Problem med Windows Movie Maker

Nyss slagit till på en videokamera och ska nu försöka redigera lite. Movie Maker är ju med Vista paketet och känns lagom för en total nybörjare.

Problemet jag har när jag laddar in film till Movie Maker är att filmen inte följer med. Det är bara ljudet som hänger med. Blir galen snart.

Finns det någon teknikkuning här. Frågan borde väl ställas på någon tekniksajt men det är ju ändå på utsidan man spenderar sitt liv och får svar på de frågor man har om ditten och datten.

Bifogar en skärmdump på hur det ser ut. Har alltså importerat media men och försöker dra filen till video men den landar per automatik på ljud raden. Det är också helt svart i förhandsgranskarrutan. Om det fungerade som skall skulle filmen visas där.

Filformat är mpg
 

Bilagor

  • MM.pdf
    114.2 KB · Visningar: 567
konvertering

Hej!
Ibland, beroende på kamera och inställningar, så använder kameran special codecs när du spelare in. Dessa kan behöva konverteras innan du kan hantera dem i datorn. Fick du med någon dvd/cd-rom till kameran? i så fall kolla så att det inte är någon överföringsprogramvara som måste installareas. Kolla även upp producentens hemsida, det kan hända att du kan ladda ner rätt codec till win Movie Maker.

Vet att Panasonic har pysslat mycket med knasiga codecs.

BZ/
 
Vanligt problem

att det inte går enkelt att redigera digital video från kameror man köpt och det borde vara säljarens uppgift att förklara detta för köparen.

Irriterande att inte info om detta finns när man köper kameran i fråga. Men det torde funka med ett köpt program som Adobes Premiere Elements eller det lite enklare att lära sig Pinnacle Studio. Jag har erfarenhet av bägge och de är båda bra köp.

Thure
 
Kameran ifråga är en Sony DCR-SX34E.

Möjligen är det så att den inte är kompatibel med Vista. Försökt grotta ner mig i alla info men inte riktigt hittat rätt.

Hade några exempelfilmer med wmv format och det funkar alldels utmärkt. Det stärker bara tesen att det inte är kompatibelt.

Frågan är om det är kört då. Antingen måste man köpa nya kamera eller redigeringsprogram. Känns riktigt surt isåfall. Illa att Sony gör produkter som inte är kompatibel med Vista som förmodilgen finns på x miljoner dataaparater.

Att ringa diverse supporter känns menningslöst.
Provade först On-Offs support. De hänvisade till Sonys support. Sonys support hänvisade till Microsoft. Microsoft hänvisade till Dell support eftersom jag köpt datorn av dem. Efter att suttit i Dells kö ett bra tag visade sig att supporttiden gått ut med 3 dagar.
Ett skämt hur man behandlar en kund.

Som vanligt är utsidan den bästa supporten :)
 
Kameran ifråga är en Sony DCR-SX34E.
Hade några exempelfilmer med wmv format och det funkar alldels utmärkt. Det stärker bara tesen att det inte är kompatibelt.

Går det inte att konvertera filerna till.wmv format? Då borde det ju fungera bra. Jag vet dock inte vad du skall använda för program i så fall.

Jag har för mig att jag försökte göra samma sak som du i Movie Maker men jag orkade inte leta upp information för att det skulle funka eller så var det något annat jag störde mig på.

Själv använder jag Premiere Elements. Det är ett avancerat program som kräver instruktionsbok men när man kan hantera det så fungerar det syvveränt. Det kräver dock ett helt ofantligt stort RAM-minne för att det inte skall vara för långsamt men har man bara det så är det lugnt.

//Peter
 
Går det inte att konvertera filerna till.wmv format? Då borde det ju fungera bra. Jag vet dock inte vad du skall använda för program i så fall.

Jag har för mig att jag försökte göra samma sak som du i Movie Maker men jag orkade inte leta upp information för att det skulle funka eller så var det något annat jag störde mig på.

Själv använder jag Premiere Elements. Det är ett avancerat program som kräver instruktionsbok men när man kan hantera det så fungerar det syvveränt. Det kräver dock ett helt ofantligt stort RAM-minne för att det inte skall vara för långsamt men har man bara det så är det lugnt.

//Peter

Ska undersöka möjligheterna att konvertera. Man fick ju även med en Sony programvara som heter PMB dit man kan tanka film. Men redigeringsmöjligheterna är väldigt begränsade. Typ klippa bort lite i början och i slutet.

