Hjälp med ett ovanligt fotomotiv

Hej alla fotokunniga, nu behöver jag er hjälp.

Ni vat att fåglar brukar lämna en fläck och lite dun efter sig när dom dunsar in i fönsterrutor. Fågeln (jag tror det var en skogsduva) som gjorde magplask på mitt sovrumsfönster lämnade betydligt mer än så!!

Jag har nu ett nästan perfekt avtryck av en fågel på rutan, man ser till och med detaljer som ögat, klor och enstaka fjädrar.
Hur i hela fridens namn skall jag fånga avtrycket på bild innan det regnar bort? jag bor på 3:e våningen så bilden måste nog tas från insidan.

Råd och tips mottages tacksamt.

Hälsningar

Bengt
 
Min första reflexion är att du bör ha ett mycket kort skärpedjup, skärpa endast på fönstret, vilket innebär stor bländaröppning (lågt tal). Jag skulle heller inte använda vidvinkel utan hellre ett kort tele, 105-135 el nåt sånt (för att få kortare skärpedjup). Möjligtvis ett särskilt makroobjektiv. Är man osäker så är det bästa att ta flera bilder med olika inställningar och objektiv. Vad gäller ljusmätning så borde det inte vara något större problem såvida inte solen ligger på. Om du har en autofokuskamera så är det möjligt att du får ställa in för manuell fokus på objektivet.

MVH
David
 
Testa att ställa kameran på ett stativ, vänta tills det blir lite mörkare ute....Plocka sen fram den starkaste handhållna lampan (typ jobblampa) och testa att holle den mot "kladdet" i olika vinklar....När du fått fram konturerna så skjuter du av kameran från stativet......Funkar garanterat inte, men värt att testa !

/P.D
 
Om du tar genom fönstret kan det vara bra att använda ett polfilter om du har eller kan få tag i ett sådant, för att slippa blänk och reflexer.
 
Tack för tipsen!

Nu är bilderna tagna, jag försökte anamma era tips så gått jag kunde. Det ska bli kul att se resultatet.

Hälsningar

Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SannaM92 Hjälp med D60 Fotomotiv 4
Leibolmai Hjälp ! Fotomotiv 0
bash Länk till forum eller hjälp!?! Fotomotiv 9
permanne Hjälp mej ta bättre bilder!!! Fotomotiv 5
thureb Dela bilder i ett webalbum Fotomotiv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...