Klubbarna desinformerar om säkerhet

Nermander 12:37
Jag diskuterar flythjälp om man inte omedelbart kan ta sig upp och kanske behöver vänta på hjälp.

En lågt placerad ryggsäck skulle kunna hjälpa några enstaka upp som ligger på marginalen för att klara det. Men den ger samtidigt en kraftig nedtryckning av ansiktet om man inte kan hålla i iskanten.

Jag skulle inte rekommendera en lösning i media som eventuellt skulle kunna hjälpa några få att komma över kanten själva, men samtidigt kan stjälpa så mycket om det inte finns snabb hjälp.

Du efterfrågar källor till mina påståenden. Sarvi gav en kl 11:38. Där förordas flytväst. Det är den linje jag också driver som råd i media.

* Flytväst är det bästa alternativet säkerhetsmässigt enligt mig, och enligt Sarvis länk.
* Är mycket lättare att bära. Många skulle avstå åkning om de behövde bära stor ryggsäck.
* Alla har tillgång till flytväst eller kan låna. Ryggsäckslösningen är en kostsam investering.

De som vill använda ryggsäck och vet vad de gör kan naturligtvis göra det.

Oftast behövs ingen flytväst eller ryggsäck. Det beror på situationen.


Thureb kl 13:29
Pekar bl.a. på att en lågt fixerad ryggsäck (som är det som kan ge en hjälpande kraft vid uppstigning?) också ger ett ”instabilt flytläge”.

Jag, Cyckelklle svarar: Alla ryggsäckslösningar trycker ner ansiket, men olika mycket som du också är inne på.
 
(...) Flytväst är det bästa alternativet säkerhetsmässigt (...) Många skulle avstå åkning om de behövde bära stor ryggsäck.(...)
Jag kan ha missat något i resonemanget, men hur löser den som väljer flytväst behovet av torra ombyteskläder efter plurrning? De måste ju packas vattentätt, så man slipper ändå inte ifrån någon sorts packvolym med instängd luft = extra lyftkraft - i värsta fall på fel ställe. Var på kroppen placeras den packningen, i kombination med flytvästen, för att helheten ska fungera som avsett vid plurrning?
 
Poängen är att lämpligt placerad ryggsäck både ger högre flytläge än utan flythjälp och inte hindrar uppgång. Typ 97% av ofrivilliga plurrningar ger inget behov av att simma i fritt vatten. När man simmar under övningar kan man ha en ispik med flytkraft rörisolering framför sig för att minska tippningen från flytkraften av lågt fixerad rygg/rumpsäck.

Bylsig flytväst på bröstet är lite hindrande vid uppgång över en iskant detta problem ger inte ryggsäck.

Thure
 
(...) Thureb kl 13:29
Pekar bl.a. på att en lågt fixerad ryggsäck (som är det som kan ge en hjälpande kraft vid uppstigning?) också ger ett ”instabilt flytläge”. (...)
Själv tyckte jag den stora hjälpen snarare bestod i att hålla mitt huvud över vattenytan. Det var helt avgörande för att jag kunde hålla mig varm, stark och klartänkt nog att både hålla mig på rätt köl och aktivt agera för uppstigning (det var en dramatisk skillnad mot när jag testat att doppa ner hela huvudet).
Nästa viktiga hjälp var att ryggsäcken höll min kropp i upprätt läge, så att jag själv hade kontroll över orienteringen och mina armar (och ben) i bra läge för uppstigningsjobbet. Jag kände absolut inget vältningshot framåt - snarade ville fötterna "flyta" bort åt alla möjliga håll beroende på strömmar etc, men jag kunde lätt styra i jämvikt genom bara små kompensatoriska rörelser.
Inser dock att min ryggsäck fick sitta relativt högt upp för att allt ovan skulle fungera.
Jag, Cyckelklle svarar: Alla ryggsäckslösningar trycker ner ansiket, men olika mycket som du också är inne på.
Det gör de ju förr eller senare med en medvetslös person som legat i vattnet tillräckligt länge. Frågan är väl, om det är optimalt att rusta för just sådana fall (OBS ingen retorik, jag har helt enkelt ingen aning). I vaket tillstånd upplevde jag detta aldrig som ett hot - se ovan.
 
Alla har tillgång till flytväst eller kan låna. Ryggsäckslösningen är en kostsam investering.

Det är en intressant faktauppgift som jag funderar på vad du baserar den på? Jag personligen tror inte att det är fler som har en flytväst hemma än som har en ryggsäck hemma. Jag kanske umgås i fel kretsar men de flesta jag känner har en ryggsäck till jobbet som rent storleksmässigt skulle platsa på en skridskotur (ca 30 liter).

Ryggsäckslösningen verkar vid en snabb koll inte heller vara signifikant dyrare än en flytväst om man nu inte endera hemma - en flytväst kostar bedömt från 400-500 kr och uppåt vilket är i samma prisklass som en ryggsäck i lämplig storlek hos de stora sportkedjorna. Vattentätheten kan ordnas på enklaste sätt med ett par dubbla sopsäckar och grenrem utgörs av en bit repsnöre eller liknande, om man inte vill skaffa en vattentät packsäck och fabrikstillverkad grenrem.
 
Arneri kl 15:35 & Sarvi kl 16:18
Ni funderade kring påståendet att ”Alla har tillgång till flytväst eller kan låna”.
Om man söker på "hushåll tillgång flytväst" ser man att ca hälften av hushållen har det. Resten kan låna i bekantskapskretsen eller på flytvästdepå, det sistnämnda behövs sällan.
(Jag försöker skriva kort och lättläst åt er. Att skippa citationstecken eller ”nästan” var ett misstag i det här fallet.)

