Grundkurs utomlands

Som så många andra gick jag grundkursen i skärmflyg i Åre och fortsatte med lite ströflyg från skutan. Nu har flygandet legat nere ett par år, men jag börjar bli sugen på att sparka igång igen. Eftersom jag nu har mer pengar men mindre tid än förra gången funderar jag på att hoppa på en kurs utomlands.

Finns det någon som har erfarenhet av bra kurser? Är det omotiverbart dyrt, eller jämförbart med en bättre semesterresa? Är det funkis att parkera flickvännen på stranden under tiden?
 
Nepal

hejsan.
Jag har svaret pa din fraga. Jag kan rekomendera en flygskola i nepal. Jag ar for tillfallet dar och tog min elevlicens for 2 veckor sedan. Skolan drivs av en engelsman (Adam) och ar en valdigt bra skola. Flygforhallandena ar utmarkta, man kan flyga varje dag i stort sett ocm det inte regnar.

Kursen ar pa 9 dagar, men eftersom du8 redan har ghatt en kurs sa kan du ta pabyggnadskurser. Under de 9 dagarna jag gick kursen sa var vi i luften runt 5 timmar. Efter kursen sa flog jag en gang for mig sjalv och var da uppe i luften i 1 timme... inte daligt for att vara dag 10.

de har en hemsida. http://www.nepal-paragliding.com

Kan starkt rekomenderas... laste i en tidning att Pokhara (nepal) var ett av de sakraste flygstallena.

/mathias
 
Intressant.

Jag funderade på dylikt när jag var i området.

Det verkade dock vara fruktansvärt dyrt (lusin/dan) med tanke på lokala förhållanden.
 
Mycket bättre att gå kurs i Sverige

Det är mycket bättre att gå kurs i sverige än utomlands. Eller det beror ju på, ska du flyga VÄLDIGT mycket utomlands så ska du ta ett cert i det landet. annars är det mycket bättre och ofta säkrare att ta det hemma. det är antagligen där du kommer att flyga mest, hemma allså.
 
Re: Mycket bättre att gå kurs i Sverige

binne_s; sa:
Det är mycket bättre att gå kurs i sverige än utomlands. Eller det beror ju på, ska du flyga VÄLDIGT mycket utomlands så ska du ta ett cert i det landet. annars är det mycket bättre och ofta säkrare att ta det hemma. det är antagligen där du kommer att flyga mest, hemma allså.

Varför är det säkrare/bättre att ta cert i Sverige? Den enda skillnaden jag kan se är att kurser utomlands ger mer tid i luften (större berg), och det kan väl inte vara negativt?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...