Pallar isbjörnen turisttrycket?

Hur många isbjörnar skjuts årligen för att vi inte kan låta bli att göra saker vi inte behöver göra?

Pallar isbjörnen eventuellt avskjutningstryck i ovanstående frågeställning?

En hypotetisk fråga är vidare om det finns gott om björn där trycket är som störst?

Anledningen till min fråga är att jag tappade intresset för att åka någonstans där jag behöver ha vapen för att bevisa att jag står högst på näringskedjan då ett sådant yttrande hade decimerat en utrotningshotad art. Blir inte så imponerad över den typen av turism. Mer subtila liknande risker finns säkert i andra resmål men nu kanske vi kan hålla oss till isbjörnar?
 
Hur många isbjörnar skjuts årligen för att vi inte kan låta bli att göra saker vi inte behöver göra?

Jag tror att du överdriver det hela en aning nu och är övertygad om att fler isbjörnar dör av andra isbjörnar än av människor som blir anfallna... Jag har svårt att på internet hitta något stöd för min tes, men med tanke på hur få isbjörnar som dödas av människor årligen ser jag den inte som osannolik...
 
Jag tror inte att det skjuts så många isbjörnar som kommer i närheten av människor så att de hotar isbjörnsstammen.

Men i väldigt många fall så säger de som skjutit en isbjörn att om de hade haft mera erfarenhet och kunskap så hade de inte behövt skjuta isbjörnen. Det är oftast den första, eller någon av de första isbjörnarna som de möter som de skjuter, när de senare får mera erfarenhet inser de att de hade kunnat skrämma bort björnen i stället.
 
Jag tror att du överdriver det hela en aning nu och är övertygad om att fler isbjörnar dör av andra isbjörnar än av människor som blir anfallna... Jag har svårt att på internet hitta något stöd för min tes, men med tanke på hur få isbjörnar som dödas av människor årligen ser jag den inte som osannolik...

Eftersom jag i frågan inte vet hur många som dör kan jag inte heller bli anklagad för överdrift.
 
Om vi tar Svalbard som exempel så finsn det ju 3000-5000 isbjörnar i området har jag för mig. Sen finns det en blomstrande turism. Ett vanligt år skjuts nog ingen isbjörn som följd av turismverksamheten. Om så sker så är det slut på den resan, bara att infinna sig hos sysselmannen för utredning.
Så arrangörerna ser detta som en absolut sista utväg.

Så pallar den trycket, jo det tror jag nog. Då är klimatförändringen ett större problem. Ingen is=> ingen säl på is=>svält.
 
Informationen

angående populationerna verkar vara ungefär densamma i avhandlingen från Tromsö och i bloggen.

Trådstartarens farhågor får visst stöd i Tromsöavhandlingen men inte just avskjutning när man känt sig hotad utan störning av snöskotrar på honor och ungar.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.