Nya telisskidor, råd?

Jag testade lite telisåkning med lånade grejer förra säsongen och blev direkt biten. Nu ska jag köpa egna grejer tänkte jag.
Jag har ett par Scarpa T4:eek:r som jag åkte med i fjol och som jag hade tänkt åka med tills vidare. Dom är ju låga med dagens mått mätt men det funkade klockrent. Byte till ett par högre kanske jag gör en annan säsong.

Jag har siktet inställt på topptur men den största delen av åkningen kommer nog att ske i pisten.
De skidor jag har sneglat på är Dynastar Sultan 85 (178cm) med ett par Black Diamond O1. Låter detta vettigt? Kan jag ev. gå på ett par bredare? Tyvärr vet jag inte bredden på skidorna jag lånade.
Jag väger ca 75kg.

Tacksam för tips!

/Magnus
 
Hej Magnus!

För det första så tycker jag solklart du ska överväga att skaffa bindningar med utlösningsmekanism när du ändå har chansen.
Jag kraschade lite klantigt och olyckligt med mina 3 skiddagar gamla Völkl Gotama med 7tm Power Tour bindningar här om dagen.. båda bindningarna löste ut i fallet precis som dom skulle men jag har fortfarande lite ont i ett knä ändå, inget allvarligt utan jag är nog på skidor igen om en vecka..
Men grejen är den, hur skulle det sett ut utan utlösning på bindningarna? Jag vet inte men vill gärna inte tänka på det längre..

Och det finns ju några till alternativ med utlösning..
7tm är dock dom enda jag har testat utöver mina gamla råttfella som jag åkte på 2 sässonger som jag köpte begagnade.. Superskönt med step-in på 7tm, även om man behöver sätta fast fångrem i pjäxan så går det väldigt snabbt och enkelt att kliva in i bindningarna.. Eller om man vill skaffa broms så slipper man fångrem, iaf kanske (jag tror inte bromsen till 7tm bindnginarna bromsar om bindningen löser ut, och då åker en missil ner för beget.. )

Jag funderade också på att köpa några skidor med knappt 90 mm i midja som nån slags kompromiss mellan puder och pist.. men senare har jag insett att kompromiss eller inte så ger fetare skidor bättre flyt i pudret.. Medan ett par smalare skidor inte per defenition är mycket bättre bara för att det är pistat.. kanske om man tävlar men annars inte skulle jag säga..
Jag hamnde på 106mm midja på mina Gotama, 137 i nosen och 126 där bak.. Och efter 3 dagar åkning är jag inte på något sätt avskräkt att åka pist med dom, rocker är supertrevligt att åka med i pisten! Bara att lägga ner så bär det iväg, upplever att det är lättare att hålla tryck på båda skidorna men det kanske bara käns så.. känns som man uppmuntras att kanta mer.. och fina spår blir det iaf!

Jag menar inte att du ska köpa samma som jag.. Men fega inte!
Jag hade 62mm midja på mina gamla och jag saknar dom inte en sekund i backen! Och jag har knappt varit ute i offpisten ännu, där är skillnaden säkerligen ännu större!
Så släpp sargen och köp nått iaf lite fetare, Dynastar sultan finns ju i 95 också till att börja med.. :)
 
För det första känner jag mig här tvingad att fortsätta mitt lilla korståg mot 7tm.
Jag vet att andra inte håller med men jag tycker inte man ska välja den. Oprecis och sjukt dålig känsla och kraftöverföring mellan skida och pjäxa. Och då jämför jag inte direkt med NNN utan har åkt med G3 Targa sen 2003...
Det finns några trådar som vi diskuterat det i.
För det andra; jag håller med om att skidor runt 100mm i midjan är väldigt all round men med T4or så tror jag man får jobbigt att kontrollera sådana skidor. Man kan helt enkelt inte åka så aggresivt att man har någon glädje av dom.
Så om du ska åka med låga pjäxor så kan man lika gärna spara lite vikt och åka lite smalare lagg men jag skulle kanske kolla på lite lättare skidor runt 90mm i midjan i så fall.
 
Tack för era inlägg!

Som jag sa kommer nog trots allt den mesta åkningen att ske i pisten. Jag har sneglat lite på bredare skidor men av recensioner att döma verkar det som att piståkningen blir lidande, särskilt med mina T4:eek:r.

Jag är fortfarande inne på de Dynastar jag nämnde. Kort svängradie- bra för mig som inte åker fort, samt ok pris.

Håller intresset i sig skaffar jag nog ett par högre pjäxor och ett par fetare skidor.

Nästa fråga är ju då vilken längd som är lämplig? Jag är inne på 178 cm.

/M
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...