Bröd

Hejsan

Är det någon som har ett bra recept på bröd som man kan göra när man är ute på vandring och att man bara plockar med sig ingredienserna? Vet att jag hittade en youtube video för ett tag sen men hittar ej tillbaks till den.. :)
 
På tal om brödbakning i naturen.
Nån som e sugen på att köpa en Optimus Mini-Oven (optimus mini-ugn)? Har en gammal pryl, helt oanvänd, men åldersblek förpackning :). Instruktioner/recept medföljer.
Ser ut som en sockerkaksform - sån med hål i mitten. Ljusblått lock.
Bilder kan mailas vid intresse.
Ja, jag e lat o har inte bemödat mig med att lägga ut annons, än. Så passar på här, kanske friluftsbrödbagare är intresserade.
 
Bannocks är bra. Sen kan man genom att blanda i olika mycket vatten och olika extra ingredienser baka allt möjligt.

Osäker på källan, detta har jag nerskrivet i ett Word-dokument:

Grundmix
14 dl mjöl
2 msk torrmjölk
1 msk salt
3 msk bakpulver
4 msk socker
3,5 dl matolja

Blanda de torra ingredienserna och blanda sen ner matfettet med mixer (eller möjligen elvisp) så blandningen blir jämnt grynig. (Orginalrecepten använde "shortening", det är nån typ av fast matfett som är ganska vanligt i USA vad jag förstått. Men olja funkar lika bra.) Förvaras i en lufttät plastpåse (pressa ut luften). Så länge det hålls torrt klarar det sig i flera månader, kommer luft in så härsknar fettet nog efter några veckor.

Bannocks
5 dl mix
1,25 dl vatten

Knåda i påse, kläm ut klickar. Platta ut och stek i stekpanna.

Småkakor
5 dl mix
1,25 dl vatten

Knåda i påse, kläm ut klickar. Grädda i nån form av ugn.

Muffins
5 dl mix
2 dl mjölk (eller torrmjölk och vatten som motsvarar det)
2 tsk vaniljsocker
1 dl socker
Tips: Blanda torrmjölk, socker och vaniljsocker i förväg.

Blanda gärna i t.ex. blåbär från skogen. Gräddas i muffinsformar i ugn.

Pannkaka
15 dl mix osäker på om jag skrivit av rätt, låter som tjock smet
5 dl vatten
2 msk torrmjölk (extra alltså)
1 ägg (eller äggpulver från ett ägg och lite extra vatten)

Stek i stekpanna

Mjuk kaka
5 dl mix
1,25 dl vatten
2 ägg (eller äggpulver från två ägg och lite extra vatten)

Toppa med smör och farinsocker eller nötter och torkad frukt. Bakas i nån form av ugn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.