vilken kamera????

tjohoo!

har fastnat för det här med fotografering och tänkte nu köpa mig en alldeles egen systemkamera, men vad tusan ska jag köpa? det finns ju massor att välja mellan, både begagnat och nytt. skulle inte skada med lite hjälp.

eller det kanske till och med är någon som vill bli av med en kamera???

Tack på förhand!
 
Nikon FM2 ?

Vill du jobba manuellt kan ett Nikon FM2-hus vara ett alternativ. Finns nog att få tag i begagnade FM2-hus.
 
Bpde CAnon och Nikon har ju bra saker. frågan är dels om du vill ha en manuell kamera, men även om du vill ha program på den. Båda har modeller.

Prova sen. Kameran skall ligga bra i handen och även då du tittar genom den skall du kunna hantera den. Där skiljer det sig, men det är väldigt personligt vad man gillar.

Jag har dels helautomatiska program, men även halvautomatiska och manuellt. Nikom passade mig bra så jag har en F70, som jag är nöjd med.

Men prova dig fram.

mvh Christian
 
Konica

Konica TC är en grymt bra kamera för utomhusfoto.
Du kan antagligen få tag i den begagnad på http://www.tradera.se. Egentligen alla gamla konicamodeller med ljusmätare och bländarautomatik funkar bra.
De fasta gluggarna är väldigt skarpa på bländare 8 om du ska ta naturfoto. ont om riktigt bra teleobj dock.
Fördelen är att kameran är mekanisk förutom ljusmätaren, dvs, ingen större risk att batterierna tar slut om du är ute på vintern. Skulle du tappa kameran i vattnet är det antagligen bara att låta den torka ordentligt ett par dagar.
Den är dessutom ordentligt slagtålig jämfört med moderna plastkameror. runt 1200:- får du nog betala för kamerahus och obj: 50mm, 28mm & 135mm.
 
De flesta systemkameror av kända märken är relativt bra idag.
De viktiga egenskaperna man ska tänka på tycker jag är:
Pris (man får oftast vad man betalar för)
Matallfattning till objektivet
Hur man trivs med reglage
Automatiska och manuella möjligheter

AF,motor, ljusmätningsfält mm duger på så gott som alla modeller till en som skall ge sig in i fotografi


Detta påstår jag som fd. kameraförsäljare
 
Att ge förslag på vilken kamera någon borde köpa kan vara lite vanskligt men jag håller med ett tidigare inlägg; Canon EOS-300 är ett väldigt bra alternativ. Köpte själv en kamera för att ha under vandringar och andra aktiviteter, valet för på 300an. Detta var ett relativt enkelt val för mig då jag har ett förflutet som pressfotograf. De övervägande själen till att jag köpte just den kameran var att det fanns möjligheter till avancerad fotografi såväl som "titta och knäpp" möjligheter, men det var också en fördel att kameran vägde lite. Du kan med andra ord "växa" med kameran vart efter du lär dig mer. Att sedan Canon har den bästa optiken(köp INTE piratobjektiv, dvs: av annat märke) gör inte saken sämre. Lycka till i ditt fotograferande.
 
jag var i samma situation som du för ett tag sedan och hade anledning att studera detta problem. jag gjorde det via nätet, via samtal med fotografer samt via diverse fototidningar. är man ej proffs utan amatör men med ett lite större intresse och vill man ha ej det allra enklaste (och ej heller det allra dyraste) utan en systemkamera som är bra samt en som man kan växa i kom jag personligen fram till följande modeller:

canon eos 300v/minolta dynax 5/nikon f65/pentax mz6

dessa modeller ger vad jag kunnat finna ut i stort sett
alla automatiska funktioner (inklusive skärpedjupskontroll) samt möjlighet till helt manuella inställningar. mitt intryck var att det egentligen inte spelar någon roll vilken av dem man väljer då de flesta är av uppfattningen att kamerahuset spelar en underordnad roll och att det är objektiven som är det viktiga.

jag kan säga att bland dem jag talade med fanns det en viss övervikt av personer som förordade canon.

nu blev mitt eget val till slut en minolta dynax 4 men det var mest beroende av att jag fann en annons där de sålde denna kamera med 2 linser (sigma 28-80 + sigma 70-300) och väska till ett mycket bra pris.

hoppas du är hjälpt av detta.

anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Vilken är bäst? Fotomotiv 27
Jonik vilken film Fotomotiv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.