Bild

GPS som leksak

Köp en GPS om du gillar roliga saker. Ännu mer roligare blir det om man köper en digital karta och program.
Eller så här
skridsko_20030315_nasa_crop.jpg
vilket är lagligt. Satellitfoto från: Earth Satellite Corporation and NASA's Earth Science Applications
 
Ritning

Jag har ett (sällan använt) kanothållare som förmodligen är en ”VKV- kanothållare”. Jag tror att hållaren är medvetet vek för att den ska gå att bocka för att passa olika kajakers form. Om du bara använder kanothållaren till dina kanoter, tycker du ska fundera på att förstärka kanothållaren i sidled. Beroende på var ditt i railsen hamnar i förhållande kanoten. Så här skulle jag göra (första prototypen) Skaffa 8 st (för 2 kanoter)aluminium plattstång 5*40 mm. Erforderlig längd kommer jag till strax. Gör en mall av kartong (helst 5 mm tjock) enligt min skiss.
ritning.gif


När nu är nöjd med mallen räta ut den och mät hur långa plattstängerna behöver vara. Bocka plattstängerna enligt mallen. Riv lös det blå gummit. Skruva (2 st skruvar på varje sida) fast
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.