”Sarvi” tror inte att fler har flytväst än ryggsäck hemma, och föreslår ryggsäcken till jobbet på 30 liter.

Jag tror inte vanliga jobbryggsäckar har 30 liter volym volym. Friluftsfrämjandet + Sjöräddningssällskapet rekommenderar minst 45 liter.

Joanna kl 15:35
Turer med krav på ombyte har jag inte tagit med i diskussionen. Det är medias råd för skridskoåkning på naturis som tråden handlar om.

Thureb 15:42
Klubbåkare i grupp har nära till hjälp. Mottagare av medias råd kommer att ha varierande hjälp. Det är deras situation tråden handlar om. De flesta tar sig upp utan problem. Men om de inte gör det kan de få vänta på hjälp.

Joanna 16:15
Du har övat med ryggsäckslösningen och är nöjd med den. Bra så, kör så.

Råd till nybörjare bör enligt min mening innefatta information om att ryggsäck vill vrida till (fatalt) magläge och en rekommendation om att öva med den innan man använder den. Har man gjort det och har sällskap i närheten är det ok.
 
(...) Turer med krav på ombyte har jag inte tagit med i diskussionen. Det är medias råd för skridskoåkning på naturis som tråden handlar om. (...)
Men då har du bortsett från den stora majoritet av typiska (och säkerhetsmässigt dimensionerande) fall av skridskoåkning, som råden avser. Hur ofta är det onödigt med tillgång till torrt ombyte? Med våtdräkt? På plogad bana på idiotsäker is? När man åker i små cirklar runt en varm bil eller stuga?
Vem som helst inser att detta är perifera specialfall, där man kan utgå ifrån, att folk kan använda sitt sunda förnuft. Men "medias råd" måste med nödvändighet vara generella, och relevanta för de mest frekventa (och riskabla) scenarierna.

Menar du allvar med att du endast diskuterar turer utan behov av medfört ombyte, bör tråden heta något i stil med "Klubbarnas säkerhetsinfo täcker inte vissa specialfall".
Men då blir ju hela diskussionen skäligen ointressant.

(...) Råd till nybörjare bör enligt min mening innefatta information om att ryggsäck vill vrida till (fatalt) magläge och en rekommendation om att öva med den innan man använder den. Har man gjort det och har sällskap i närheten är det ok
Det är just den varningen resp. rekommendationen jag fick som nybörjare.
 
På plogad bana på idiotsäker is? När man åker i små cirklar runt en varm bil eller stuga?
Vem som helst inser att detta är perifera specialfall.
Å när blev det "perifera specialfall" att åka på plogad bana? Det är enda möjligheten på många håll i landet. Här är det specialfall att lyckas hitta åkbar is i skärgården. Men så är det ju det där med den egna bubblan. Man tror att det man själv gör är det normala, och kommer någon och berättar om andra förhållanden så tror man att det är någon slags specialfall. Nä, här är det för det mesta plogad bana som gäller. Ibland kan det vara relativt nylagd is på någon tjärn. Den jag isåfall åker på är ca 3,5km i omkrets. Aldrig mer är 10 minuter till bilen (paddlar runt sjön på 19 minuter och det går snabbare på skridskor). Så ser det NORMALA ut här. Men vi är väl bara ett perifert specialfall här en bit uppe i landet och några mil från kusten.

Byt ut den där våtdräkten till torrdräkt så får du en verkligare situation.

Torrdräkterna kommer mer och mer. Själv använder jag den alltid om det INTE är idiotsäker plogad bana, ibland tar jag den även då eftersom jag då inte behöver fundera så mycket på vilka kläder jag ska packa. Kläder för ett träningspass på längdskidor och en torrdräkt så tål man väder och vind ute på sjön. Varmt? Det beror ju på vädret. Men jag är inte blötare efter att ha åkt skridskor än när jag använder samma kläder minus torrdräkten och åker ett hårt pass på skidorna. Det är inte torrdräktens fel att man svettas när man är ute på ett träningspass! Någon pratade om att ha med ombyte, men jag var inte säker på hur han menade. För att byta efter ett plurr? Men det är ju liksom hela poängen med en torrdräkt... Bara upp och fortsätta åka utan att behöva stå på isen och byta om! Ska man däremot vara ute ett längre tag så kan man ju ta den där ryggsäcken med fika och lite ombyte till överkroppen. Har man torrdräkt behöver man ju inte hålla på ombyteskläderna inför ett plurr. Bara byta vid fikapausen. Så gör jag också när jag paddlar.

Jag ser förresten att en del härikring åker i flytoverall. Misstänker att det inte är så mycket bättre än torrdräkt när det gäller att bli svettig.
 
Menade torrdräkt såklart. Ändrar dock inget i sak i mitt resonemang.
Så du vidhåller att det bara finns ETT normalt sätt att åka skridskor på och allt annat är bara "perifera specialfall? Då ÄR du ju verkligen i din egen bubbla! Kanske dags att se hur man åker där det inte finns nylagd havsis att åka på, och med tanke på att en stor del av sverige är snötäckt på vintern så lär plogad bana vara det enda som är tillgängligt på MÅNGA håll i landet! Men ni som bor efter kusten i södra delarna av landet kanske har ensamrätt att åka "på riktigt?"

Det DU kallar specialfall är det normala här, och det du kallar normalt är något som knappt förekommer här. Så vad är då normalt och vad är "perifert"?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...