Vad rullar hunden sig i?

Hej!

Vad är det egentligen hundar tycker är så gott att rulla sig i? och varför? Det luktar inte gott men han verkar älska det. Tog ett kort idag på vad det var idag, förslag?


Vänligen
 

Bilagor

  • 2012-09-22 15.37.38.jpg
    2012-09-22 15.37.38.jpg
    93.6 KB · Visningar: 1,851
Det där ser ut som inälvor och det kan hundar både rulla sig i och äta, kanske inte så äckligt. Ett tips släpp aldrig hunden lös vid parkeringsfickor längs vägar för där gör sig människor av med både det ena och det andra och det är mycket äckligt.
 
Svårt att säga vad det är för nåt när man bara ser en bild, men det skulle kunna vara inälvor eller slaktrens eller nåt sånt..?

En del hundar rullar sig aldrig, en del gör det alltid, typ min hund. Jag var ute och gick i skogen hemmavid och min hund slängde sig på backen och verkligen försökte få allt i pälsen. Jag kallade in honom och han stank fruktansvärt illa men det var inte skit, som jag först trodde då flertalet joggare och motionärer gör sina behov ute.
Det han hade hittat var en stor gös som säkert hade legat i skogen flertalet dagar. Den måste ha blivit ditsläpad utav nåt djur eller tappad av nån fågel för det är nästan en kilometer från sjön i verklig obygd.
Hursomhelst hade han fått tillräckligt med "rutten gegga" i pälsen som inte ens gick att tvätta bort så det fick bli saxen..!
Varför vissa rullar sig har jag ingen aning om, men det är väl som med oss människor, en del använder parfym och en del inte.
 
Hej!

Vad är det egentligen hundar tycker är så gott att rulla sig i? och varför? Det luktar inte gott men han verkar älska det. Tog ett kort idag på vad det var idag, förslag?


Vänligen
Kanske inälvor,min vortsher tyckte om att rulla i fågelkadaver ,hundarna gör nog det för att dölja
sin egen lukt ,är nog nedärv i gener för alla jagande rovdjur
 
Kanske inälvor,min vortsher tyckte om att rulla i fågelkadaver ,hundarna gör nog det för att dölja
sin egen lukt ,är nog nedärv i gener för alla jagande rovdjur

Jo, jag har också haft tanken att det fungerar för att dölja sin lukt vid jakt, imponerande att det sitter kvar!
Det som jag inte fick ihop med högen var att den verkade så prydlig, hel på nått sätt. Det var mitt ute i skogen och inte på nån stig där människor går så troligen är det en fågel som släppt det? Varför inte bara äta upp den? Såg inte några andra rester i närheten.

Tacksam för alla svar :)
 
Jo, jag har också haft tanken att det fungerar för att dölja sin lukt vid jakt, imponerande att det sitter kvar!
Det som jag inte fick ihop med högen var att den verkade så prydlig, hel på nått sätt. Det var mitt ute i skogen och inte på nån stig där människor går så troligen är det en fågel som släppt det? Varför inte bara äta upp den? Såg inte några andra rester i närheten.

Tacksam för alla svar :)

En annan rolig/jobbig beteelse som hundar har är att äta haravföring eller någon annan vilt/människa
men det är nyttigt för dom vissa mineraler och enzymer lär finnas där
 
hundar rullar sig i allt som luktar skit.. dom gör det för att dom älskar att bli badade.. för det blir dom så fort vi kommer hem?!?

hästskit, fårskit och andra gräsätares skit stör mig inte men katt och rävskit är riktigt jävla äckligt.. dessutom har jag fått för mig att man riskerar ett större parasit-tryck via andra rovdjur..?!?
 
Det finns väl ett par teorier om varför hunden rullar sig. Maskera lukten är väl det vanligaste man hör men det har också pratats om det kan vara för att markera bytesdjuret som sitt eget, alternativt för att ta med sig lukten till övrig flock och på så sätt tala om att det finns tillgänglig föda.

Frågan är om det verkligen maskerar den egna lukten genom att rulla sig i något? Sett till luktsinnet hos många djur så krävs det en ganska rejäl och heltäckande parfymering för att dölja sin egen lukt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...