Skånes vackraste ställen i v17.

Fyra tyska turismstuderande i 20årsåldern har fem dagar på sig för att upptäcka och uppleva Skåne -- nästa vecka. De är bilburna och således flexibla och det inkluderar även övernattning i bilen.
De är intresserade av allt, inte bara städer och stadskultur utan även natur och natursköna ställen.
Jag rådfrågades men jag har själv inte sett så mycket av Skåne och kunde speciellt angående natur inte säga så mycket -- inte i allmänhet och speciellt inte så här års. Kanske kan ni hjälpa till lite med tips?

Min rekommendationslista - baserande på egna upplevelser - innehåller följande:
# Malmö
# Lund
# södra kusten med Ystad och Ales stenar

Vad mer finns det som de borde ha sett?

  • Klassiska sevärdheter som slott eller herrgårdar -- i så fall vilka och är de tillgängliga så här års?
  • Runstenar är ju mäkta imponerande -- vilka rekommenderas?
  • Sjöar, naturområden, stränder -- vilka rekommenderas så här års?
  • Några byar som representerar typiskt skånsk landsbygdskultur -- och som är en upplevelse även så här års?

Tacksam för tips:
/Sachsaren
 
Kolla denna tråd! Där finns mängder med bade natur- och kulturtips (och min egen yrkesskada framgår med all önskvärd tydlighet ;)).

Det här är ju en fantastisk tid, bara ni har lite tur med vädret. Långa ljusa kvällar, fågelkvitter, vårblommor på den nakna marken, luftiga kyrksalar med knappt antydd grön dimma av svällande knoppar i bokskogen... lundabor i klasar med ansiktet mot solen längs Domkyrkans söderfasad ;):
Hoppas lövsprickningen inte går för snabbt i den plötsliga värmen, så ni hinner uppleva den skånska våren när den är precis nyfödd.

Jag glömmer aldrig en italiensk arkitekt-ikon, som kom för att gästföreläsa i Lund i månadsskiftet april/maj. Vädergudarna var tillfälligt nådiga och det såg ut som beskrivet ovan. Den mycket bereste och världsvane professorn, som varit i Lund ett otal gånger förr, men vid "fel" tidpunkt, gick runt i Lundagård, helt mållös och synbart omskakad. Dagen efter bekände han, att han aldrig kunnat föreställa sig detta, och att han först nu fått chansen att förstå rötterna till den nordiska arkitekturens själ och särart.
 
Tackar, det var en bra början!

I den där andra tråden rekommenderas en Äventyrskarta. Vad är det för något? Ett snabbt googelsök gav inget resultat.
 
Tjena!

Finns hur mycket som helst :) ute på österlen så har du bla: Sandhammaren, Forsakar, Hallamölla, Vitemölla, Haväng, Brösarps backar mm. Sedan så har vi alltid Söderåsen med allt vad åsen har att erbjuda, tex Traneröds mosse. Kullaberg och Hovs hallar är väldigt speciellt. Detta är bara skogs o naturområden jag tippsat om :)

Mvh Nicklas
 
I den där andra tråden rekommenderas en Äventyrskarta. Vad är det för något? Ett snabbt googelsök gav inget resultat.
Den upplaga jag har är från 1991, utgiven av Statens Lantmäteriverk. Jag hittar heller inte någon ny. Deras digitala länskarta duger dock mycket bra för planering. Kartbutiken säljer både Lantmäteriets och andra bra kartor. Lunds Turistbyrå brukar vara på alerten så det kan vara lönt att ringa dem för tips om både kartor och annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Skånes högsta punkt? Skåne 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...