Sverigebilder.

Hej, jag behöver er hjälp.
Jag är lärare i svenska som främmande språk och affärssvenska vid
Högskolan i Stralsund. Vi har drygt 2700 studerande och erbjuder en ganska mångfaldig språkutbildning. Engelska är obligatorisk och sedan kommer svenska på ungefär samma höjd med spanska och långt före de andra språken (norska, danska, ryska, polska, franska, finska).

För att få ännu fler studerande att lära sig ett främmande språk gör vi en
Sprachenwoche (språkvecka) där alla språklärare presenterar sina språk och
allt som hänger ihop med det: landet, kulturen, roliga och intressanta fakta
med mera. Vi informerar och presenterar.

Många studerande har aldrig varit i Sverige och jag skulle gärna vilja visa
för dem hur enastående vacker och mångfaldig Sverige är. Jag tycker att ett filmliknande bildspel lämpar sig mycket bra för sådant.

För detta bildspel behöver jag en stor mängd olika bilder från hela Sverige och med alla möjliga och omöjliga motiv, både landskap och städer och byar
och hus och natur och vatten och stränder och vinter och även helt normala vardagsföreteelser och -föremål. I princip allting som har att göra med Sverige eller som är svensk.

Antingen blir det som ett okommenterat fyrverkeri av optiska intryck eller jag grovsorterar bilderna, kanske sommar-vinter eller städer-natur eller
Götaland-Svealand-Norrland. Era förslag är välkomna.

Själv äger jag inte så många sverigebilder och inte heller kan jag köpa bilder från bildbyråer.

Därför ber jag om er hjälp.
Jag ber att få nyttja era bilder för mitt bildspel och bara för det och för inget annat.
Ni behåller samtliga rätter och rättigheter, t.ex. upphovsrätten. Ni tillåter att bildspelet visas där på Högskolans språkvecka och i mina svenskkurser. Inget annat.
Bilderna skulle integreras anonymt eller gärna med era namn, om ni vill.

Språkveckan är redan nästa vecka och därför är saken ganska brådskande.

Om ni vill hjälpa mig att presentera Sverige ber jag er att skicka era bilder till min mailadress georgmueller [snabel-a] fastmail [punkt] fm. Subjekt/rubriken bör vara eller innehålla ordet sverigebild.
Bildspelet kommer att ha en storlek på 720x576, bilderna behöver alltså inte vara mycket större än så. Helst obearbetade (oskärpta), lågkomprimerade jpg-filer. Bilagornas totala storlek bör inte överskrida 25 MB/e-brev.
Optionalt skulle ni kunna uppge den ungefärliga platsen där bilderna togs (typ Götaland-Svealand-Norrland eller östkust-västkust) och om fotografens namn ska vara med i bildspelet.

Tack så mycket för er hjälp!!
/Georg Müller aka sachsaren
 
Har en del fjällfoton på min hemsida som kanske kan användas. Du är välkommen att använda dem med uppgivande av upphovsman, dvs moi.

Vill du ha något i bättre upplösning så hör av dig, de är lite förminskade för att passa hemsidesvisning.

Mvh
Peter P.
 
Hej alla ni hjälpsamma svenskar! Kul att så många av er ställer upp med bilder för mitt Sverige-bildspel. Tack så mycket.

Ideen med att fråga på fotosidan var en av mina första men jag förkastade den eftersom jag är totalt okänd där. Tänk hur konstigt det ser ut om någon plötsligen dyker upp, antalet inlägg är 001 och det första inlägget handlar om att be folk att skicka sina värdefulla bilder till en helt okänd människa.
Här på utsidan har jag varit i många år och jag tror det är ävgörande för förtroendet som man får eller inte får.

Nu har jag alltså fått ihop en hel del mycket bra bilder (högfjäll, vinter m.m.), men följande motivområden är fortfarande ytterst glesa:
# det glada svenska sommarlivet i alla facetter
# stadslivet överhuvudtaget, fritid, idrott
# de stora städerna med de typiska motiven
# den typiskt svenska naturidyllen --- med eller utan röd stuga, svensk flagga och hela programmet
# det VARDAGLIGA som ni aldrig skulle fotografera om inte en sådan där typ på utsidan skulle fråga efter just det

Är tacksam för fortsatt bildhjälp.
/Georg
 
Nu är Språkveckan och bildspelprojektet över.
Jag tackar alla som hjälpte mig med bilder, länkar och bra ideer!

Länge leve Sverige och alla dess vackra landskap!!

/Georg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.