Kukkolaforsen - haparanda

Hej!
Vi vill uppleva den sista biten av Torneå älv ur kajak. Om vi startar precis nedanför kukkolaforsen, är det fritt fram eller kommer vi stöta på fler forsar, av mindre slag, längs efter älven?
 

avslutad210712

Gäst
Ingen annan har svarat så jag gör som man gör i kyrkan på söndagarna - jag TROR inte att det ska vara några problem. Det jag har sett efter att ha kört bil på både svenska och finska sidan så finns inga forsar MEN vägarna går inte alltid så man ser vattnet hela tiden.
 
Min minnesbild efter att ett otal gånger åkt vägen är att det inte finns några forsar nedströms Kukkola, och när jag tittar på flygbilderna på eniro verkar det stämma. Vitvatten där sådant finns syns ganska tydligt.
 
Ett tips är att du ägnar en del tid åt att undersöka sträckan du vill paddla med Eniros flygbilder, och med motsvarande hos Google Maps. De är oftast tillräckligt detaljerade, men inte alltid, för att ge den information du vill ha.
 
Tack för svar alla! Jag har suttit framför både google maps och hitta.se och skannat av farvägen, har hittat ett lite misstänksamt område, men dit får jag helt enkelt fara med bil o titta. Tänkte bara ifall någon själv har paddlat ner och visste med säkerhet att säga. Men tack ändå! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...