"SkogsGPS"

Om jag kalibrerat den till typ låt säja 1011 hektopaskal och sedan tycker jag att höjden ser lustig ut så kalibrerar jag igen och där står det 1013 helt plötsligt.

Hej!

Ok! Det kan kanske vara ett faktiskt förändrat lufttryck som du ser, även om det gått kort tid mellan de olika kalibreringarna. Det faktiska lufttrycket kan vid vissa väderlägen ändra sig väldigt fort! Jag hade en armbandsklocka med höjdmätare som jag kalibrerade en kväll en gång, dagen efter visade den att jag var på c:a 400m höjd.. enbart beroende på ett lågtryck som kommit in!

Kanske även den "felmarginal" som apparaten antagligen har kan få siffervärdena att förändras lite, varje gång som man går in och tittar!? En skillnad på 2 hektopaskal som du anger som exempel är nog en ganska liten skillnad och är antagligen försumbart (inom felmarginalen). Men detta är bara rena gissningar från mig!

Lufttrycket avtar med c:a 1 hPa för var 8:e meter om man förflyttar sig uppåt, det gäller 500 m upp från havsnivån, enligt SMHI

Mvh!
 
Senast ändrad:
Helt i sin ordning

Om jag kalibrerat den till typ låt säja 1011 hektopaskal och sedan tycker jag att höjden ser lustig ut så kalibrerar jag igen och där står det 1013 helt plötsligt.

Om du ändrar höjden så ändras även lufttrycket. Dvs kalibrerar du in ett lufttryck så kommer GPSen att visa det lufttrycket på den höjden så länge inte det verkliga lufttrycket (eller temperaturen) ändras.

Men byter du höjd och det tror mätaren att du gjort när du kalibrerar om den så ändras det visade llufttrycket.

Thure
 
Nu efter ett års användning kan jag inte säga att jag är allt annat än nöjd, med en grym batteritid och en fin skärm som även syns då solen gassar på så kan man inte bli allt annat än nöjd. Enda nackdelen är att den varnar ibland lite sent så man missar en avfart fast det är mest i städer den gör det så då är det ingen fara.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...