPS V (tror jag) om kan larma med ljud. Och så Rino-telefonerna (men de senare får väl inte användas här i Sverige?).

Det är alltså de mottagare som är mera tänkta för navigation till sjöss, där man har möjlighet att lägga in t.ex. ett grundområde som Proximity Waypoint (på svengelska "Områdes Wpt") och få varning när båten närmar sig det farliga området (avståndet kan förstås också ställas in).

Min egen erfarenhet av skärgårdsnavigering är att man inte har avgörande nytta av funktionen, det är ändå så mycket att hålla reda på. Varningen kommer med ett diskret blinkande på displayen och kan missas om man inte är alert. Om det inte är total dimma är det ju bättre att hålla god utkik. Vid segling över öppet hav med enstaka farligheter kan det vara till större nytta; man kan ju också använda en Proximity Waypoint bara som en uppmärksamhetssignal om att det nu är dags att börja finnavigera in mot slutmålet.
 
Re: För sent ...

Memme; sa:
Av dem är det bara GPS V (tror jag) om kan larma med ljud.
Inte riktigt rätt, GPS 12 saknar ljudlarm men alla de övriga jag nämnde har det.

Själv ser jag en tillämpning i trafiken (hastighetskameror) och då räcker tyvärr inte 10 larm långt.
[Ändrat av PR 2003-02-18 kl 15:28]
 
Jag hade tänkt att använda larmet till samma sak som Pelle. Att jag inte behöver ljudet beror på att jag oftast åker hoj när gpsn är med och det finns inget alarm i världen som överröstar den ;)

Men tids nog kanske garmins programmerare får en timme över och vips så finns funktionen!

//Uffe
 
Oklart om pip

Jag tyckte mig kunna läsa ut av produktjämförelsen att ljudalarmen i fyra av mottagarna var endast ankarvakt, ankomst till waypoint eller slutmål och ur-kurs-larm. Instruktionsböckerna är inte så tydliga: Det finns ett proximity-larm (som går att stänga av), men om det piper? Om det är viktigt får vi väl fråga några ägare, själv har jag bara en gammal GPS 12.
 
ÄventyrsUffe; sa:
Jag hade tänkt att använda larmet till samma sak som Pelle. Att jag inte behöver ljudet beror på att jag oftast åker hoj när gpsn är med och det finns inget alarm i världen som överröstar den ;)
Du kan ju åtminstone lägga in positionerna och se dem på kartan. Om du kör för fort på motorcykel så är väl kamerorna ditt minsta problem. Varför bryr du dig om var de är? När jag kör hoj använder jag inte närhetslarmet alls.
Men tids nog kanske garmins programmerare får en timme över och vips så finns funktionen!
Tror knappast det ligger högt på dagordningen. Jag har sett flera omröstningar om önskade funktioner och ingenstans har närhetslarm fått många röster.
 
Re: Oklart om pip

Memme; sa:
Det finns ett proximity-larm (som går att stänga av), men om det piper?
Okej det är möjligt jag var för snabb. GPS V och Magellan 315/320 vet jag piper och för GPSMAP 76 står det här: http://gpsinformation.net/waas/g76/g-76-map.html

När GPSMAP 76 har ljud-proximity så är sannolikheten väldigt hög för att det också omfattar systermodellen 76S. För de övriga tre förutsatte jag att ljudlarmet också omfattade proximity när de har ljud för övriga larm men det behöver inte vara så.
 
Re: magellan

tvingjohan; sa:
Även magellans meridian och troligen sportracken klarar detta larm.
Jaså? Jag hittar nu att utöver 315/320 har den vanliga SporTracen också proximity. Men vid en snabbkoll i handböckerna verkar SporTrac Map och Pro, hela Meridian-serien och 330:eek:rna bara ha Cross Track-, Arrival-, Anchor- och GPS fix- men inte proximity-larm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.