Fjällvråken var är du !?

Hejsan,

Nyss hemkommen från en två-veckors vandring i Padjelanta och delar av Sarek.
Brukar var cirka 2 veckor per sommar i Padjelanta och/eller Sarek.

Har märkt att jag inte ser Fjällvråken lika ofta.
För 20 år sen så såg jag alltid flera under varje tur.

Senaste åren har jag kanske totalt sett 1-2 Fjällvråkar under de senaste 5 åren ...

Någon teori om varför det är så här ?!
Jag vet inte ...
 
Var i norra Jämtland och red och jag såg inte en enda lämmel på tre hela dagar på fjället. Möjligt att man blir mindre uppmärksam när man sitter till häst men bara en notering därifrån. Ska på ripjakt om en knapp månad och vet att lite lämmel kan innebära dåligt med ripa. Hur såg det ut uppe där du var?
 
Hmmmm ...

...
men jag har ju KNAPPT sett nån på FLERA år ...
Ja, det var ju Lämmelår, omkring 2006-2008 tror jag.

Däremot har jag sett MÅNGA Fjällabbar.

Min känsla är dock att Fjällabbarna har ÖKAT senaste 20 åren.

Anders
 
Har för mig att jag såg relativt många vråkar förra året. Året innan dessutom rätt många ugglor. I år någon enstaka vråk och ingen uggla. Men var inte ute lika mycket heller pga vädret. Många småfåglar fick sina kullar ovanligt tidigt i år pga av vårvärmen det kanske påverkar också.
 
Låter bra. Vi såg också några kullar under de dagar vi var ute kring Stora Blåsjön. Även lite oroväckande små pipkycklingar som man såklart inte skjuter på. Få se om man får ladda med extra korv i ryggsäcken och ta med haspelspöet.

Har börjat se lite måsar då och då i fjällen. Lite irriterande. Hörde någon med en teori om att de kommer över fjällen från Norge, jag är ofta nära norska gränsen. Har provat med norska kraftuttryck men de verkar inte fatta :)
 
Har börjat se lite måsar då och då i fjällen. Lite irriterande. Hörde någon med en teori om att de kommer över fjällen från Norge, jag är ofta nära norska gränsen. Har provat med norska kraftuttryck men de verkar inte fatta :)

Har sett måsar alldeles för länge och ofta i fjällen.
Vid sjön Virihaure är det liksom ett säkert mås-ställe.
Men å andra sidan ligger det ju väldigt nära norska gränsen.

Har dock ej sett måsar vintertid i de trakterna men det kommer väl snart ... ;-)
 
Här är dom

Upplevde också 2011 som ett extraordinärt lämmelår när jag var i fjällen och vandrade. Under senaste året har det varit bra med smågnagare i södra Norrland och i Hälsingland (där jag bor) har det varit många fjällvråkshäckningar i år. Så det är här dom är ;)

Calle
 
... Under senaste året har det varit bra med smågnagare i södra Norrland och i Hälsingland (där jag bor) har det varit många fjällvråkshäckningar i år. Så det är här dom är ;)
...

Förstår...
MEN
Det har ju varit olämmelår i flera år innan 2010 här uppe i Lappland.
MEN IGEN
Många Fjällvråkar.

Ja jag förstår kopplingen mellan gnagare och tex Fjällvråkar.

Men förstår inte vad som har hänt med stammen ...

Ja om nu inte alla flyttat till Hälsingland ...
 
Förstår...
MEN
Det har ju varit olämmelår i flera år innan 2010 här uppe i Lappland.
MEN IGEN
Många Fjällvråkar.

Ja jag förstår kopplingen mellan gnagare och tex Fjällvråkar.

Men förstår inte vad som har hänt med stammen ...

Ja om nu inte alla flyttat till Hälsingland ...

Alla har ju inte flyttat till Hälsingland förstås, men vi har haft väldigt mycket fjällvråk och även en hel del lappugglor. Att du sett fjällvråkar tidigare år har nog mer med andra gnagare att göra än just lämmeln. Dock verkar det som att efter 2011 års lämmeltopp så har alla smågagare legat på bottennivåer, där finns nog orsaken till att bl.a. fjällvråkarna letat andra marker http://www.slu.se/sv/fakulteter/s/om-fakulteten/institutioner/institutionen-for-vilt-fisk-och-miljo/personal/lista/birger-hornfeldt/miljoovervakning-av-smagnagare/resultat-fran-stora-sjofallet-lappland-bd-2001-12/

Calle
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.