Bröllopp

Jag har fått i uppdrag att fotografera ett par vänners bröllopp, dels i svartvitt och i färg.

I svartvitt kommer jag fota med en Pentax MZ-5n Systemkamera (både automatiskt & alla manuella inställningar).

Jag vet att vissa bilder kommer att fotas i en gammal träkyrka (dåligt ljus) och jag saknar bra ljussättnings tillbehör. Kan en speciell kamerafilm vara till hjälp för olika ljussättningar?

Finns det någon som fotograferat bröllopp tidigare och/eller har några bra råd gällande motiven, hur kan jag försöka undvika dåliga bilder. Är det bättre att lite på automatiken i kameran?

Många frågor och inte aldelles specifik, ber om ursäkt för det.

Mvh
/Andreas
 
Kanske självklart men...

...offra en rulle film eller två på att experimentera lite på plats innan du tar skarpt.

I brist på "riktiga" prylar så kan du ju alltid göra lite ljussättning med lakan och vanliga lampor (Eller en billig bygglampa från clas ohlsson)

Men framför allt: Gör experimenten *innan* dagen D...
 
Håller med ovanstående

För att vara säker på att få några kort som blir bra nog att ha på byrån i 60 år, leta upp bra platser att ta porträtt på. Utomhus är bäst, men undvik solen. Har du tur blir det mulet väder, men leta upp några fina skuggiga platser om den onda solen skulle vara framme.

Konstbelysning är jättesvårt! Så ska du använda något sådant, se till att testa innan.
 
Inget konstljus

Hej,
I brist på blixt så har jag använt en Fuji 800 film med bländare 2.8 på objektivet. Kameran var en gammal Olympus kompaktkamera med möjlighet att ställa bländare.
Jag fotade i en stor lokal med högt i tak och stora fönster, endast ljuskronor i taket. Tiden var eftermiddag till kväll.
Resultatet var mycket bra, fina färger, jämn belysning i lokalen (slapp blixtljusets urfrätning).
Denna fuji film är väldigt skarp i bra ljus, dvs den fungerar bra utomhus också. Den blir naturligtvis kornigare vid dåligt ljus. Testa en rulle med din utrustning, ju ljustarkare objektiv desto bättre.
Glöm inte att gå nära och använd stativ, tiderna kan bli långa.

mvh Niklas
 
Jag får tacka för era svar, de har gett mig lite hopp om att det kanske inte är helt kört :)

Jag ska testa en rulle 800, Niklas

/Andreas
 
Gå till http://www.photo.net och sök på "wedding photography" och du kommer att hitta hundratals trådar med tips.

En del säger "gör det inte". Det bästa sättet att bli ovän med sina vänner är att klanta sig med korten från deras bröllop.

Men andra ger råd och tips (som att ha dubbelt av allt ifall nåt pajar, ha gått igenom vad som ska plåtas med brudparet, ha en assistent som hjälper till med sånt som behöver göras, råd och tips om utrustning osv).

"Proffsen" (i USA i alla fall) har dubbla kameror, använder minst 2 sorters film, har alltid en assistens som hjälper till med att t.ex. hålla blixt för bakgrundsbelysning på en bom. De har gått igenom med brudparet och fått en lista på vad brudparet vill ha bilder på, de har varit i kyrkan och mätt ljuset och kollat om det är ok att använda blixt osv.

Räkna med flera timmars läsning och att du antagligen kommer att känna att du är ute på tunn is.
 
Stativ

Andreas, jag rekommenderar att du använder stativ. Om du är hänvisad till att fotografera från någon av kyrkbänkarna, där ett vanligt trebent stativ kanske anses störande eller inte får plats, så kan ett enbent stativ vara en bra kompromiss.

När det gäller film finns det mycket att välja på, t ex Kodaks Portra-filmer som finns som ISO 160 eller 400. Fuji Reala är en mycket bra film. Finns endast som ISO 100, vilket tyvärr nog är för lite i en mörk kyrka om du behöver fota på fri hand.

Olle
 
Hej!

Jag har fotograferat 32 bröllop och så här går jag tillväga.

