Finns det någon app där man kan meddela sin position?

Jag använder appen MapApp Topo och tycker att den fungerar tillräckligt bra för mina behov. Skulle dock gärna vilja kunna meddela anhöriga min position ibland exempelvis då man är på vandring och har slagit läger för kvällen.

Finns det någon app där man kan skicka sin position till en annan mobil som har samma app installerad och då får upp en kartbild med markerad position?

Såvitt jag vet fungerar det inte med MapApp.
 
Familonet finns både för iphone och android och kan visa positionen.

Enkel att använda också, kostar inget.
 
Jag använder appen MapApp Topo och tycker att den fungerar tillräckligt bra för mina behov. Skulle dock gärna vilja kunna meddela anhöriga min position ibland exempelvis då man är på vandring och har slagit läger för kvällen.

Finns det någon app där man kan skicka sin position till en annan mobil som har samma app installerad och då får upp en kartbild med markerad position?

Såvitt jag vet fungerar det inte med MapApp.

Det funkar bra med google maps!!!
 
Jag använder appen MapApp Topo och tycker att den fungerar tillräckligt bra för mina behov. Skulle dock gärna vilja kunna meddela anhöriga min position ibland exempelvis då man är på vandring och har slagit läger för kvällen.

Finns det någon app där man kan skicka sin position till en annan mobil som har samma app installerad och då får upp en kartbild med markerad position?

Såvitt jag vet fungerar det inte med MapApp.

Om du har en iPhone så finns funktionen i Apples Kartor som redan finns installerad. Du kan välja att skicka positionen som sms, mejl eller direkt lägga in på Twitter eller Facebook. Bland annat. Två klick så är det klart.
 
Viewranger kan göra detta i realtid (5sek uppdatering)....med buddybeacon.
Du kan själv välja hur ofta detta ska uppdateras.

Finns även waypoints du kan välja...(dig själv) och dela.

Funkar med gps...utan nät.
 
Till Android finns en app som heter HereIAm 2, den kan skicka din position via mail, SMS, Facebook messenger etc. Via i princip alla meddelandefunktioner som du har i mobilen.

Den skickar dock bara koordinaterna, men jag har för mig att det blir en länk som kan öppnas i Google Maps (det var länge sen jag använde appen).

Jag är dock inte helt hundra på att den funkar utan Maps, jag vet att när jag skulle använda den för att visa var på en stor parkering jag stod så ville den skicka en gatuadress som låg i närheten istället.
 
En Android-variant är att kolla på Inställningar/Sekretess och Säkerhet/Skicka SOS-meddelanden

Där kan du definiera vilka som skall få meddelanden, om du vill att telefonen skall skicka bilder och spela in en ljudsnutt.
Uppenbarligen ett hack, men ville bara nämna funktionen. Den är ju i grund och botten tänk att vara lite tvärtom, skicka SOS på ett "enkelt" sätt, men kan användas som ett sätt att skicka position och foto. OBS! Denna funktion kanske inte finns på äldre Android-OS.
 
En Android-variant är att kolla på Inställningar/Sekretess och Säkerhet/Skicka SOS-meddelanden

Där kan du definiera vilka som skall få meddelanden, om du vill att telefonen skall skicka bilder och spela in en ljudsnutt.
Uppenbarligen ett hack, men ville bara nämna funktionen. Den är ju i grund och botten tänk att vara lite tvärtom, skicka SOS på ett "enkelt" sätt, men kan användas som ett sätt att skicka position och foto. OBS! Denna funktion kanske inte finns på äldre Android-OS.

Det där har diskuterats förrut här i annan tråd men är tämligen säkert inte en andoid-funktion - tror det är ett samsung-tilllägg.

Jag har det t ex inte i mina Sony-lurar (z1 comapct och z3 compact) med uppgraderade android-versioner.

/Patrik
 
SSRS Kustväder kan skicka pos.

Svenska Sjöräddningssällskapets väderapp funkar bra och visar vindstyrka, vindriktning, vädertyp, lufttemp, våghöjd o riktning, strömmar, lufttryck och vattentemp.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
niking Databas för 34 000 svenska våtmarker finns på ... Navigering 8
grodanbolle Finns det någonstans på nätet man kan kolla kordinater Navigering 16
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
jörgen-1909 Finns Eniro... Navigering 5
skiman Finns positioner för campingplatser? Navigering 0
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
errbe Nog finns det grejor alltid Navigering 1
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
skiman FINNS LARM I GARMIN LEGEND Navigering 1
bash Översiktskartor på nätet, finns det? Navigering 3
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
zapppa Finns det Mapsend kartor till Meridian för SV/Norden ? Navigering 2
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
Enicar Finns det koordinatangivna punkter/platser i Stockholm Navigering 10
PR Fasta hastighetskameror var finns de? Navigering 49
Rendalen Nu finns eTrex Vista software version 2.21 Navigering 0
jorgen Uppdatering finns! Navigering 0
En bra websida med waypoints,finns den? Navigering 1
Snödrivan Ulefone någon som testat? Navigering 9
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
aksello söker någon med GIS kunskaper Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Dalafimp någon med erfarenhet av millitary maps som gps ? Navigering 0
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
Golfvandrare Nike sportwatch - någon testat? Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
Damberg Någon som testat nikwax kartimpregnering? Navigering 2
fabola HPs nya modeller- någon som testat? Navigering 0
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
Arstuga Loox T830 någon? Navigering 0
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
edv GPS SPÅRA NÅGON Navigering 8
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Någon som handlat från HOLUX UK online shop i England? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...