Har någon erfarenhet av Hövding?

Christoffer Hedman ser nu att mitt inlägg lät lite hårt, var inte meningen, ursäkta.
Tvivlar inte på att det du skriver är helt korrekt. Dom har väl blivit tvingade att ändra på "reglerna". Känns lite som om grundidén är bra men sen krävs det forskning för att få dom att endast lösa ut vid olycka och aldrig missa i detta läge.

Åka skridskor osv tror jag inte dom tillåter. Men är väl bara att prova, det värsta är väl att den löser ut.
 
Är det handhavandefel om Hövding aktiveras innan cyklisten sitter på cykeln?
Ja antagligen, det står tydligt i instruktionsboken att den ska aktiveras
först när man skall starta cyklandet, och avaktivera den omedelbart därefter.

Funkar Hövding vid inlines- eller långfärdsskridskoåkning?
Nej, inte som avsett.
Den lär lösas ut av det ovanliga (för Hövding) rörelsemönstret. Det står dessutom nåt i instruktionsboken om att den inte är avsedd att skydda mot annat än cykelolyckor. Datorns program, och accelerometrarna, hanterar bara rörelsemönstren för normal stadscykling, inget annat om jag förstod texten rätt.
 
Jag såg en Hövding smälla när en kvinna i otroligt låg hastighet körde på en avlopsslang över cykelbanan. Bakhjulet lyfte väldigt lite och PANG! sa det. Hon höll sig på hjulen men såg väldigt chockad ut, tog ett tag innan hon återfick fattningen. Har nog en bild i en av Happy-trådarna som länkats ovan. Skulle inte vilja ha ett sånt bombbälte runt halsen frivilligt.
 
De som vet lite om fall och rotationsolyckor känner säkert till att den unga hjärnan ännu inte är förkalkad i blodkärlen. Vid ett fall när hjärnan roterar i hjärnskålen och det blir ett traumatiskt stopp leder hjärnans fortsatta rotation till att framloberna separerar med döden som följd.
Peter Krantz avhandling On causes and consequenes of traffic accidents, LU 1984, belyste problematiken och problemen med hjälmar som ökar belastningen på nacken. Hjälmar förändrar heller inte blodkärlsförkalkningen i unga hjärnor.

Hövding är ett praktiskt försök att mildra stoppet. Rätt handhavd är den fenomenal.

Cykeln i sig kan bli en katapult vilket en bekant till mig upplevde när han avsutten med grepp om styret fick cykelpedalen påkörd i låg hastighet av en bil. Cykeln roterade över framhjulet, min bekant kastades upp i luften ca 3,5 m och landade på arm och huvud, hög ålder så han fick sträckningar i ena ögats muskler, en blodutgjutning i hjärnskålen, skrubbsår, svullnader. Det tog 6 månade att läka. Cykeln blev skev i vevpartiet. Ögat blev aldrig helt bra.

Ta det försiktigt där ute.

go tur
 
De som vet lite om fall och rotationsolyckor känner säkert till att den unga hjärnan ännu inte är förkalkad i blodkärlen. Vid ett fall när hjärnan roterar i hjärnskålen och det blir ett traumatiskt stopp leder hjärnans fortsatta rotation till att framloberna separerar med döden som följd.
Peter Krantz avhandling On causes and consequenes of traffic accidents, LU 1984, belyste problematiken och problemen med hjälmar som ökar belastningen på nacken. Hjälmar förändrar heller inte blodkärlsförkalkningen i unga hjärnor.

Hövding är ett praktiskt försök att mildra stoppet. Rätt handhavd är den fenomenal.

Cykeln i sig kan bli en katapult vilket en bekant till mig upplevde när han avsutten med grepp om styret fick cykelpedalen påkörd i låg hastighet av en bil. Cykeln roterade över framhjulet, min bekant kastades upp i luften ca 3,5 m och landade på arm och huvud, hög ålder så han fick sträckningar i ena ögats muskler, en blodutgjutning i hjärnskålen, skrubbsår, svullnader. Det tog 6 månade att läka. Cykeln blev skev i vevpartiet. Ögat blev aldrig helt bra.

Ta det försiktigt där ute.

go tur

Ok, jag köper fördelen med att hövding mildrar det hastiga stoppet (om du säger det) men vad menar du med avsnittet om åderförkalkning? När uppstår tryck i nacken och vad finns det för problem med det?
 
Ok, jag köper fördelen med att hövding mildrar det hastiga stoppet (om du säger det) men vad menar du med avsnittet om åderförkalkning? När uppstår tryck i nacken och vad finns det för problem med det?

Åderförkalkning eller vad det egentligen handlar om åder förfettning är en följd av ett gott liv. Det krävs normalt att man är efter tillväxtfasen. Tonåringar löper härvid störst risk.

Det är inte tryck på nacken utan att halsens konstruktion är gjord för ett vida lättare huvud och hjärna, sätter vi sen en hjälm ovanpå ökar vi vikten som redan var för stor.

go tur
 
Jag har bara provat korvbröden, och dom är goda!
 

Bilagor

  • 02ACA30E-2D36-4B61-AE63-3DCC3226D7B9.jpg
    02ACA30E-2D36-4B61-AE63-3DCC3226D7B9.jpg
    66.1 KB · Visningar: 489
Min fru

fick ofrivillig utlös..., jag menar aktivering av sin Hövding så hon sladdade minimalt vid stopp på jobbet. En lite explosion och sen kände hon sig jättedum.
Hon kör FÖRSIKTIGT och när hon säger att det var helt ofarligt så litar jag på henne.
Gissar dock att de har en ganska rejält säkerhetsmarginal.

Skrev till Hövding enligt info på hemsidan och väntade mig en evig diskussion med försäkringsbolaget, men icke.
Hövding skickade bara ett nytt ex och min fru cyklar glatt vidare
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...