Vad jagade katten?

Intressant

Skogsmård är liten. Men den tar en katt i en handvändning. Finns styrkt av länsstyrelsen att skogsmård tagit rådjur (troligen ett fruktansvärt svagt e rådjur).
Minken är lite lite mindre, med mycket lika spårtramp. Båda dessa har spår som liknar fotot. Även storlek stämmer.
Räven kan ju variera i färg, och vara lite mörkare, men inte mkt. När den springer kan det se ut som att magen tar i backen, benen syns knappt. Men rävens spår stämmer inte med fotot. De liknar mer hundens, med klorna på sidorna längre bakom.
Utter har simhud mellan tårna, och större tassar, knappast troligt.
Lodjur har mycket större spår, om det inte var en unge. Inte helt otroligt, men dom är verkligen rätt så ljusa
Grävlingens spår ser ut som små björnspår.
Jag chansar på skogsmård.
 
Osäker

Efter närmare titt på måttbandet blir jag mer osäker.
Mink och skogsmård har bara kring 4-5 cm, dessa var ju 6-7.
Kanske ett litet lo, men då måste det varit mörkt för att ta fel på ljus/mörk päls.
Vi får verkligen hoppas att det inte var mårdhund, då dom betraktas som invasiv art och är tillåten för vem som helst att slå ihjäl. Än så länge har dom bara setts enstaka gånger längst ner i skåne, förutom de tiotal som finns närmast Haparanda.
 
Tror inte på lo

Lodjur har nästan alltid klorna infällda när de rör sig, precis som alla andra katter. På bilden ser man tydliga märken efter klor.
man brukar mäta tassavtryck utan att räkna med klorna. Om man betänker att måttbandet på bilden innefattar även klor så blir tassavtrycket mindre.
 
Senast ändrad:
Skogsmård är liten. Men den tar en katt i en handvändning. Finns styrkt av länsstyrelsen att skogsmård tagit rådjur (troligen ett fruktansvärt svagt e rådjur).
Minken är lite lite mindre, med mycket lika spårtramp. Båda dessa har spår som liknar fotot. Även storlek stämmer.
Räven kan ju variera i färg, och vara lite mörkare, men inte mkt. När den springer kan det se ut som att magen tar i backen, benen syns knappt. Men rävens spår stämmer inte med fotot. De liknar mer hundens, med klorna på sidorna längre bakom.
Utter har simhud mellan tårna, och större tassar, knappast troligt.
Lodjur har mycket större spår, om det inte var en unge. Inte helt otroligt, men dom är verkligen rätt så ljusa
Grävlingens spår ser ut som små björnspår.
Jag chansar på skogsmård.
Ja jag har fått chans att se mård på nära håll och med svans upplevdes den som rätt större än jag tidigare trott.

En katt jag kände fick rejält med stryk av en tamiller någon dumpat på landet. Det blev dyrt att lappa ihop katten och illern togs av daga...
 
Sen ska man inte underskatta grävligen dom kan vara riktigt snabba men om katten försökte sig på några vändningar så borde den ha hunnit ifrån den.. fråga någon jägare i området där du bor dom brukar ha koll på vad det finns för djur i området och pratar ju sins i mellan med! Kanske någon sett tex mårdhund eller en svart räv :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...