Gissa positionen!

Nej perwib det var WildWoods som hade en bild från Filipstadstrakten och jag har inte sagt att det inte ligger i västvärmland. Är nog lite osäker på var gränsen går men låt oss säga att vi är i "mittvärmland". Vill minnas att den här linjen har blivit utnämnd till Sveriges vackraste järnväg.
 
Var inne på det igår. Övre Fryken, på östra sidan, mitt emot Stöpafors. Tittade på tidtabellen och kom fram till Ivarsbjörke norr om Sunne.

Har aldrig åkt järnvägen själv men min bror som har gjort det sa att det var väldigt vackert. Finns också ett bra utsiktsställe på E45:an på andra sidan sjön. Rastplatsen nedanför Tossebergsklätten och uppe på berget förresten där det finns ett fik.
 
Håller med dej WildWoods att det är Ivarsbjörke. Jag tänkte inte Frykdalsbanan eftersom den fortfarande har regular trafik men är oelektrifierad. På bilden ser banvallen inte så frekventerad ut därav att mina tankar på inlandsbanan. Har åkt förbi Ivarsbjörke per landsväg ett flertal ggr men inte åkt tåg längre än till Sunne, men det borde man ju testa nu.
Skridskor går det ibland också att färdas på längs Övre Fryken, men i år är det bara Mellan Fryken som varit åkbar nu runt nyår och det var slut med det i måndags, tyvärr.
Paddling har jag inte testat men det finns mer inbjudanade vatten i Värmland tror jag.
Det var då Astrid Lindgren som benämnde den som Sveriges vackraste järnväg och säkert många fler. //Omar
 
Ja.....Ivarsbjörke är helt rätt. För några sedan åkte jag Frykdalsbanan från Kil till Torsby efter att ha hört mycket om hur vacker denna banstäckning är och jag blev inte besviken......
På vägen tillbaka till Kil stannade jag i Ivarsbjörke för att leta efter den numera arkiverade geocachen GCPTPY Uddeberg några hundra meter från järnvägsstationen Ivarsbjörke. Här kan man stanna över natten då järnvägsstationen innehåller ett bed and breakfest samt en konstutställning. Ett klart charmigt ställe tillsammans med den lilla udden Uddeberg som är värt ett besök om man är i närheten.
Vem kommer med nästa bild.....
 
Helt rätt......Frykstad Clara Elfs järnvägsmuseum nära Kil. Helt klart värt ett besök.
Passa gärna på att klättra upp till toppen på den närbelägna skidbacken för en riktigt fin utsikt över den södra av Frykensjöarna.
 
Fryksta var lätt, i alla fall för undertecknad som bott bara en knapp km fr Fryksta i 15 år. Men Ledwig var före...
Denna bild är mycket svårare.
Det skulle kunna vara nästan vid vilken sjö som helst i Värmland utom möjligen Vänern. Så WildWoods får nog ge lite mer ledtrådar eller begränsa geografin. Må väl i Värmland, Omar
 
Det här blir jag inte klok på......kan det vara någon gammal finngård. Huset närmast sjön skulle kunna vara ett rökeri. Tänkte först på norra Värmland men där tror jag landskapet är lite öppnare med tanke på höjden över havet. Min mer än vilda gissning är att vi är i trakterna av Lesjöfors.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...