Pissrenar?

Hej!
Har en fråga om renars vanor/beteende. Förra veckan var jag ute på en kombinerad vandring/paddling i Långfjället och Rogenområdet.
Satt under tarpen vid en liten tjärn mellan Läsjön och Bredåsjön när en ren kommer trampande rakt emot mig, den stannar upp endast några meter ifrån mig och stirrar emot mig en lång stund innan den börjar krafsa med klöven i ljungriset och slicka som tokig, så fort jag rörde mig sprang den iväg en bit för att sedan återvända och börja om.
Några dagar senare låg jag i tältet nära Grövelsjön, hade precis somnat när jag vaknade av ett stampande och skrapande utanför tältet, öppnade dragkedjan och tittade ut och där stod en ren och glodde på mig, för att sedan fortsätta skrapa och slicka.
Det slog mig att jag pinkat på båda ställen där renarna höll på.
Var de ute efter ev salter i urinen eller något annat, Någon som vet?

Mvh
Erik.
 
Har sett

renar slicka i sig vägsalt. Så det kan vara något likande eller så är det något luktande i urinen renen är intresserad av. Hanhundar slickar i sig tikurin kanske är det ett likandne beteende här?

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.