Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l

Jag är medveten om att liknande frågor ställts förut, men jag har sökt i forumet utan att hitta exakt vad jag letar efter så jag hoppas kunna få tips från er!
Är på jakt efter en "allround"-ryggsäck på 40-45l som förhoppningsvis skall passa lite olika aktiviteter, dels fjällvandring på 1-3 dagar och dels toppturer/klättring där jag får plats med stegjärn, isyxa, hjälm, rep, osv. Eventuellt blir det även Haute Route nästa år så det är ett annat tänktbart användningsområde.

Mina önskemål är:
Låg vikt, gärna 1-1,5kg
Stöd för vätskesystem/camelbak
Flexibel storlek för att tillåta typ 30-50l packning
Möjlighet att fästa skidor (iallafall i nödfall)
Gärna något utvändigt fack i mesh eller liknande

Har bl.a. kollat på Osprey Variant 37 som jag gillar, eventuellt är den i minsta laget. Andra tips?

Tack på förhand!
 
Hur mycket vill du kunna bära med den? Osprey Exos 48 upp till 15kg. (Något mer än 15 kg säger en del, något mindre säger en del.)
 
Tack för tipsen!
Jag kanske är gammalmodig men saknar topplocket på Exped Lightning, dessutom ingen möjlighet att fästa skidor vad jag förstår? Annars innovativ ryggsäck!

Jag tror att det sällan skulle bli mer än 10-12kg packning inkl mat och vatten, men kan man fylla den med 15kg så klarar man ju lite längre turer också...

Exos gillar jag verkligen, dock har den inte heller möjlighet att fästa skidor. Men jag läste om nån som sydde på spännen för detta på en Talon 44, så det kanske funkar på vilken säck som helst om man inte har för höga krav på durability (jag kommer inte använda den primärt till detta då jag har en Kode 32 för detta ändamål)...

Jag kanske ska tillägga att jag inte är någon UL/gramjägare, så hittar jag en perfekt säck som väger 1600g så är det helt ok :)
 
Det blir förstås mycket tycke och smak i en sån här tråd.

Jag har en Marmot Eiger som länge varit en riktig favorit för liknande jobb.
(Nyare versioner har dessutom bättre lock än min)
Tillräckligt bra bärsystem för rimliga laster. Tillräckligt lätt för att inte kännas som onödig last i sig.

Framförallt sitter den (på mig) som en smäck utan att någonsin vara i vägen. Vare sig på skidor eller på en klippvägg.
 
Helium 40 PRO och Marmor Eiger 42 ser bra ut, får försöka hitta dem nånstans i Stockholm för att klämma och känna lite.

GustafOh - vet du om Eiger har stöd för Camelbak? Stod inget om det i beskrivningen men man kan väl nästan anta att alla ryggsäckar har det...

Variant 52 kändes som ett stort steg upp från 37, men kanske funkar om komprimeringsmöjligheterna är bra, ska kolla igen (är föräldraledig så jag har mycket tid att browsa runt på stan :) )
 
Har själv sneglar på Mammuts Trion Light 38 i ungefär samma syften. Den uppfyller alla dina kriterier, men är kanske i minsta laget? Trion Pro är större, men också tyngre.
Mammut tycker jag gör bra ryggsäckar generellt; jag sliter nu flitigt på deras Creon Light och är väldigt nöjd.
 
Tack för alla svar, nästan lite överväldigad just nu men ska fundera på mina prioriteringar :)

Creon light ser bra ut (om den säljs fortfarande?), Trion Pro kanske är i tyngsta laget men funkar nog, får kolla på den!

Ascensionist 45 gillade jag verkligen, har den stöd för vätskesystem eller kan man på ett smidigt sätt få ut slangen genom toppöppningen? (Eller använder du inte vätskesystem alls?)
 
Kolla upp Haglöfs Vina 40.
Camelbakstöd, meshficka och topplock. Du kan sätta fast stavar (eller isyxa) på utsidan, osäker på skidor dock...
Vet heller inte vad den väger men den är ganska lätt tycker jag.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...