gå ner i vikt efter julmaten.

hej! alla.
nu efter all julmat så vill jag gå ner i vikt. så mitt nyårs löften är att jag ska väga -40 kg mindre till nästa sommar.
nu väger jag 147 kg. den ända belastning jag har är att jag gillar god mat. ja snusar inte o dricker inte sprit hellre.
jag rör på mig ändå.
 
Hur mkt rör du dig..?
Köp en stegräknare och se hur många steg du går per dag. Öka 1000 varje vecka tills du når 10000steg per dag.
Bäst är att tappa 1-2kg per mnd så hasta långsamt.
Gör inte förstora och för många förändringar på en gång! Små förändringar över lång tid och håll koll på vikten en gång i veckan eller mer sällan.
Ät regelbundet (läs var 3. 4. timma)(och ät frukost) och varierat. Ät helt vanlig mat (i linje med de officiella kostholdsråden) utan att överäta. Skippa osund mat till vardags.
Du vet säkert redan själv en massa saker du kan förändra...men kom ihåg, hasta långsamt.
 
Kokböcker brukar vara överfulla av recept för 4-6 portioner. Det finns kokböcker för två.
Portionerna brukar när man äter ensam bli väl stora, fyra portionersgrytan räcker lagom till tre gånger.
Det enda som hjälper är att skaffa sig rutinen att äta lagom. 2000 kcal/dygn är fem pytteportioner.
Bättre kokböcker och Statens livsmedelstabeller är utmärkta källor för de 2000.
Ett psykologiskt trick är att dricka vatten efter måltiden samt att ta fram deserttallrikarna så att ögat fortfarande ser en hel portion. Soppor mättar längre än hela bitar. Lär dig att tugga varje mumsbit minst 12 ggr.
Farorna brukar vara mellanmål med nötter, chips och godis. En valnötshalva och en frukt eller rot går att lära om till. Drycker speciellt söta innehåller fler kcal än man tror. Till söta drycker räknas jästa och brännda också. Brunns eller kranvatten läskar lika bra.
Gör du normala hemmasysslor samt går milen var dag, en längre och en kortare tur tillsammans, bör din pedometer visa ca 14 000 steg. För mat och vikt samt motionsdagbok. Glöm inte bort att ge dig själv lite lördagsgodis på lördagen.
1-1,5kg i veckan är helt ok, be distriksköterskan ta relevanta blodprover på dig och invig henne i din förvandlingsprocess. 25-30 kg mindre till midsommar är fullt möjligt.
go tur
 
Ät mindre och hoppa över småätandet typ godis och chips. Att röra på sig är bra men vill man gå ner i vikt gäller det helt enkelt att stoppa i sig mindre. Detta är väldigt individuellt. Själv gillar jag att äta och trots att jag rör på mig ganska mycket måste jag hålla koll på vad jag stoppar i mig.

Motionerandet blir också betydligt enklare när man väger mindre.
 
Ett tipps

Ett enkelt tipps som jag tycker fungerar bra är att lägga till sig maten i omvänd ordning. Oftast brukar man börja med potatis/pasta eller "huvudrätten" och sen stoppa dit lite grönsaker på kanten av tallriken.
Börja istället att lägga upp grönskaerna, ta sen för dig av proteinkällan och avsluta med kolhydraterna. På så sätt är det lättare att få en vettig fördelning.
 
Läs på paketen vilket energivärde maten har. Undvik allt med energivärde över 150 kcal/100g. Det finns massor med mat som man i princip kan vräka i sig t ex kålväxter (ex blomkål 23 kcal/100g), svamp, rotfrukter m.m. Man kan göra goda röror på att mixa olika grönsaker. Palsternackspuré är en höjdare till kött. Även nötkött och kyckling är förhållandevis energifattigt. Jag brukar göra egen dressing av turkisk yoghurt, bostongurka, chilisås och vitvinsvinäger; godare och betydligt smalare än vanlig köpt hamburgerdressing. Undvik/dra ned på kaloribovar som juice, mjölk, läsk, oljor, ost, bröd m.m. Undvik halvfabrikat som pulversoppor och sånt; de är som regel HELT värdelösa ur energisynpunkt (torrvaran till knorr champinjonsoppa innehåller t ex 480 kcal/100g. Energitätare än såväl bacon som marabou chokladkakor).

