Fotografera konserter

Hej!

Jag har nyss börjar ta kort på div musik konserer och behöver lite tips och råd på hur jag skall få snygga bilder. Använder jag blixt och är nära så blir ju korten skarpa och ljusa, men jag vill kunna ta bilder utan blixt för att få rätt stämmning på scen med ljuset där.

Jag har en gammal Canon EF-M kamera med ett manuellt tokina 70-210 objektiv.

Jag har så man kan ställa in slutartider 1/1000-2 s och bländaröppning. Har försökt att läsa mig till detta men kan inte hitta nått som gör så att jag förstår riktigt hur det hänger samman :(.

Har även läst att jag skall ha en snabbare film, när man tar kort och ljuset inte är bra.

Några snabba tips och råd skulle verkligen uppskattas.

Tack på förhand!

Beridox
 
HMmmm

Undar lite om du inte råkat hamna på fel sida?
Utsidan är liksom en friluftsports sida.
Men det finns säkert någon som kan svara på din fråga.
Tänkte att det kanske finns andra sidor som kanske är mer specialliserade på fotografering.
MVH
KIM

Beridox; sa:
Hej!

Jag har nyss börjar ta kort på div musik konserer och behöver lite tips och råd på hur jag skall få snygga bilder. Använder jag blixt och är nära så blir ju korten skarpa och ljusa, men jag vill kunna ta bilder utan blixt för att få rätt stämmning på scen med ljuset där.

Jag har en gammal Canon EF-M kamera med ett manuellt tokina 70-210 objektiv.

Jag har så man kan ställa in slutartider 1/1000-2 s och bländaröppning. Har försökt att läsa mig till detta men kan inte hitta nått som gör så att jag förstår riktigt hur det hänger samman :(.

Har även läst att jag skall ha en snabbare film, när man tar kort och ljuset inte är bra.

Några snabba tips och råd skulle verkligen uppskattas.

Tack på förhand!

Beridox
 
Det är bara att gå in på http://www.fotosidan.se och läsa och lära sig MASSOR, sedan kan man även fråga där i liknande forum som det här. Dock kan man säga på ett enkelt sätt att det gäller att få rätt mängd ljus insläppt på filmen. En kort slutartid kräver stor bländare (OBS: litet bländartal) och en lång slutartid kräver bara en liten bländare (d.v.s. stort bländartal). Ett litet hål som släpper in ljuset kräver lång tid och stort hål släpper in mycket ljus snabbt kräver helt enkelt kort tid, ungefär så hänger det ihop. En stor bländare (litet bländarvärde) ger skärpa på precis ett avstånd från linsen och en liten bländare (stort bländarvärde) ger skärpa i hela (eller större delar av) bildens djupled (stort skärpedjup). Sen är det bara att exprimentera sig fram!

Vad det gäller snabbare film innebär det att den ska vara ljuskänsligare, högre ASA / ISO värde, t.ex. 400, Fuji Superia 400 är inte alls dum, bra färger och skarp (lite korn) film. Vill du ha varmare färger (a la porträtt) kan du gott prova Kodak Porta, vet dock inte om det finns särskilt snabba sådana.

Lycka till! / Nicke



[Ändrat av Niklas L 2003-06-07 kl 08:41]
 
Minst 400 ASA, helst 800 eller högre (men 3200 riskerar att bli för kornigt). Ljusstarkt objektiv.

Glöm blixt om du inte står j-vligt nära (räkna inte med att blixten når mer än 3-4 meter).

OM du använder blixt så kör på lång slutartid ändå (1/30-del eller nåt) så att du får med så mycket som möjligt av bakgrundsljuset. Slutartiden påverkar inte exponeringen av det som blixten når (blixten lyser i kanske 1/10000-dels sekund).

Men som sagt var, fotosidan eller photo.net är antagligen bättre ställen än här (ovanstående har jag lärt mig från photo.net).
 
Jag har plåtat ganska många konserter genom åren och använder sällan blixt, annat än om man står väldigt nära och vill lätta upp objektet lite.
Man bör dock köra på långa slutartider för att få in bakgrundsljuset - annars blir bara objektet ljust och bakgrunden tråkigt grå/svart.

Oftast är det snyggare att använda befintligt ljus och snabb film. Jag kör oftast med Fuji superia 800 ASA.
Ett stativ är ingen dum idé - då slipper du rörelseoskärpa pga att du inte orkar hålla kameran stilla. Ofta räcker det med ett enbensstativ.

Grundregeln när det gäller allt foto, och konsertfoto i synnerhet är att plåta mycket. Eftersom det är väldigt mycket olika färgat ljus på en konsert är det svårt att veta vad som ser snyggt ut på bild.

Ofta kan det vara snyggt att plåta svart/vitt också.

För övrigt är det ju skillnader på konserter och konserter. Jag vet inte riktigt vad det är för konserter du plåtar. Stora arena-konserter har ju en helt annan ljusrigg än små klubb-spelningar.
Men för att komma riktigt nära på arena-spelningarna måste du oftast ha någon form av press-ackreditering - om du inte alltid är den som står först i insläppskön förstås.

Vet inte om det hjälpte så jättemycket.
Kolla in de andra föreslagna sidorna, där finns säkert mer hjälp att få.
Och varför inte mejla någon av fotograferna på kvällstidningarna. Det fotar ju ofta konserter och har säkert många bra råd att ge.
/p
 
Kom-i-gång tips.

Tips 1:
Gå till Biblioteket och låna en foto-/kamerabok. Joe Hedgecoe heter en farbror som skrivit ett par djupa "kom-i-gång verk".

Tips 2:
Fotografera mycket!

Tips 3:
Gå med i en lokal foto-/kameraklubb.

Tips 4:
Konsultera andra intresserade på http://www.fotosidan.se
 
Tack för alla era svar trots att jag hamnade lite fel ;)

Jag tar bilder för en hemsida (metalgbg.com)

Skall kolla in era länkar och fortsätta plåta :)


/Beridox
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Fotografera orrspel Fotomotiv 6
Lavskägge Börja fotografera Fotomotiv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...