Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv?

Samt godare, näringsrikare och mer vikteffektivt.

Näringsrikare är jag lite tveksam till som generellt påstående, det kräver att man klarar av att komponera näringsbalanserade måltider (och trots decennier av tjat om tallriksmodellen så verkar en majoritet av svenskar fortfarande inte klara det). Makaroner, falukorv och ketchup är inte en näringsrik måltid i mina ögon:)

Ex. så försvinner tydligen betakaroten och C-vitamin rätt fort ur livsmedel när man torkar dem (mycket beroende på kontakten med luftens syre tror jag), så om man komponerar en maträtt utifrån råvarornas näringsinnehåll så är det lätt att man får brist på dessa.

Industriellt torkade maträtter är ju ofta analyserade avseende dessa aspekter och har fått tillsatser (såna där hemska E-nummer!) för att kompensera för detta.
 
Det börjar bli dax att ta tummen ur när det gäller torkning av mat, inte för att jag har så många ute dygn på året, runt 20. Men precis som att jag alltid har matlåda på jobbet, för att hemlagat är godast, så borde det samma gälla ute mat.

Ett billigt köpe tips för ute mat är dock följande: Potatismos + rostad lök samt knaperstekt bacon man rör ner i moset. Hemma får man inte bacon lika knaprigt och skulle lågor slå upp från stekpannan, ja det får man ta! :)
 
Näringsrikare är jag lite tveksam till som generellt påstående, det kräver att man klarar av att komponera näringsbalanserade måltider (...)
Ex. så försvinner tydligen betakaroten och C-vitamin rätt fort ur livsmedel när man torkar dem (mycket beroende på kontakten med luftens syre tror jag), så om man komponerar en maträtt utifrån råvarornas näringsinnehåll så är det lätt att man får brist på dessa.
Industriellt torkade maträtter är ju ofta analyserade avseende dessa aspekter och har fått tillsatser (såna där hemska E-nummer!) för att kompensera för detta.
Helt rätt påpekande. Jag försökte fatta mig kort och klarheten blev lidande, men menade naturligtvis att man får möjligheten att få sina måltider näringsrikare. Då under den lika självklara premissen att man vet hur man ska bära sig åt. Och jag har aldrig skrivit, att man inte ska ta industriellt torkade komponenter till hjälp, där det ger fördelar - min negativa beskrivning gällde ju de färdigkomponerade portionerna med dyr "friluftsmat".

Om man tar C-vitamin som exempel:
En portion pulvernyponsoppa ger ca 2.5 gånger mitt dagsbehov. Men jag brukar hellre ha rikligt med Risentas rena nyponskalsmjöl i min frukostblandning (5 g ger ca 1/3 av mitt dagsbehov), samt ren askorbinsyra, köpt som krydda i mataffären, i min dryck. Då slipper jag sockret och tillsatserna och det blir både billigare och mer som jag själv vill ha det smakmässigt.
Gillar man inte det, så finns en hel del torkad frukt att köpa med deklarerat näringsinnehåll som uppger hög C-vitaminhalt, t ex tranbär och torkad papaya (219 mg/100 g). Många sorter av paprika och chilipeppar är mycket C-vitaminrika, går att torka hela på låg värme och behåller antagligen acceptabla halter. Samma med svarta vinbär.

Historisk återblick för de intresserade:
Som ung under andra världskriget överlevde min far fyra månader i ett gömställe, där det det bara fanns tillgång till torrskaffning typ mjöl och gryn - men de var kloka nog att också lägga upp ett redigt lager vanlig lök. De slapp skörbjugg.


Man får rätt snabbt allt sådant i fingrarna, om man investerar i lite grundkunskap, och det är ju inte heller så blodigt med en eller annan tillfällig obalans. Ska man vara ute i månader får man ju vara mer noggrann.

Vad jag ändå vill ha lite grovt koll på på är trots allt proteinsammansättning, essentiella fettsyror, inte alltför stora mängder fytinsyra (som bl a hämmar järnupptaget) och av personliga skäl (autoimmunt inflammatoriskt syndrom) inte alltför stor övervikt för omega 3-fettsyror över omega 6.
 