Har sneglat på Adobe Premier Pro men det känndes allt för avancerat så här i början när man inte har någon att fråga.
 
Ska undersöka möjligheterna att konvertera. Man fick ju även med en Sony programvara som heter PMB dit man kan tanka film. Men redigeringsmöjligheterna är väldigt begränsade. Typ klippa bort lite i början och i slutet.

Har sneglat på Adobe Premier Pro men det känndes allt för avancerat så här i början när man inte har någon att fråga.

Jag hittade en bok på nätet som heter "Premiere Elements Illustrerat steg för steg" av författaren Jan Ozer. ISBN 91-636-0845-6.
Den går igenom en äldre version av Premiere Elements men är direkt översättningsbar till de nyare versionerna.
Men visst, jag håller med dig. Det är ett avancerat program och jag tror att jag uttnyttjar, kanske, 5 % av programmets kapacitet. Men dessa 5 % är överlägsna andra program jag har tittat på.
Det är just "Special effekterna" som gör slutresultatet bra ;)
//Peter
 
När Du sparar direkt från WMM sparas bara projektet, dvs inte filmen.
Du måste exportera filmen till något passande format.

Välj i stället "Spara film" och välj ett format för det.

/Peter
 
jag tolkade det som att du inte får någon bild i Movie maker..
Har du varit inne på Sony.se och kollat supportsidorna (du skriver in vad du har för modell)
Det har b.la. kommit en uppdatering av den programvara som kommer med kameran (vet inte vad du har för version).
Det står också något om Direct X och vilken version som behövs.

Det ser ju ut som om Movie Maker tolkar filen som "film-fil" men att det ändå inte blir bild. Tycker att det luktar drivrutins-fel eller felaktiga codecs.

Det finns också en lista på supported 3e parts produkter :) MS är inte med på den listan.

regga din kamera och skicka in ett supportärende den vägen. (om du inte redan testat det)

BZ/
 
Jag säger också att Windows saknar kodek för det videoformatet, kan du se filmerna OK i Windows Media Player? Det är förvisso ingen garanti för att det funkar i WMM.

Installera och kör en filmfil i VLC: http://www.videolan.org/vlc/

Medan filmen spelas i VLC klickar du Verktyg > Kodekinformation (eller [Ctrl] + [J]), där kan du läsa vilken kodek som används.

En kodek är en komprimeringsalgoritm för data, dvs. vilket "språk" filen har gjorts mindre på. WMM stöder tyvärr väldigt få kodeks men när du vet vilken dina filer har kanske du kan Googla fram ett programpaket som löser problemet i WMM.

Googla typ: codec [kodeknamnet] movie maker vista

Funkar inte det har du ändå två vägar fram, ingen av dem är smidig:

1) Packa upp filmerna så de inte längre är komprimerade. Det finns ett antal gratisprogram för detta. Bink and smacker samt VirtualDub är två, men det beror lite på vilken kodek du ska avkomprimera. Nackdelen med detta är att det tar tid och att filerna blir gigantiska på hårddisken. Du kan dock radera dem när du redigerat färdigt, så länge du sparar de från kameran kan du alltid göra om det igen om det skulle behövas.

2) Byt redigeringsprogram. Det är en djungel. Jag använder Adobe Premiere CS3 som har en väldigt hög inlärningströskel, det kräver tid och rätt mycket kunskap att komma igång med ett projekt och att exportera ett projekt. Själva redigerandet är dock rätt enkelt... Premiere Elements är en enklare variant, aldrig testat den så jag vet inte om enklare bara syftar på "mindre kompetent" eller även "lättare att använda"...

Mycket minne bör du ha i datorn alldeles oavsett redigeringsprogram (dvs. även med WMM), speciellt som du kör Vista.


En helt annan lösning är att importera filmerna direkt från kameran till WMM. Har bara erfarenhet av att ha gjort det med Firewire som din kamera saknar, men kanske går det även med USB-porten? Anslut kameran i uppspelningsläge om möjligt, starta WMM och klicka på "Fånga från videoenhet". Dyker kameran upp där bör du kunna spela upp filmen för WMM som spelar in den. Går i realtid, dvs. det tar en minut att få in en minut film. Sen kan du redigera direkt och exportera. Det går i varje fall att välja vilka delar man ska fånga in så man kan göra en råklippning redan där (och slipper tynga ned WMM och hårddisk med en massa filmmaterial man ändå inte ska använda).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.