grundinställningar - naturfoto

jag har skaffat en minolta dynax 4 och är
totalt novis och därför tacksam för tips.
tänkte mig att ta naturfotografier
(djur = avståndfoton) i vackert väder och i
gryning; telezoom (70-300 mm) samt kodachrome
asa200. nu undrar jag skall jag låta kameran
sköta allt via automatiken eller bör jag mani-
pulera vissa inställningar. alltså med andra
ord finns det vissa grundinställningar man bör
ha. det senare sagt med tanke på att slippa
alltför mycket eget experimenterande.
någon har sagt mig att man som regel bör öka
bländaren med +1 steg vid fotografering utomhus.
är det en bra grundregel ? finns det andra bra grundregler ?

anders
 
Det där med +1 steg gäller snömotiv, och kanske vita tropiska stränder. Börja med att lita på automatiken. Blir det inte bra får man börja tänka på varför.

Jag vet inte vad din kamera har för möjligheter men tänk på att korta slutartider är det som gäller när man plåtar med tele. Min Canon EOS300 har ett "sportläge" som prioriterar korta tider. Även normala automatikläget ser till att hålla slutartider som matchar brännvidden. Mendet gällde som sagt min kamera...

200 ASA kanske inte räcker. Ett stativ kan vara nödvändigt.

Per
 
Halvautomatiken !

De halvautomatiska funktionerna tycker jag är väldigt bra. Man ställer in vilket skärpedjup man vill ha (blandartalet alltså) och så räknar kameran ut slutartiden. Eller så vet man tex att man vill ha kort slutartid, ställer in denna och låter kameran beräkna lämplig bländarstorlek.
S=du bestämmer slutartid
A=du bestämmer bländare
M=du bestämmer både bländare och slutartid
 
Personligen tycker jag att hela grejen med fotografering är just det "egna experimenterandet".

Alltså, varför vill du fotografera?

Är det för att enbart ha minnen av utflykten/vandringen, eller vill du lära dig fotografera på riktigt?

Om du bara vill ha minnen (absolut inget fel i det) så räcker det med att köra på automatikprogrammen. Om du vill påverka lite själv kan du göra som Peder föreslog, köra på halvautomatik och bestämma skärpedjupet själv.

Men om du vill lära dig fotografera rekommenderar jag att du kör helt manuellt. Och slösar film.
Prova alla möjliga och omöjliga inställningar för att se hur kameran reagerar och hur bilderna blir.

Om det verkar tråkigt kan du ju gå tillbaka att köra helautomatiskt.
/p
 
Naturfoto

Att lära sig fotografera från grunden är alltid enklast med en helautomatisk kamera. Jag kan varmt rekommendera att du läser en bok i konsten att fotografera natur. Cleas Grundsten m.fl. har gjort väldigt bra böcker för nybörjare och poffs. Ofta är det enkla knep som gör bilden bra.

Valmöjligheterna och känslan blir större om du använder manuella inställningar till ditt fotograferande. När jag själv fotar natur och landskap använder jag främst vindvinkelobjektiv på 28 mm samt en kontrastrik och finkornig 100-film. Ett stativ är nästan ett måste om du fotar i ljussvaga miljöer.
 
Om du kollar i instruktionsboken kommer du att hitta ett avsnitt om bracketing dvs att kameran tar flera alternativexponeringar. Kostar lite mer men du får ju garanterat den exp. du vill ha.
 
Kameratillverkare har i alla tider försökt ordna med rätt exponeering i kameror. Man har haft centrumavägd mätning, spotmätning, spotmätning och avvägning av fler punkter. Visst är automatiken bra om man vet vad man gör. Rent tekniskt handlar fortografering om skärpedjup, rörelseoskärpa, MLO (Motivluminans omfång) och att bestämma var man skall ha sin svartpunkt eller vitpunkt. Exponering är den klart svåraste biten i fotograferingsteknik och jag lärde mig Zonsystmet ,använde separat spotmätare och framkallade efter vilket MLO jag hade. När jag använde dia så kollade jag var vitpunkten hamnade och skuggorna fick slå igen om filmgapet inte räckte till.... fan, vem fattar något av det här?
Varför blev jag inte världsberömd naturfotorgraf då? Mina bilder såg ut som alla andra naturfotografers, det var bara träd, ripor, buskar, blommor, fjäll och en massa vidder så jag lade av. Med tiden insåg jag att det finns egentligen inget att fotografera, ids inte ens ta fram kameran längre. Någon som vill köpa en Canon F1 Old? ...*suck*... Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Naturfoto, eller... Fotomotiv 12
Elmfeldt Naturfoto-sidorna Fotomotiv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.