AXA Grötportioner

Är det någon som vet var man får tag i dessa? ...helst i Östersundstakten!
 

Bilagor

  • IMGP0636.jpg
    IMGP0636.jpg
    51.7 KB · Visningar: 3,397
Vad är det med de där som du är ute efter? Det är ju relativt enkelt att göra egna portionsförpackningar av gröt. Jag har ofta gjort egna klippta gryn (kör vanliga havregryn snabbt i mixern) och gjort egna portionsförpackningar. Dessutom har jag portionsförpackat både torrmjölk och krämpulver (att göra "sylt" av till gröten).
 
Själv finner jag dom hos div ica-handlare i 031-land. Så kolla med din lokala ica-butik.
Dessa axa påsar är inte precis billiga! 50g gröt kostar runt 10 kottar...

Mvh troswe
 
Hittar dom inte på någon ICA i Östersund men jag har förstått att de är onödigt dyra. De på bilden stal jag under en Kfö med hemvärnet. Tidigare har jag gjort som Nermander beskriver och jag lär nog fortsätta med det. Tackar för tipset med "pulversylten" btw!
 
Jag ser detta som en helt onödig produkt. Det är så enkelt att portionera egna grötportioner (innehåll och storlek efter eget behov) i 1-liters plastpåsar. Vanlig portion 1dl gryn till 2,5dl vatten, större portion 1,5dl gryn till 3,5dl vatten, 2 portioner 2dl gryn till 4,5 dl vatten osv. Passar man också på att blanda i hackade nötter, frön, mandelmjöl, russin/tranbär etc blir gröten både energirik och god. Jag lägger även i en nypa salt i varje portionspåse så behöver jag inte tillsätta detta separat vid tillagningen.
 
Skillnaden mellan dessa och "hem-blandade" påsar är väl att de tillagas genom att man bara blandar innehållet med varmt vatten istället för att behöva koka upp de blandade ingredienserna. D.v.s. Mindre disk och snabbare/enklare tillagning.

Huruvida detta motiverar den högre kostnaden har jag däremot ingen åsikt om.
 
Jag har frågat runt i affärerna i Göteborg och inga tar in dem längre.
Vet inte om det bara var ett test.
Väldigt bra annars. Varmt vatten nån minut och sen färdigt.
 

avslutad210712

Gäst
Var med i en test av dessa påsar och gav tummen ner eftersom jag inte förstår vitsen med dem.

Vill Ni ha snabblagad gröt tar Ni havregrynen, kastar ner dem i en mixer, mixar till dess att det är ett pulver och sen behöver man bara tillsätta kokande vatten så tillagar de sig självt utan kokning.
 
Jo de var en smidig lösning o ganska goda, i förhållande till priset.. Har dessutom för mig att de var något billigare här nere i Skåne.. :)
Tror AXA har slutat med portionsförpackningarna men jag köpte ett paket 400 g löspackat ganska nyligen. Något mer pyssel kanske, om man nödvändigtvis vill packa i småpåsar.

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Axa Havre Gröt Blåbär Portion. Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.