Packlista - Lättpackning

Det finns en del riktigt imponerande listor här, jag tycker att många verkar göra ett väldigt bra jobb med att slimma sina packlistor. Själv är jag nöjd med att ha kapat bort en 5-10 kg från när jag fjällvandrade senast, för sisådär femton-tjugo år sedan (högstadiet). Men inser nu att jag ligger långt ifrån dom riktiga lättpackarna här.

Min lista ser ut så här: https://lighterpack.com/r/2x8jrx Det som fattas är framförallt kläder som jag inte kommit mig för att väga än. Dom flesta grejerna är nyinköpta nu i vår (efter mycket surfande här och på engelska forum) eftersom jag inte vandrat på väldigt länge och det som fanns kvar av min gamla utrustning var rätt utdaterat :)
 
Askel: intressant att höra dina erfarenheter, tack. Jag läste någonstans att Six Moon Designs Serenity NetTent passar i Ultamid 2 och det är ju mycket billigare (och kan beställas från uk) än HMG:s egna nätinnertält.
 
KJE: du har ganska lätta "stora tre" och det är ju det viktiga.

Du har stor köksavdelning; två kastruller, många bestick, diskborste (använd grus eller växtdelar), osv. Men matlagning kanske är ett intresse / hobby som du prioriterar?

Du har luftmadrass, skumliggunderlag och sittunderlag. Sittunderlaget kan du lämna hemma? Har du vägt eller kapat ditt Jysk-underlag? Mitt väger 180 g dvs 50% mer än angett. Tips är att väga allt på egen våg och inte lita på tillverkarna. Osprey säger t.ex. att Exos 48 väger 1050 men min väger 1150 g.

Kniv och multiverktyg? Behöver du båda? Jag har en fickkniv på 22 g som jag klarar mig med (klyver inte ved och sånt dock :) ).

Jag använder min buff som ögonmask på natten.
 
KJE: du har ganska lätta "stora tre" och det är ju det viktiga.

Du har stor köksavdelning; två kastruller, många bestick, diskborste (använd grus eller växtdelar), osv. Men matlagning kanske är ett intresse / hobby som du prioriterar?

Du har luftmadrass, skumliggunderlag och sittunderlag. Sittunderlaget kan du lämna hemma? Har du vägt eller kapat ditt Jysk-underlag? Mitt väger 180 g dvs 50% mer än angett. Tips är att väga allt på egen våg och inte lita på tillverkarna. Osprey säger t.ex. att Exos 48 väger 1050 men min väger 1150 g.

Kniv och multiverktyg? Behöver du båda? Jag har en fickkniv på 22 g som jag klarar mig med (klyver inte ved och sånt dock :) ).

Jag använder min buff som ögonmask på natten.

Mm, köksavdelningen blev rätt stor, funderar på om jag ska lämna tekannan hemma och på så vis spara 150 gram, misstänker att jag hursomhelst kommer att använda tepåsar och då kan det ju fungera lika bra att koka upp med trek-pannan :)

När det gäller liggunderlaget från Jysk så vägde jag in det på 120 gram med vår köksvåg inklusive emballage (lite cellofanplast bara) så det stämde faktiskt med vad jag läst på nätet. Det är med som liggunderlag åt min hund men är också tänkt som reserv ifall det skulle bli punktering som inte går att reparera med repsatsen.

Multiverktyget är tänkt att ersätta sax och pincett i förbandsmaterialet samt att det känns bra med en riktig tång och avbitare, inser dock att det kanske är rätt sällan man behöver det. När det gäller kniven så är jag uppfostrad med att man alltid har med sig kniv ut och har nog svårt att lämna den hemma känner jag. Men om den inte används så kanske det blir lättare.

Tack så mycket för dina förslag :)
 
Aksel, en detalj till. Du skrev att listan var lite "work in progress", men om du inte uppskattat vikten på dina sealskinz, utan de verkligen väger 60 g paret är lag nyfiken på vad modellen heter. Mina väger 126 g paret enl vår köksvåg.
 
Aksel, en detalj till. Du skrev att listan var lite "work in progress", men om du inte uppskattat vikten på dina sealskinz, utan de verkligen väger 60 g paret är lag nyfiken på vad modellen heter. Mina väger 126 g paret enl vår köksvåg.

