vilken film

Jag kar precis köpt en olympus kompaktkamera. Jag kommer främst att ta bilder i snömiljö och då framförallt att plåta kompisar som åker utför. Någon som har förslag på vad för film som är bäst lämpad för detta? Går det att ta svartvita bilder och få det bra? Hur är det med diabilder?
 
Calzone; sa:
Jag kar precis köpt en olympus kompaktkamera. Jag kommer främst att ta bilder i snömiljö och då framförallt att plåta kompisar som åker utför. Någon som har förslag på vad för film som är bäst lämpad för detta? Går det att ta svartvita bilder och få det bra? Hur är det med diabilder?

Först och främst bör du tänka på att ta en film som kräver mycket ljus, d.v.s. ca. ASA 100. Vilken film du väljer är mycket efter tycke och smak. Brukar du framkalla på Kodak-labb så är Kodak och föredra, framkallar du på Fuji-labb är Fuji att föredra och så vidare. Detta för att labben oftast funkar bäst med "sin egna" film. Det går alldeles utmärkt att fota svartvitt, men jag är rädd för att du kommer att få aningens felaktiga bilder när det är så mycket ljus som det kommer att bli när snön reflekterar all sol (som du så klart hoppas på). Dia kan det nog bli lite si och så med. De är mycket känsligare för att kameran ska ställa in saker och ting rätt, men ger samtidigt den bästa färgåtergivningen och den överlägset bästa kornigheten, d.v.s. så finkornig som möjligt. (Har själv ingen erfarenhet av dia, detta är bara vad jag läst eller hört.)

Det som behövs för att få bilder riktigt bra (tycker jag i alla fall) är en systemkamera där man kan justera ljusinställnigar m.m. och använda filter för att få en bättre färgmättnad än vad man får med en kompaktkamera. Fast man måste ju börja någon stans, ofta är ju ekonomin begränsande och en kompaktkamera är ju bra mycket mindre bökig att fotografera med än de flesta systemkameror. Själv tycker jag det är superpraktiskt med en systemkamera som kan vara helt automatiskt om man snabbt vill knäppa enkla kort.

Ställer du frågan på Fotosidan.se i stället så kommer du förmodligen få många kloka svar, men förmodligen en del överkurs också. Där är de lika duktiga på kameror och fotografering som Utsidans medlemmar är på friluftsliv i olika former...

Lycka till med fotandet så hoppas jag vi får se resultatet i ditt fotoalbum senare.

/ Nicke
 
Jag skulle ha valt en diafilm och då Fujichrome som är min favorit, eventuellt Velvia eller möjligen en något snabbare diafilm (Provia). Men även Agfachrome och Kodak Ektachrome är bra. Som nämnts är diafilm dock något känsligare för under- respektive överexponering, vilket medför att diafilm har en tendens att bli underexponerade soliga vinterdagar. Detta för att kamerans ljusmätare inte riktigt förmår att ställa in rätt. Överexponera därför ett eller två steg, eller mät ljuset i en solbelyst hand. Då får man en mer naturlig reflektering av ljuset. En del skidfotografer använder polarisationsfilter för att få mer mättade färger. Mycket kan man dock även göra under en digital efterbearbetning.
Anledningen till att jag inte väljer en negativ film är att de flesta laben "medelkopierar" filmen, dvs medvetna under- eller överexponeringar eller filtereffekter korrigeras i den automatiska kopieringsprocessen bort. Dock så kan man ju alltid lämna in de bilder man är nöjd med till ett proffslab för manuell kopiering, men då blir det genast dyrare.

Lycka till!
/David
 
dave1; sa:
Överexponera därför ett eller två steg, eller mät ljuset i en solbelyst hand.

Visst, detta skulle jag också ha gjort, om det nu inte handlade om en kompaktkamera som det gör i detta fall... Jag misstänker nämligen skarpt att den inte har dessa justeringsmöjligheter! ;)

Annars var det så klart ett bra tips!

/ Nicke
 
Det finns att köpa lösa klisterlappar med DX-kodning på. Klistra på en sådan på rullen med lämplig känslighet så lurar man kameran att överexponera i snömiljö.
Är det en Olympus My2 du har finns det möjlighet att överexponera 1,5 steg.
Börja exprimentera med diafilm eftersom man då lättast ser om man har lyckats med exponeringen.
/Magnus
[Ändrat av mekelund 2003-01-03 kl 22:17]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Vilken är bäst? Fotomotiv 27
Pigge84 vilken kamera???? Fotomotiv 9
Mr Eibladh Kvalitets skillnad på film Fotomotiv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.