2 veckor med Navman 4410

Efter att ha använt min Navman 4410 i två veckor tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter .
Navman 4410 består av en bluetooth GPS mottagare samt ”SmartST version2”. Den är avsedd för PocketPC, en variant för Palm, 4460, har precis släppts.
I kartongen finns: Mottagare, diverse fästanordningar för mottagaren, 3st AAA batterier till mottagaren, ej uppladdningsbara, ciggkabel till mottagaren samt programmet SmartST (4 cd skivor).
Efter plockat upp delarna och hittat en steg för steg guide var det daggs att starta med installationen, kan tilläggas att detta var det första program jag har installerat på en Pocket PC. Programmet kommer på 4 cd, 1 för program och manualer samt 3 cd för kartorna. Manualer och program finns helt på svenska, programspråk väljs i början av installationen. Tänk dock på att det språk som välj i installationen kommer även att användas på din handdator. Installationen kan beskrivas som mycket lätt, även för mig som nybörjare. Aktiveringen som sker via Internet gick smärtfritt. Nästan lika lätt var det att få kontakt med GPS mottagaren via BT.
När man har kommit så långt är det dags att installera kartorna. Det görs med ett program som heter ”Map installer”. Även det går mycket smidigt. Man kan välja var man ska installera kartorna, i minnet på PDA, på minneskortet monterat i PDA’n eller på minneskortet i en separat läsare. De flesta länder är uppdelade så man kan välja vilka delar man vill ha med, Sverige består av 4 delar.
Hur bra och aktuella är då kartorna? De områden som jag har varit i hitten tills, halva Danmark samt Malmö till Göteborg, är jag nöjd med. Kvalitén är dock lite ojämn, vissa saker som är byggda för ett år sedan finns med, medan andra som byggdes för fem år sedan finns inte med. POI behandlas längre ner.
GPS mottagarn drivs av 3 st AAA batterier, de batterier som medföljde varade i drygt 20 timmar. En stor nackdel är att man måste ta ut batterierna ur mottagare för att ladda dem. Nästa stora nackdel, man undrar vad F*^”¤#%¤#N de tänkt på när de designade enheten, i ON/OFF knappen finns en blå lysdiod som indikerar status på enheten. När den har kontakt blinkar den var annan sekund, inget att klaga på i dagsljus, men ha detta blinkande, som är MYCKET stark, i framrutan när man kör på natten är minst sagt irriterande. Bortsett från det så fungerar den mycket bra.
Det paketet är tänkt för är navigering i gatumiljö. Röst instruktionerna är utmärkta så länge det är normal planering på gatorna, kommer en annorlunda trafiklösning så kan instruktionerna leda till att du svänger höger istället för vänster, har du PDA’n monterad så du ser skärmen är det dock inga problem. Ruttberäkningen fungerar men den verkar använda en för hög hastighet i städerna, vilket leder till att den gärna vill köra i stan istället för ringvägen runt om. På helger och kvällar har den kanske rätt men inte i rusningstrafiken.
Man kan välja destination på olika sätt; favoriter, korsningar, POI, Adress, Kontakter i outlook samt tidigare destinationer.
Favoriter, adress och tidigare destinationer fungerar bra. POI fungerar där de finns, enligt SmartST finn det INGA HOTELL I GÖTEBORG, detta är ett dåligt skämt. I övrigt är POI i Sverige ganska dåliga. Om man ska använda kontakterna i Outlook måste man skriva dem på ett sätt som passar programmet och inte som vi brukar göra.

Sammanfattning:
Possitivt.
Lätt att installera och använda
Bra kartor (Väst Europa medföljer endast södra delen av Finland)
Bra GPS mottagare
Bra röstinstruktionen (99% av tiden)
Div. hållare till GPSen
Snabb att räkna ut en ny rutt om man kör fel

Negativt:
Inget program så man kan använda kartorna på PC’n
Dålig POI databas. INGA HOTELL I GÖTEBORG, säger det mesta
Irriterande ljus från GPS mottagaren
Går inte att ladda batterierna i mottagaren

Magnus
 
Vilken version är det på programnmet?

Visar det enkelriktade gator på skärmen?

Kan du rama in områden som inte ska användas för autorouting?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...