Först tycker jag det är viktigt att verkligen prata med brudparet om vad de vill ha, hur de vill ha det.
Besök gärna kyrkan innan så du vet hur den ser ut, var du kan stå, vilka vägar du kan ta utan att störa.

Be dem kolla med prästen så att det är OK att fotografera i kyrkan. Det är inte alla präster som vill att man springer runt och skjuter av blixtar. Det bör man kanske undvika.

Jag använder en Nikon F100 med SB-28blixt. Med den utrustningen kör jag inomhus Fujisuperia 400ASA med blixt. Utomhus, beroende på väder, Fujisuperia 200ASA.
Nu menar jag de bilder som är "mingel" bilder.

Vid själva "bröllopsbilden", använder jag Mamiya 67 pro II och Fuji Reala 100ASA och Ilford Delta 100ASA för svartvitt.
Om situationen kräver har jag lite studioblixtar, 2st 250W, st 500w, 1 st 1000w, men är det utomhus brukar jag be någon att hålla en reflexskärm.

Med småbild är det oftast handhållet. Men med mellanformaten alltid stativ.

Oftast är det ganska stressigt med tid för själva bröllopsbilden, men var noga med att "ta den tid du behöver". Ingen vill ju göra om sin bild bara för att du inte hann med. Man har inte råd att slarva. Och det gör ingen glad.

Nu kanske jag har lite annan utrusting än vad du har tillgång till, men en ska som kan lura den dyraste kameran är brudparets kläder!

Bruden är ju oftast klädd i vitt och mannen i svart.
Här är det viktigt att du mäter ljuset noggrant! Jag mäter alltid manuellt efter deras ansikten.

Här är det stor risk att man misslyckas om man går på automatik och blixt!


Hoppas detta varit till någon hjälp!


adam
 
Tack Adam,

Som du riktigt påpekar har jag tyvärr inte tillgång till några mer avancerade, proffs "grejer". Jag hoppas att det går bra ändå.

Ni talar om olika ISO´s. Vilken film är bäst att använda vid vilket ljus?
Ska jag försöka mig på en 800 inne i kyrkan och välja något annat utanför.(vi har flera kameror, även en digital kamera som jag inte tycker om)

/Andreas
 
picturethis.nu; sa:
Jag använder en Nikon F100 med SB-28blixt. Med den utrustningen kör jag inomhus Fujisuperia 400ASA med blixt. Utomhus, beroende på väder, Fujisuperia 200ASA.
Nu menar jag de bilder som är "mingel" bilder.

Lång slutartid fast man kör blixt är väl ett hett tips också, blixten lyser inte upp hela kyrkan så vill man inte ha ett upplyst brudpar mot svart bakgrund så måste man få med lite bakgrundsljus.

"Drag the shutter" heter det på engelska, har nollkoll på vad det heter på svenska (man blir sån av att läsa för mycket på photo.net:).
 
ISO/ASA/DIN

I kyrkan och på festen:
Innomhus ska du använda högt ISO-tal, 400 eller 800. Har du en ljussvag zoom på kameran är 800 ett bra tips, speciellt om du vill kunna använda längre brännvidder (långa änden av zoomen). Jag har mycket bra erfaremheter av Press-filmer (såna som tidningsfotografer använder), dyra, men det är det värt. Till utomhusbilder kan du gå ner i snabbhet på filmen.

Porträttet:
De långsamma filmerna har mindre korn och oftast större kontrastomfång (inte så hårda skuggor och mer lätt-exponerat). Porträtt-filmer har extra låg kontrast och en färgskala som passar portätt.

Överkurs:
Om det är riktigt mörkt i kyrkan kan du köra 1600-film, men de färg-1600 jag testat har inre varit så bra. (Kanske har kommit nya nu, någon?) Återstår altså svartvitt: TriX (svartvit 400) pressad till 1600 blir kornigt men riktigt bra. Kräver dock att du kan fixa framkallningen någonstans, själv eller på ett bra proffslab. Hör med labbet i förväg och be dem förklara hur du ska göra.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...