Jag köpte just ett par "Thin Mid Length" i XL och de väger 87 gram. Så det är nog inte helt orimligt för ett par mindre fötter.
 
Aksel, en detalj till. Du skrev att listan var lite "work in progress", men om du inte uppskattat vikten på dina sealskinz, utan de verkligen väger 60 g paret är lag nyfiken på vad modellen heter. Mina väger 126 g paret enl vår köksvåg.

Tack för påpekandet. De var visst inte kontrollräknade, utan väger 109g såg jag nu :-(. Jag kommer inte ihåg modellen exakt med tror det vad Mid både på höjden och tjockleken.

Packlistan är i stort sett klar, men det som kan komma att ändras är att jag byter ut bivyn mot ett myggnät. Jag har dock inte bestämt mig än.
 
Tack för påpekandet. De var visst inte kontrollräknade, utan väger 109g såg jag nu :-(. Jag kommer inte ihåg modellen exakt med tror det vad Mid både på höjden och tjockleken.

Packlistan är i stort sett klar, men det som kan komma att ändras är att jag byter ut bivyn mot ett myggnät. Jag har dock inte bestämt mig än.

Har ingen erfarenhet av bivy så jag kan inte bidra där. Rutten ni valt (enligt annan tråd) borde ju klara sig hyfsat från mygg utom några nätter kanske. Men det lämnas ju inga mygg-garantier i fjällen. Däremot kan jag lova att den rutten bör ge en kanonvandring. Glöm inte att gå upp på Nåite när ni ändå går förbi.
 
Askel:

Riktigt trevligt packlista. Hur länge har du haft din Cumulus Quilt 350?
Tycker du att den är bekväm att sova i? Har du upplevt att det kan bli kallt åt ryggen eller brukar du kunna svepa den helt kring dig?

Har du nån gång blivit blöt igenom regnbyxorna ( Itab Packaway ) ?

Gillar din större tältpinne att gräva med. Hade samma idé.

Här kommer lite förslag på viktminskning:


  • Du kan lämna din Exped drygbag M UL hemma och packa alla kläder i din snozzle bag.

  • 16 tältpinnar känns lite mycket. Tror du kan klara dig på 7st (inkl din
    modifierade tältpinne)

  • Du kan packa dunjackan i din snozzle bag och dra en buff över som örngott, och du har ett riktigt bra kudde.

  • Din brännare går att byta mot en BRS3000T på 26g (kräver pålitligt vindskydd) eller andra varianter på 45g.

  • Tändstålet går att byta mot en extra mini bic eller ett par tändstickor.

  • En populär och lätt powerbank är Anker PowerCore 10000 på 188g.

  • Hygienarticklar och första förband går att packa om och lätta på mer än man tror. Länkar: Dinky stuff 1 och 2
 
  • Hygienarticklar och första förband går att packa om och lätta på mer än man tror. Länkar: Dinky stuff 1 och 2

Synd att han inte berättade så mycket i videon om vilka problem han vill kunna hantera med sitt first aid kit. Han verkar ha valt bort t. ex. stukning och större blödning, antagligen för att det skulle bli lite tyngre då.

Jag prioriterar annorlunda där. Gillar Andrew Skurkas approach mer som fritt tolkat är; ta med det du behöver och du kan använda för de problem som är mest troliga/ger störst konsekvenser. AS har påstått att hans first aid kit är det enda i utrustningen som han inte väger.

Men går man bara där det är många andra vandrare kan man kanske chansa på att det är någon annan som har lite mer prylar om det kör ihop sig,
 
Askel:



Riktigt trevligt packlista. Hur länge har du haft din Cumulus Quilt 350?

Tycker du att den är bekväm att sova i? Har du upplevt att det kan bli kallt åt ryggen eller brukar du kunna svepa den helt kring dig?



Har du nån gång blivit blöt igenom regnbyxorna ( Itab Packaway ) ?



Gillar din större tältpinne att gräva med. Hade samma idé.



Här kommer lite förslag på viktminskning:





  • Du kan lämna din Exped drygbag M UL hemma och packa alla kläder i din snozzle bag.



