"ÄKTA" Referenspunkt sökes!!!!

Hej Gubbar.

Såg på en tråd förut att det skulle finnas någon riktig referenspunkt, som man kan kolla sin GPS mot, i Sthlms-trakten. Har för mig att det nämndes nåt om en sten ute vid Kaknästornet eller där i kring!?

Så, hur var det med det nu då?? Och finns det fler, jag bor i Avesta i södra Dalarna, finns nån där omkring??

Vilka koordinater exakt skall min Garmin Vista GPS visa vid punkten/punterna?? Och hur skall min GPS vara inställd?? Tänker då på kartdatum, grider, grader el kardinaltecken och magnetisk eller sann nord mm. Ja allt som betyder nåt.

Ska nog till hufvudstaden i helgen, så det hade ju varit skoj om man kunnat kolla att den låg på rätt ställer, om man säger så ;-)

Kom igen nu, ös på med svar!!

MVH Tony
 
Varför så orolig. Din GPS visar oftast nästan rätt !!

Tony_Avesta; sa:
Så, hur var det med det nu då?? Och finns det fler, jag bor i Avesta i södra Dalarna, finns nån där omkring??

Har du en vanlig handhållen enhet (utan DGPS) så visar den oftast rätt större delen av tiden. Med en oprecision på några meter, där felet beror på omständigheter just för tillfället. (satellit-positioner, studsar, väder...) För att läsa mer om detta gå till http://joe.mehaffey.com/ eller http://www.garmin.com/

Om du absolut vill kontrollera din GPS ändå ring och flörta lite med någon på ditt kommunkontor. De kan säkert ge dig en koordinat till någon fixpunkt. (LMV är tydligen kinkigare, de ska ha betalt för allt)

Fixpunkter finns precis överallt, de är ofta (alltid?) markerade med en liten triangel i en sten med ett (otydlig) siffra bredvid.

De från kommunkontoret ger dig säkert en koordinat i något svenskt system. Antingen RT90 eller någon lokal variant. Ta den koordinaten och transformera till WGS-84 WGS-84 med lantmäteriets hemsida. Det värdet ska du se på displayen i din GPS då du står på triangeln. GPS:en ska vara inställd på WGS-84.

Inställningar av norr och så vidare har ingen betydelse för en position, en position har ingen riktning.
 
Tackar för detta.

Men ett frågetecken återstår tyvärr. Hur får jag in alla siffrorna i koordinaterna?? Ska jag ha nån speciell grid eller vad?? Kör idag med hdd,mm,mmm men då får jag inte i de sista två-tre siffrorna i koordinaterna!?

Hur göra då då??

MVH Tony
 
Nej, GPS:en tar inte så många siffror. De är närmast angivna som kuriosa. Mata in N 59° 19.966 E 018° 08.594. Den sista siffran i latituden motsvarar ca 1,8 meter och den sista siffran i longituden ca 0,9 meter. Fler siffror är alltså inte intressanta för en GPS, som aldrig har bättre noggrannhet än 5 meter eller så.

Det som kan vara intressant är att ställa sig på punkten och se hur många meter GPS:en anser att det är kvar. Sen kan man jämföra med den uppskattade noggrannheten i GPS:en och se om den stämmer.

Om du har en noggrannhet på 5 meter betyder det att felet med X% sannolikhet är mindre än 5 meter. Jag vet inte vilket X som används i olika GPS:er, men jag har hört siffran 50% för Garmin E-trex.

Det kan alltså vara så att din GPS talar om att du har 7 meter kvar till punkten, fast du står på den och har 5 meters noggrannhet.

Om du vill ha koordinater för en punkt i närheten av där du bor kan du ju alltid hålla utkik efter utsättare vid vägbyggen och liknande (de som springer runt med vinkel/avståndsmätare monterade på trefot). Frågar man snällt kanske man kan få en koordinat eller två.
 
Faktum är att om du avrundar siffrorna till dem jag skrev i mitt förra inlägg kan du kompensera för det genom att ställa dig 35 centimeter rakt nordost om punkten!

Men det är väl lite överkurs :)
 
"Värdelöst" vetande

Man ska dessutom ha klart för sig att man inte kan kolla om ens GPS visar 3 meter för långt norrut eller så, bara för att den gör det vid ett tillfälle, vid en viss stompunkt.

Om du sedan går dit vid ett annat tillfälle, kan den vara 12 meter fel i sydvästlig rikting, eller nåt, bara för att antalet satelliter, deras höjd mm påverkar DOP. Noggrannheten man får enligt SIS varierar också, så produkten av dessa (CEP) varierar ännu mer. Det är oftast den som anges som EPE, vilket då brukar vara med in konfidens på 50%.

Se alltså jämförandet av positionen som din GPS visar med den noggrannare uppmätta som intressant, men inte som något slags allmängiltig sanning.

DOP=Dilution Of Position
SIS=Signal In Space
CEP=Circular Error in Position (har jag för mig)
EPE=Estimated Position Error

Anders
 
Re:

apersson850; sa:
Man ska dessutom ha klart för sig att man inte kan kolla om ens GPS visar 3 meter för långt norrut eller så, bara för att den gör det vid ett tillfälle, vid en viss stompunkt.

Nej, men det är det väl ingen som har påstått heller? Det här handlar mer om att testa om GPS:en verkligen håller vad den lovar i fråga om noggrannhet. Kan vara lite intressant, men saknar egentligen praktisk betydelse. Så länge positionen inte är KÅH kan man vara ganska nöjd.

KÅH=Käpprätt Åt H*lvete
 
Inte direkt

Nä, kanske inte, men "kolla sin GPS mot" kan ju tolkas som att om jag bara vet hur fel min GPS är, kan jag alltid kompensera x meter i riktning y.

De någorlunda vedertagna förkortningarna hyvade jag in, för att de förekommer ganska ofta på diverse satellitsidor, som de som är tillräckligt intresserade för att testa sin GPS mot en stompunkt, kanske också tittar på. Där finns mycket matematik i ämnet.

Nu ska jag ÅHOF. (Åka Hem Och Fika)

Hejdå
Anders
 
Okej, jag tror att vi är överens. Jag hoppas att du inte blev sur nu bara, det var inte min mening att dissa dig. Du är ju kung på det här, det vet vi ju :)
 
Kung i baren?

Här suras inte. Jag ville bara förtydliga något som annars kanske var en missuppfattning.

"Kung" vet jag inte så säkert. Jag sa till Emily (13-årig dotter) att jag "är intresserad" av GPS. "Ha", fnös hon, "besatt stämmer bättre!"

Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...