Idag påbörjas miljörodden

Sitter ute på en kobbe nu och kollar in läget inför rodden över Östersjön.
Blåser ganska friskt men om vågorna är ok så ska jag försöka utnyttja läget och dra redan i eftermiddag. Annars blir det imorgon! :)
Den nya båten känns styv och grymt stabil så det ska bli kul att få testa den på riktigt.
Det går att följa rodden direkt på min hemsida via SPOT.

Over and out!

//Lasse
 
Senast ändrad:
Nu ser man att Lasse är på väg ut i havet. Tyvärr hittar jag ingen kilometerskala på Googlekartan. Jag tog och matchade på kartan istället, Nämdö är ungefär 6 km bred. Allt för att kunna se ungefärlig medelfart :) Mellan punkten 11.17 och 12.37 gick det med bra fart (drygt 6 km/h) men sedan har det gått sämre. Det ser ut som att det är vind eller vågor som ställer till det eftersom kursen behövts ändrats.

Själv har jag rott en hel del nu i vågor och vind. Sidvind undviker jag, sicksackar istället. Kanske inte helt praktiskt om man ska över ett hav...
 
Vad händer egentligen?

Vad händer egentligen med östersjörodden? (Han verkar ju onekligen ha kommit ur kurs en aning eller?)
 
Men dra mig baklänges...

Vilken grej. Lasse verkar veta vad han gör. Det är nog väldigt lätt att få panik om man är ensam ute på Östersjön och ens båt sjunker. Även om han inte nådde målet är det en presation utöver det vanliga. Respekt !!!
 
Vilken grej. Lasse verkar veta vad han gör. Det är nog väldigt lätt att få panik om man är ensam ute på Östersjön och ens båt sjunker. Även om han inte nådde målet är det en presation utöver det vanliga. Respekt !!!

Det är väl snarare så att han INTE visste vad han gjorde. Han skrev själv att det blåser lite väl mycket men gav sig ändå ut på en tur för att "slå ett slag för naturen".
Det blev tvärtom, han blev räddad och skräpade ner en plastbåt på östersjöbotten.

Detta samma dag som jag läser i en tidning att en svensk far och son rest jorden runt i en diesel-bil för att slå ett slag för afasi igår väl hemkomna mottogs som hjältar. Får väl hoppas att det på något vis bidrog positivt vad gäller afasi och att de tankade med olja som inte var av fossil sort.
 
Senast ändrad:
Hej Jens

Om du läser mitt inlägg här på forumet lite noggrannare utan att ha som mål att kritisera sönder folk så ser du nog att jag skriver att det blåser ganska mycket och att jag ska undersöka om vädret är tillräckligt bra för att dra, annars skulle jag planera om starten till dagen efter. Jag var ute och provade den dagen och vädret var gynnsamt med bra vindar men jag valde att inte åka för att åtgärda ett elfel. Jag vände alltså för att vara på den säkra sidan. Morgonen eftter när jag åkte hade jag svag medvind och prognosen förutspådde bra väder för hela resan.

Att det sedan hände en olycka på grund av olyckliga omständigheter är beklaglagligt, jag är varken stolt eller glad över att ha lämnat min båt på Östersjöns döda havsbotten. Olyckor händer och det är svårt att skydda sig mot allt oavsett vilken nivå man ligger på. Se på stackars Kallur som rev första häcken under OS, hon visste nog vad hon gjorde men råkade ut för detta ändå. En lista med exempel skulle nog kunna göras hur lång som helst.

I slutändan anser jag ändå att det är bättre att göra något åt sådant man stör sig över (som engagemanget för Östersjön i mitt fall) istället för att bara sitta framför min dator och krritisera allt och alla.

Jag försökte få Jens att bemöta min kritik mot hans inlägg per mail först, men då jag inte fick något svar på min egentliga fråga väljer jag att bemöta hans inlägg direkt på forumet för att klargöra min ställning i frågan och svara på eventuella frågetecken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...