Är friluftslivet i fjällen jämställt?

Och fjället bryr sig inte om kön ;)

/OJ

Nä, det blåser lika mycket och regnar lika mycket på en oavsett vilket kön man tycker sig ha...

Och ska man gå efter "reklambilder" så har jag tydligen fel kön. Och ska man gå efter prestation och tävlingssinne så är det galet där med. Och efter yrkesal. Och efter idrottsutövande. Och efter inkomst. Och efter åsikter. Och efter... Tja, ni fattar.

(I somras åkte jag tåg norrköping-malmö och där körde de med utropet "ja, ni pojkar, flickor och icke-binära..." Barnen undrade om det fanns bin på tåget...)
 
Vad har reklamen med friluftslivet att göra?

Är reklamen jämställd/normkritisk/hbtqcertadetcetcetc? Nä, det tror jag rakt inte.

Är friluftslivet gränslöst och bemöter naturen alla på samma sätt? Absolut, det är själva grejen.


För övrigt är det fler tjejer i fjällen än killar, såvitt det inte handlar om en verksamhet som inbegriper dyr speciell utrustning...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
män på "spa i fjällmiljö"

Jepp provade spakitet på Copperhill, bastu och bad med pilsner jag skippade ansiktsmasken :)
 
Vad har reklamen med friluftslivet att göra?

I den här studien utgår man ifrån att en undersökning av reklammedia ger en tillförlitlig bild av - i det här fallet - könsnormer i friluftslivet. Inte bara det, man är också säker på att media har en väldigt stor påverkan på folks val när det gäller friluftsliv. Citat från sidan 4 i pdf:en:

"Many factors can contribute to gender socialization, but different types of media are ever so influential due to their power to generate and solidify gender role norms (Larsen, 1997). In today’s imageconscious world, images are of great importance when it comes to the way reality is perceived and understood (Zink & Kane, 2015). Despite a significant progress, there is evidence that in advertising media, women are still underrepresented and/or tend to be portrayed in conventional roles (Collins, 2011)."

Detta skrivet för att ge skäl för den metod man sedan använder. Som Joanna redan varit inne på (inlägg #8) så verkar studien inte problematisera sina egna utgångspunkter. Jag får också intrycket av att de redan från början har slagit fast vad de ska komma fram till. Vilket jag tycker framgår av det lilla citatet där man hänvisar till tidigare studier. Detta behöver ju inte innebära att denna studie har helt fel, men den vetenskapliga tyngden försvagas.
 
Nu har jag läst artikeln och era kommentarer, och tycker att det är litet märkligt att det jämt kommer upp i genusdiskussioner huruvida jämställdhet handlar om att allt måste vara lika eller ej. Det är inte det som det handlar om, utan hur vi påverkas av reklam och förväntningar. Och det vet vi nog alla att vi gör, mer än vad vi vill erkänna.

Jag tycker att det är intressant att väcka frågan. Om friluftslivet är jämställt men inte reklamen kan det ju bero på att friluftsintresserade människor är mer intresserade av naturen än att köpa en massa produkter. Många här på utsidan är ju oftast inte så intresserade av arrangerade resor och tillrättalagda turer och då är det inte så intressant vem de vänder sig till heller. Eller så är vi så jämställda att vi struntar i att betrakta oss som kön i alla situationer. Hoppas på det sista!
 
Jag tror att en del ligger i att reklam är gjort av reklamare, inte friluftsmänniskor. Därför blir det reklamnorm.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Om man ska se på könsroller så ligger det säkert något i den där traditionella synen.

Däremot om man ser på modena könsroller så är det faktiskt så att det är en stor utveckling på gång.

Hur många pojkar som pillrar med överlevnadspinnar är medvetna att vi här i Norrland har allt fler tjejer som i skogsbruksskolorna kör både skördare och skotare.
I strålkastarnas sken ensamma mitt i natten med musiken flödande i lurarna sköter man, man.., eller måste jag skriva ”en” sitt jobb,

Tjejerna, kvinnorna kommer, sug i er...
 
Hur många pojkar som pillrar med överlevnadspinnar är medvetna att vi här i Norrland har allt fler tjejer som i skogsbruksskolorna kör både skördare och skotare.
I strålkastarnas sken ensamma mitt i natten med musiken flödande i lurarna sköter man, man.., eller måste jag skriva ”en” sitt jobb,
På väg till Nittälven igår stötte jag - till min stora glädje - på en kvinnlig grävmaskinist som fixade dikena på de många skogsvägarna i trakten. Hon stämmer väl in på din beskrivning.
HåkanF
 
Jag får också intrycket av att de redan från början har slagit fast vad de ska komma fram till. Vilket jag tycker framgår av det lilla citatet där man hänvisar till tidigare studier. Detta behöver ju inte innebära att denna studie har helt fel, men den vetenskapliga tyngden försvagas.

Fast det är ju så forskning bedrivs, genom att välja metod för att testa tidigare forskning. Kommer alla fram till samma sak så ger det mer vetenskaplig tyngd, inte mindre. Allt kan alltid problematiseras mer, men alla, både forskare och kritiker, har en väldigt stark tendens att tänka väldigt mycket mer kritiskt om resultat man inte vill ha.
 
Jämställdhet i den ursprungliga bemärkelsen att alla ska ha samma förutsättningar och rättigheter: Jätteviktigt!

Jämställdhet i den moderna, urblekta bemärkelsen att alla ska göra samma saker, se lika ut, tänka lika, ha samma intressen: Idiotiskt!

Sedan är det tråkigt att jämställdhet i den ursprungliga bemärkelsen numera har reducerats till "jämlikhet mellan könen". Det finns ju en rad andra genetiska och sociala parametrar som definierar en människa. Att födas med genetiskt betingad svagbegåvning ger mycket sämre förutsättningar att få en god livsinkomst - ett betydligt större handikapp i det sammanhanget än att födas som kvinna. Tyvärr är det inte längre på modet att kräva jämlikhet för den typen av sämre förutsättningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...