Välja digitalkamera för fjällfotografering

Många av oss tycker om att dokumentera våra vistelser i fjällen. Det innebär dock något extra kilo till utrustningen. Digitalkameror med skiftande prestanda och pris finns ute på marknaden. Men håller dom för att bra bilder i fjällen. Jag tänker framförallt på ljuskänsligheten och brännvidden. För vi vill ofta kunna visa perspektiven mellan bergen och visa det där vacka ljuset.

Har någon erfarenhet av fotografering med digitalkamera i fjällen, med en kamera som ger bra bilder. Visst en del hänger på fotografen också.

Tacksam för tips på kameror

Håkan Gadd
 
Jag har fotat ganska mycket med både digital systemkamera, "vanlig" systemkamera och digitalkompakt i fjällen.
Den digitalkompakt jag använt, en Canon Powershot pro1 fotade jag med under två veckor i somras. Jag hade då med mig två minneskort och tre batterier. Jag klarade mig dock utan problem med två batterier.

Frågan beror ju till stor del på vad man har för krav på sina bilder. Med pro1´an så har jag dock de manuella inställningsmöjligheter jag behöver samt filteradapter eftersom jag ofta använder polfilter, varmtonsfilter och ibland avtonat gråfilter. Objektivet var jag mycket nöjd med och det motsvarar 28-200mm och tillhör Canons L-serie. En enklare digitalkompakt med mer begränsade möjligheter hade jag nog inte varit nöjd med.

Jag hade även med mig en EOS3 med bl.a ett 400mm objektiv. Jag använde det dock inte så mycket så jag hade nog klarat de flesta situationer med digitalkameran.

Ofta fotar jag dock med en digital EOS D60 och den är ju helt likvärdig en "vanlig" systemkamera så det ordar jag inget om.

Några av de bilder jag tog med pro1 ligger på min hemsida. De ligger under kategorin "seasons" (kategorinamnen stämmer inte för tillfället och är lite förvillande) och det är bild nr: 3,4,11,13,14,15,16,17

Adressen är: http://www.djb.se/

mvh
David
[Ändrat av dave1 2004-11-08 kl 18:24]
 
digitalkamera

Grejen med systemkamera är att det ofta tar lång tid att rigga och ställa in och ibland drar man sig kanske för att fota. Jag använder en olympus mju 410 som är både vatten och stöt tålig vilket är en stor fördel i fjällen när det ibland blir väldigt blött.
4 megapixel ger bra bilder, några jätte bra några mindre bra men med en kompaktdigitalkamera tar man mycket mer foto för att den är mer tillgänglig och har chansen att redigera senare i datorn .
 
svårt val ...

Jag fotar normalt med min gamla Kodak DC215 Zoom digitalkamera, den kan garanterat inte mäta sig med de väldigt dugliga digitalkameror som finns på marknaden idag, men den fotar bra för hemsidor och bildspel.
Vilken kamera måste du själv välja genom att titta runt i affärerna och testa, det finns många olika men man bör nog ta en som har metallhus, lite fukttålig och så, lagom nivå Megapixlar (3 till 5), med extra minneskort eller i sig en hög kapacitet. Lycka till med sökandet,
Att ha en digitalkamera i fjällen är "guld", i höstas när jag var i Jämtland hade jag en SonyEricson S700i + en analog systemkamera. De blev många bra bilder.
/Gunnar
 
foto

Tjena själv när jag är på tur tar jag med mig en 300D med vidvinkel samt samt en eller ett par zoom objektiv. Gärna två batterier vilket lätt räcker för en veckas vandring. Någon form av mellanlagringsenhet är också att rekomendera då man ibland tenderar att generera många bilder.

Vidare så tycker jag att man bör ha med sig ett stativ när man är ute så att man kan planera bilden samt ta riktigt bra kvällsbilder med då oftast längre slutartid krävs.

En digitalkompakt kamera har en förhållandevis liten sensor och ger därmed mer brus i bilderna medans en digital systemkamera som har större sensor ger mindre brus. Vidare har du ju möjligheten att anpassa din fotografering med olika objektiv.
 
Själv är jag en halvusel fotograf så jag ser mest till det praktiska med kameran då man ska vara ute i naturen.

Batteri: Det ska vara vanliga AA eller AAA batterier, inte special uppladdningsbara (som t.ex i Olympus mju). Visst kan du köpa ett till batteri, men uppladdningsbara som varit med ett tag tappar snabbt kapacitet (enligt mig i alla fall).

Sökare: Det ska finnas en "vanlig" sökare, man ska inte behöva slösa batteri på att köra displayen så fort man ska ta ett kort. Dessutom syns ofta displayen dåligt då det är solsken ute.

/Ulf
 
Insiktsfullt om digitalkameror

Tack för hittills inkomna och insiktsfulla inlägg rörande digitalfotografering i fjällen. Många bra kommentarer rörande filter, sökare, batterier, sensorer, minneskort mm.

Och visst, datorn kan rädda en del i efterhand.

Håkan
 
vidvinkel 300d?

Hej.

Vilket vidvinkel objektiv använder du?
Har bara ett extra zoomobjektiv till min 300d
Kan man se ngn bild som du tagit med vidvinkelobjektivet?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.