Ny mindre kompaktkamera

Jag börjar bli sugen på att köpa en ny kamera att ha med för de tillfällen jag inte orkar ha med min Nikon D40 på tur. Kameran ska också fungera som familjens vanliga "point-and-shoot"-kamera. Tidigare hade vi en Canon Powershot A620 som vi var mycket nöjda med, men den dog tyvärr efter en närmare bekantskap med ett stengolv. Efter att ha kommit igång att ta kort med en systemkamera börjar jag dock bli mer och mer kräsen vad gäller bildkvaliteten så jag skulle nog vilja hoppa upp ett kvalitetssnäpp iallafall (Idag har vi en PowerShot A590IS, men jag är inte riktigt nöjd med den.).

De kriterier jag är ute efter är:
1. Hyfsat bra möjligheter till manuella inställningar
2. Bra ljusstyrka
3. Någorlunda behändigt format så att kameran får plats i en större ficka eller handväska
4. Tillräckligt snabb för vanlig vardagsfotografering
5. Inte dyrare än 4000kr. Helst mindre.

De modeller jag funderat på är följande:
1. Canon Powershot S90
2. Canon G11 (Lite för stor och tung)
3. Sigma DP2 (Om den går ner i pris lite)
4. Ricoh GR II

De modeller jag valt bort är:
1. Panasonic LX3 - Lite för stor och manuellt linsskydd blir nog lite för jobbigt till vardags.

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa något begagnat av god kvalitet. Har ni några tips och tankar om fler modeller?
Är det rentav möjligt att få ungefär samma bildkvalitet som med en D40? Sensorerna har ju utvecklats en del på sistone.
 
Tidningarna har mellanåt tester ur konsumentsynpunkt.
Casio har av någon anledning fått goda omdömen-
Själv har jag en Pentax Optio W60, den tecknar runt som gamla lådkamran......
 
Nu är det inte en vanlig konsumentkamera jag är ute efter, utan en bättre kompakt som är rolig att fotografera med och som passar för vandring. Det vore kul att höra om någon som plåtar på vandring har erfarenhet av någon av dessa kameror.
 
De kriterier jag är ute efter är:

5. Inte dyrare än 4000kr. Helst mindre.

De modeller jag funderat på är följande:

2. Canon G11 (Lite för stor och tung)

Åtminstone där jag brukar handla så räcker 4000 kronor inte långt om man vill köpa en Canon Powershot G11.

Edit rättat citeringsfel

Per
 
Senast ändrad:
Jag börjar bli sugen på att köpa en ny kamera att ha med för de tillfällen jag inte orkar ha med min Nikon D40 på tur. Kameran ska också fungera som familjens vanliga "point-and-shoot"-kamera. Tidigare hade vi en Canon Powershot A620 som vi var mycket nöjda med, men den dog tyvärr efter en närmare bekantskap med ett stengolv. Efter att ha kommit igång att ta kort med en systemkamera börjar jag dock bli mer och mer kräsen vad gäller bildkvaliteten så jag skulle nog vilja hoppa upp ett kvalitetssnäpp iallafall (Idag har vi en PowerShot A590IS, men jag är inte riktigt nöjd med den.).

De kriterier jag är ute efter är:
1. Hyfsat bra möjligheter till manuella inställningar
2. Bra ljusstyrka
3. Någorlunda behändigt format så att kameran får plats i en större ficka eller handväska
4. Tillräckligt snabb för vanlig vardagsfotografering
5. Inte dyrare än 4000kr. Helst mindre.

De modeller jag funderat på är följande:
1. Canon Powershot S90
2. Canon G11 (Lite för stor och tung)
3. Sigma DP2 (Om den går ner i pris lite)
4. Ricoh GR II

De modeller jag valt bort är:
1. Panasonic LX3 - Lite för stor och manuellt linsskydd blir nog lite för jobbigt till vardags.

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa något begagnat av god kvalitet. Har ni några tips och tankar om fler modeller?
Är det rentav möjligt att få ungefär samma bildkvalitet som med en D40? Sensorerna har ju utvecklats en del på sistone.

Som jag ser det har du valt bort den kanske intressantaste kandidaten. Dessutom på fel grund eftersom den i princip är exakt lika stor/liten som både S90 och GRII. Att manuellt linsskydd överhuvudtaget skulle vara en viktig parameter i valet har jag själv svårt att förstå.

Det finns ingen kompakt som riktigt når upp till prestandan hos en systemkamera. Nu börjar ju dock D40 ha några år på nacken så avståndet har ju minskat.

Ett alternativ till kompaktkamera kan vara någon av de nya spegellösa systemkameramodellerna typ Panasonic GF-1, Olympus E-P1, E-P2 och E-PL1 med de ljustarka pannkaksobjektiven som man kan välja till dem. Då får man stora sensorer i nästan kompaktkamerastorlek. Dock något över din prisgräns även om E-PL1 inte ligger jättehögt över.

Men om jag skulle välja en renodlad kompakt i prisklassen runt 4000 idag så skulle valet bli en LX3. Det enda man möjligen kan fundera på är att en ersättare borde vara på gång men annars är det en utmärkt kamera som ger imponerande bildfiler.
 
Ska bli kul o se testerna av denna http://www.fotosidan.se/cldoc/44741.htm
Annars är det nog LX3 som är mest pang för pengen nu. Tätt följd av S90.
Ricoh GX200 tycker jag har hamnat lite oförtjänt på sidan av. Bruset är inte så störande som det sägs. Den är dessutom robust och rätt smidig.
Ryktet säger ju att det inte är en LX4 på gång, men man vet ju aldrig med japsen :)
 
Tack för bra kommentarer. Linskyddet är väl inget problem när man ska fota under vandring, det är mer som familjekamera det blir lite meckigt. