Projekt: Bygga egen packraft

Kom häromdagen i packraftköpartankar.
Insåg ganska snart att det skulle bli en ganska dyr affär och då jag inte riktigt visste vad jag skulle ha den till så lugnade jag mig lite.

Då hittade jag den här sidan: http://www.diypackraft.com/
Där säljer en människa på andra sidan Atlanten ritningar på en packraft som han tagit fram själv. Han gör också videoinstruktioner på hur man gör.

Tyckte det verkade intressant. Billigare och kul att göra själv!
Har börjat projektet med att beställa lite materialprover på http://www.extremtextil.de/

Tänkte jag skulle uppdatera här efterhand. Om jag nu ger mig på projektet.
Några tips?

/Love
 
Välj ett material med bara polyurethan-coating på ena sidan. Ska vara starkare än om det är på båda.
 
Det här var spännande!

Jag har själv gått i tankar att bygga antingen en packraft eller en liten och lätt faltkajak. Än har jag inte gjort några konkreta framsteg, men materialvalet har varit en av de större funderingarna.

Återkom gärna med rapporter om hur materialproverna du beställt funkar. Skriver du lite byggdagbok när det rullar igång så läser jag gärna!
 
Sådana här trådar är livsfarliga för mig, jag paddlar inte packraft och har enbart paddlat kajak några enstaka gånger men ändå börjar det klia otroligt mycket i fingrarna när man ser hans youtubevideos.
Hmm...
Kommer att följa den här tråden!
 
Förresten, vilken design funderar du på att använda? PU inuti eller utanpå? Och varför?
Personligen kan jag se fördelar och nackdelar med båda, men det känns spontant som att det är enklare med coating utanpå?
Det i sin tur kanske leder till en bättre slutprodukt än om man krånglar till det?
 
Kul att ni intresserar er för projektet!
Jag har inte helt bestämt vilken design jag tänker köra. Det kommer också bero på vilket/vilka material jag väljer att gå vidare med.

Ritningen som man kan beställa på hans sida har en cockpit på ca 111cm.
Han sa dock att han jobbade på en längre modell nu som kanske går att beställa inom kort. Jag tänker mig en cockpit på 120-125 cm. Vilket verkar vara "medium" på de flesta andra modeller.

Materialprover jag beställt(alla heat-sealable(svenska?)):
Nylon, 840den, TPU-coated both sides, 650g/sqm
Nylon, TPU-coated, 480g/sqm "antislip"
Nylon, 210den, TPU-coated one side, 275g/sqm
Nylon, 70den, TPU-coated one side, 170g/sqm
Nylon, 210den, TPU-coated both sides, 420g/sqm

Så just nu väntar jag på materialproverna samt att ritning på en längre modell.
 
Senast ändrad:
Har fått hem materialproverna nu och provat att värmeförsegla lite.
Jag använde min lödkolv på 30w. Det blev dock på tok för varmt.
Provade att göra ett eget munstycke av en kapsyl men då blev det för kallt istället. Ska försöka ta fram ett bra verktyg.

Det lutar i nuläget åt 210denier i tubarna och 840denier i golvet, har inte helt bestämt mig dock.


Har också beställt ritningar nu från diypackraft.com, blev den lite längre modellen. Kommer nog också att beställa material snart.
 

Bilagor

  • 13384928_10154365827277494_108882974_n.jpg
    13384928_10154365827277494_108882974_n.jpg
    73.1 KB · Visningar: 2,613
Hur har det gått med att hitta lämpligt värmeverktyg? Jag tror det hade varit enklare med ställbar effekt på värmeelementet. Jag har sett hobbystrykjärn från 300 kr och uppåt. Annars kanske man kan ta sitt vanliga strykjärn och hänga på nån liten metallpuck på undersidan. Då borde man kunna få liten och behändig anläggningsyta och ställbar effekt utan någon större investering.

Om du har några materialprover som du inte värmt än så är jag väldigt nyfiken på huruvida de fastnar på träytor. En variant av faltkajak jag funderat på använder nämligen plywood som styvhetsgivande backning till vattentät duk.
 
Hur har det gått med att hitta lämpligt värmeverktyg? Jag tror det hade varit enklare med ställbar effekt på värmeelementet. Jag har sett hobbystrykjärn från 300 kr och uppåt. Annars kanske man kan ta sitt vanliga strykjärn och hänga på nån liten metallpuck på undersidan. Då borde man kunna få liten och behändig anläggningsyta och ställbar effekt utan någon större investering.

Om du har några materialprover som du inte värmt än så är jag väldigt nyfiken på huruvida de fastnar på träytor. En variant av faltkajak jag funderat på använder nämligen plywood som styvhetsgivande backning till vattentät duk.

Jag har gjort ett munstycke som jag tycker funkar ganska bra. (bifogad bild)
Har inte kunnat testa det jättemycket eftersom mitt material i princip tagit slut. Funderar också på att köpa ett sånt där hobbystrykjärn att ha som komplement till lödkolven.

Jag har beställt hem material nu från extremtextil som jag hoppas få i nästa vecka. Då kan jag göra lite prover på träytor. Är det belagt med något? Oljat?

Min grundplan är att köra deras 210denier enkelsidigt PU-belagt.
Jag beställde också ganska mycket 70denier. I princip så jag kan göra en båt med det också. Orkade inte snåla idag!
 

Bilagor

  • 13397017_10154371157912494_961703638_o.jpg
    13397017_10154371157912494_961703638_o.jpg
    72.1 KB · Visningar: 2,553
Välj ett material med bara polyurethan-coating på ena sidan. Ska vara starkare än om det är på båda.

Ja, det stämmer.
Tidigare packrafts från Alpackaraft har coating på båda sidor men dom har ändrat "recept" och har bara coating på utsidan numera. Det ska vara hållbarare så enligt dom.
 
Kul att ni intresserar er för projektet!
Jag har inte helt bestämt vilken design jag tänker köra. Det kommer också bero på vilket/vilka material jag väljer att gå vidare med.

Ritningen som man kan beställa på hans sida har en cockpit på ca 111cm.
Han sa dock att han jobbade på en längre modell nu som kanske går att beställa inom kort. Jag tänker mig en cockpit på 120-125 cm. Vilket verkar vara "medium" på de flesta andra modeller.

Materialprover jag beställt(alla heat-sealable(svenska?)):
Nylon, 840den, TPU-coated both sides, 650g/sqm
Nylon, TPU-coated, 480g/sqm "antislip"
Nylon, 210den, TPU-coated one side, 275g/sqm
Nylon, 70den, TPU-coated one side, 170g/sqm
Nylon, 210den, TPU-coated both sides, 420g/sqm

Så just nu väntar jag på materialproverna samt att ritning på en längre modell.

Det är nog ganska lätt att ändra längden på cockpit. Packrafts består ju av sektioner som är hopsvetsade. Det är ju bara att göra en sektion längre/kortare så ändras måttet på cockpit.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...