Lat-mat (forts)

Gott och näringsrikt utan någon som helst hemmatillagning eller torkning:
  • sojabönpasta (ca 25% protein; bryt de torra stråna i småbitar)
  • färdigköpta soltorkade tomater (skär gärna i mindre bitar, men ej nödvändigt)
  • ev. andra färdigköpta torkade grönsaker (finns ett hyggligt urval numera)
  • kokosmjölkpulver (alt kokosflagor)
  • grovkrossade valnötter
  • salt, peppar, torkade örtkryddor efter tycke och smak (citrongräs är gott till)
  • en kula smör (gärna skirat, går att köpa färdigt)
  • en-två färska vitllöksklyftor
Blanda alltihop, fördela i portionspåsar och lägg en redig kula smör (helst skirat) i varje påse (skaka runt så den "kläs" med smulor från allt annat).
På turen är det bara att koka upp i ca 30 sek, stoppa kastrullen i grytmysaren och vänta i 5-10 minuter. Rör ner en redig sked jordnötssmör och strö ev. lite rostat lök ovanpå.
 
Tycker inte man behöver lägga så stor vikt på att maten för dessa dagar måste innehåller alla viktiga näringsämnen man behöver.

Kroppen klarar sig bra på fattigare kost en längre tid. Det är min uppfattning iaf. Det finns reservlager i kroppen som man kan ta av. Inte om man är undernärd innan kanske, men för en normaltjockis

Gör det enkelt, men så gott som möjligt och komplettera med godis och nötter. Vad som helst duger fint om man inte tänker vara ute i månader.
 
Vad som helst duger fint om man inte tänker vara ute i månader.

Absolut, men argumentet funkar ju även på hemmaplan i såna fall. Varför inte äta halvfabrikat på heltid och komplettera med valfritt vitamintillskott? Man sparar ju både tid och pengar även i det fallet, förmodligen utan att må alltför dåligt.

Är man nyfiken på hemtorkat så vill man antagligen ta kontroll över matens kvalitet även på tur. Förmodligen har man även ett matlagningsintresse.

Kan även ge mig själv som exempel på en som går ner 5-6kg på en sommar ifall jag lever ur ryggsäcken mer än jag är hemma. Det tar i regel 3-4 månader av gym och stort proteinintag för att "komma ikapp" på hösten. Alla vill inte gå ner i vikt, vissa vill behålla den eller lägga på sig. Men jag är väl undernärd enligt "normaltjockisens" definition :)
 
På normallånga turer är som jag skrivit inte den perfekta sammansättningen någon prioritet för mig heller - jag skrev om det mest för att nermander tog upp ämnet. Min avsikt var bara att visa exempel på att det inte är svårt att få ihop en acceptabelt balanserad kost, om man nu har den ambitionen (och den bör ju öka med turens längd).
Sen kan det finnas personliga förutsättningar, typ allergier eller som i mitt fall problem med immunförsvaret, som gör att man ändå vill ha viss koll på vad man stoppar i sig.

För min del är det mer pris, kaloriinnehåll i förhållande till vikt och volym, samt allra mest det faktum att jag gillar att laga mat och helt enkelt tycker det smakar bättre med min egen, som fäller utslaget.
Chanserna att jag får i mig tillräckligt ökar också - är det måttligt gott kan jag få problem med det på mer ansträngande turer.
 
Här ska de oxå börjas me torkmat... Blev färdig me låddan idag me 12st nätramar.. 😊

Första laddningen under test!!
Lite tomater,bulgur,linser o köttfärs..

Få se hur den fungerar..
 

Bilagor

  • DSC_1281.jpg
    DSC_1281.jpg
    30.2 KB · Visningar: 444
  • DSC_1280.jpg
    DSC_1280.jpg
    31.9 KB · Visningar: 447
Nu blev jag lite konfunderad här, är inte bulgur torkad redan när man köper den? Varför torkar du bulgur en gång till?
 
ja, varför torka bulgur? det är väl bara blötlägga dem som cous cous ute på turen.

lite som att torka pulvermos :)
 
Nu blev jag lite konfunderad här, är inte bulgur torkad redan när man köper den? Varför torkar du bulgur en gång till?



Har inte hittat snabbkokande bulgur här i butikerna så dä måste kokas i 13-15 min... Den blev inte riktigt god att bara tillsätta vatten o vänta i 5-10min..

Tänkte prova o koka förs o sen torka... se hur den fungerar..

Har bara en 0,8l jetboil kök för vattenkok så den fungerar ej att laga mat med..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IsakW Var finns snabbriset nuförtiden? Friluftsmat 25
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 16
liquidmonkey gatorade / powerade --- var??? Friluftsmat 2
Setter2 Var hittar jag ett rökeri??? Friluftsmat 3
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
jamo Norskt militärkäk - Var köpa? Friluftsmat 13
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
mikmik Var köpa utr. i Kina??? Friluftsmat 1
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 10
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...