Pedaler/Skor

Som sagt pågår det ett smärre krig om detta.

Jag tror personligen att fastsättning av fötterna, vilken metod man än väljer, har fördelar därför att man slappnar av på ett annat sätt och trampar mer naturligt. Kan inte förklara riktigt märker jag, men ni kanske fattar hur jag menar ändå. Jag gör (numera) inte minsta ansats att dra uppåt, men märker ju ändå påtaglig skillnad när remmarna är på.
 
Eller så är alistrapsen konstiga. Det där med att dra uppåt, det är det nog ingen som klarar. Det är ett stridsämne i cykelsammang, så jag borde inte ta upp det. Det gjordes ett vetenskapligt test för att bl.a. utröna vad som skiljer elitcyklister från amatörer, vad som gör dem bättre. Man kom fram till att elitcyklister var effektivare därför att de höll emot mindre med den inaktiva foten. Alltså, när man trampar neråt med vänster så forsätter höger att pressa på pedlalen när den är på väg upp. Elitcyklister gör alltså detta i mindre grad. Ingen drog uppåt...

var kan man läsa om dessa diskussioner? finns det nåt på utsidan?
 
Presentatörerna på GCN och GMBN som jag länkade till i inlägg #5 är fd proffscyklister i landsväg och MTB. Deras labtester visar en i princip omätbar effekt/puls skillnad med klickpedaler vs plattformspedaler under "längre" pass, MEN betydande praktiskt skillnad vid kortare acceleration och segdragning.

Många seriösa cyklister använder effektmätare som ger möjlighet att analysera krafterna som anbringas pedalerna. Det som tidigare bara kunde mätas i lab kan cyklister nu se på sin dator efter varje träningspass eller tävling. Tex Garmin har haft stöd "power meeters" i sina cykelGPSer de senaste 10 åren.
 
Det beror på vad man skall göra - och på tycke och smak :).

Om man trivs att cykla i sina vanliga skor så går det bra. Men att dra fast med remmar är inte riktigt lika funkis. Om skorna inte tål det så slits dom mer om dom borde. Dessutom, om man cyklar i skogen vill man inte sitta fast med remmar som kräver att man sträcker ner handen och lossar dom. Jag vet för jag har cyklat i skogen på det sättet och tröttnat! Om man inte cyklar i skogen utan på väg eller grusväg kan nog straps fungera.

SPD skor finns i massor av varianter och det finns en hel del som går alldeles utmärkt att gå i. tex https://www.rosebikes.se/produkter/basta...ekking-skor/ har en massa mjukare skor som är tänkta fungera just till cykelsemestern och bikepacking. En cykelsko för tävling har kmt hårdare sula och är mer obekväm att gå i.

Vad gäller pedaler så fungerar SPD bra men det finns också ett system Shimano Clic'r som är ännu enklare än SPD för touring/stadsbruk.

Förutom cykla-till-jobb cykeln har jag alltid SPD på mina cyklar. Jag gillar att inte ramla av men jag kommer alltid loss. Cykelskor är rätt så långlivade eftersom dom inte slits på samma sätt som andra skor. En bättre investering än man tror.

Men man får inte magiskt mer kraft när man cyklar bara för att man sitter fast. Fast jag gillar känslan av att sprätta upp för en backe och veta att jag inte halkar av pedalerna.



/Andreas

(Shimano SPD-SL är ett helt annat system avsett för landsvägscykling och är inte roligt att gå omkring med.)

Nästan alla skor som tar. Se pedalerna tar SPD-SL. Jag säger ganska mycket, som tydligen Carnac skor kräver extra långa nötter. Och vad är det för fel med Shimano skor? Har använt dem i åratal, och jag kan inte klaga. Egentligen säger att om man tittar på prograderna, om du aldrig ser en proklättare med shimano skor. På samma sätt använder många klassiker och plana landare dem.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...