Läsplatta för vandring?

Funderar på att ta med en läsplatta på vandringarna i stället för en bok. Det varierar ganska mycket på vad dom olika modellerna väger ett annat alternativ är att läsa i mobilen och ta med en extra powerbank.
Någon som har förslag på en lämplig läsplatta eller erfarenheter bra och dåliga?
 
Jag har en Sony som jag är extremt nöjd med, den är lätt, håller laddningen länge och är hållbar. Tyvärr tror jag inte Sony gör läsplattor längre.
Letto brukar få bra betyg i tester, men jag är inte imponerad av kvaliteten. Har själv hunnit ha fyra Letto eftersom de gick sönder i rask takt. Min son har en Kobo Aura som han är mycket nöjd med.
En del har bakgrundsbelysning och om man använder den tar förstås batteriet slut fortare. Jag tycker inte det känns nödvändigt på vandringar eftersom jag alltid har pannlampa med.
På längre turer bortom elnätet har jag läsplattan + en liten enkel mobil som håller laddningen i minst en vecka. Ingen powerbank.
 
Bryr du dig om vikten, som det låter som du gör, är ju mobil + power bank inget alternativ. En powerbank är garanterat tyngre än en läsplatta.

Vet inte hur det är med de ny plattorna med back light, men min gamla utan ljus drar nästan inget batteri alls. Jag tror jag laddat den för att batteriet var lågt kanske 5-6 gånger sen 2012 när jag köpte den och då använder jag den dagligen. De korta stunder den varit uppkopplad för att ladda på ny böcker har räckt.

Det är också en helt annan upplevelse att läsa på plattan iom att man slipper strålningen och texten ser ut precis som tryckt text. Kontrasten mellan bakgrund och text liknar också tryckt text på papper, alltså lägre än på dator/mobil. Är som en boksida under glas. Ögonen blir inte trötta och det känns naturligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...