Väljer du rätt råvaror kan du paradoxalt nog stoppa i dig större mängder mat och ändå gå ner men det är jättesvårt att "höfta"; skaffa en liten våg och ta kontrollen över vad du stoppar i dig och läs på paketen vad saker och ting innehåller. Som ett exempel; du behöver äta runt 9 kg blomkål/dag om du bara skulle äta det (nu gör man ju inte det, men det exemplifierar vad det handlar om) för att få i dig de lite dryga 2000 kcal man behöver/dag. Jag gick själv ner ca 25 kg förra våren bara med dessa enkla metoder; jag förde statistik och kunde efter ett tag lägga mig på en viktnedgång på ca 1,1-1,3 kg/vecka. Det var så säkert att jag månader i förväg kunde förutsäga vilken vecka jag skulle passera olika viktnivåer. Normalt rekommenderar man dock en lite långsammare takt, men det får man känna efter. Viktigt dock att inte svälta.

Motion i all ära, men för att gå ner i vikt är det rätt värdelöst. Motionen riskerar snarare att verka kontraproduktivt eftersom den triggar hungern och ger känslan att "nu kan man unna sig". Har sett många exempel där folk lufsat runt 3 km spåret i knapp gångtakt för att sen "unna sig" en stor latte och ett wienerbröd eller en stor cola. Motionen har ju dock andra positiva effekter, men bör inte utgöra grunden för viktnedgång.
 
portionsstorlekar

Måltidsmåttet (maltidsmattet.se) är ett OK hjälpmedel att ta lagom mycket.
Samt skippa tomma kalorier(dryck,snask etc),utom nån gång ibland.Lite måste man unna sej!
 
Jag åker med på tåget då min fästmö ligger lågt med kolisar, inte för viktens skull dock. Trots att jag inte på något sätt var överviktig, även om en liten trivselkula hade infunnit sig kring midjan tappade jag rätt snabbt cirka 10 kg utan att vara särdeles strikt. Då har jag i så gott som helt strukit all pasta och ris, äter väldigt lite potatis (inte så mycket, men om halva tallriken är potatis en gång om dagen......) och har dragit ner rätt rejält på godis, chips, glass, saft, juice. Då småäter jag fortfarande ölkorv, brie-ost (kan inte få för mycket!) jordnötter t.ex. Genom att stryka de lite mindre roliga kolisarna kan jag fortfarande käka lite av de roliga ("Det är skillnad på kolhydrater och kulhydrater!").

Min motionsmängd är för övrigt skrämmande liten. Med glimten i ögat så är det här väl en nackdel, jag behöver ju inte röra på mig alls och kan ändå hålla vikten! :) Det är ju inte så att ökad motion/träning leder till minskad vikt, även om jag också har den kopplingen itutad i mig tills att man börjar tro på det. Stämmer inte p mig i vart fall.

Lycka till!
Peter P.
 
Har du en smartphone så rekommenderar jag Kaloriräknaren från Fatsecret. Den finns både till iOS och Android, och jag tycker den är suverän för att registrera vad man äter och hålla koll på vad man stoppar i sig.

Det stora pluset är att nästan alla grejer man äter redan finns inlagt, man slipper räkna om alltså. Den har t.o.m. stöd för streckkoder från paketen. Bara att knappa in vad du ätit och uppskatta ungefär hur mycket.

Dessutom registrerar man hur mycket man rör på sig. Det du inte registrerar explicit blir "Vila". Jag hade en grundmall som var 8 timmar Sömn och resten Vila, sen fyllde jag på med vad jag gjorde. Det finns det mesta från Sömn via Vila, Sittande, Skrivbordsarbete, Trädgårdsarbete, Hushållsarbete etc till Löpning (högt tempo) och liknande.

Man måste inte använda alla funktioner.

När man väl ser vad av det man äter som ger mycket energi är det mycket lättare att dra ner på rätt saker och anpassa måltiderna. Vissa dagar hade jag bara ätit 60% av dagsransonen kalorier efter middagen, andra dagar hade jag gjort av med 80% efter lunch...
 
Styrketräning och diet i kombination tycker jag är en vinnande kombination. Jag gick ner ~25 kg på ett halvår och då var styrketräningen ett sätt att minimera muskelförlusten som dietande/bantande innebär. Man ser ofta de som äter för lite och nöter på med löpning, promenader och cykel och andra nedbrytande aktiviteter. Iofs tror jag mer på att ändra livsstilen under lång tid. Jag förlorade muskler då man blev lite carried away när vågen visade mindre och mindre.

Från kroppsbyggarforum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...