  • 16 tältpinnar känns lite mycket. Tror du kan klara dig på 7st (inkl din

    modifierade tältpinne)



  • Du kan packa dunjackan i din snozzle bag och dra en buff över som örngott, och du har ett riktigt bra kudde.



  • Din brännare går att byta mot en BRS3000T på 26g (kräver pålitligt vindskydd) eller andra varianter på 45g.



  • Tändstålet går att byta mot en extra mini bic eller ett par tändstickor.



  • En populär och lätt powerbank är Anker PowerCore 10000 på 188g.



  • Hygienarticklar och första förband går att packa om och lätta på mer än man tror. Länkar: Dinky stuff 1 och 2



Tack för synpunkterna.

Jag har haft quilten i lite mer än ett år. Jag är faktiskt inte jättenöjd med den. Jag vänder och vrider mycket på mig i sömnen, och fästsystemet (möjligen också att den är ganska smal) gör att quilten följer med när man vänder sig vilket gör att glipan kommer upp i ryggen. Jag tänkte prova utan remmar nu under sommaren för att se om det blir bättre, innan jag bestämmer om jag ska byta mot en Liteline 400 istället.

Regnbyxorna har jag inte använt i mer än ganska lätt regn än så länge. Men jag har inget att klaga på hittills.

Gällande viktminskning så ligger packningen fördelat som den gör, med en separat drybag för kläderna, för att jag lägger den påsen längst upp i ryggsäcken för att kunna snabbt ta ut jackan varje gång jag pausar. Sovsäck odl ligger längst ner i säcken, eftersom det är de grejerna jag tar ut sist. Där är för mig organisationen viktigare än vikten.

Jag har funderat av och an om jag ska använda kläder som kudde eller inte, men kommit fram till att jag vill kunna ta på mig dunjackan om det blir kallt, och vandringskläderna vill jag inte stänga in i en vattentät påse, utan hänga luftigt i tältet så att de torkas/vädras ut under natten. Jag har dock funderar på att byta mot en liten dunkudde då denna inte är jättebekväm.

Jag har funderat på att använda en toppmonterad brännare, och har en BRS3000, men jag bytte till spindelbrännare för att jag föredrog stabiliteten. Speciellt när man kör med höga gasflaskor. Men jag vet att många är jättenöjda med BRS

Gällande powerbanken så ångrar jag att jag inte köpte anker. Det stod fel vikt på hemsidan på den jag köpte, så den visade sig väga 100g mer än vad sidan visade. Men nu är den nyligen köpt så jag får hålla i pengarna. Jag kanske säljer den framöver och köper en Anker istället.

Hygienartiklarna är ompackade till småförpackningar, ex deo, tandkräm, myggmedel. Mitt FAK har jag gått igenom flera gånger men känner inte att jag kan minska mer. Plåster, leukotejp, alkoservetter, Ipren och migräntabletter, skoskavsplåster, pincett och fästingborttagare samt remsor för att tejpa ihop skärsår. Jag köpte ett litet färdigt FAK, slaktade det samt la till det jag behöver och flyttade över det i en ziplock påse.

Gällande att minska ner på tältpinnarna så vet jag inte riktigt. Jag har varit i riktigt ruggigt väder på fjället då jag var rädd att tältet jag hade skulle blåsa sönder, så blir det så pass dåligt väder så vill jag kunna förankra tältet med allt jag har för att kunna sova tryggt. Det kanske är "pack your fears" men på en sån här tur säkrar jag nog upp. På en vanligt låglandstur behöver jag varken det antalet tältpinnar eller de extra stormlinorna.

På det stora hela är jag nöjd med packlistan och känner att för mig personligen så har jag hittat en bra balans mellan vikt och komfort. Den har successivt utvecklats genom att jag provat mig fram, bytt, tagit bort och lagt till allt eftersom. Det jag inte är säker på är om jag ska byta bivyn mot ett myggnät och quilten mot en sovsäck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Itab verkar ha slutat med det gamla Packaway (om det nu är det du har). Nu har de ett ställ som heter Packaway som bara säljS som helt ställ och inte alls verkar vara lika bra (huvan kan inte dras åt t.ex.) och är annorlunda i modellen. Har den gamla jackan som jag är nöjd med och hade tänkt köpa byxorna, men tji fick jag.
https://itaboutdoor.se/t-p-packaway-regnset-7671.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 0
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...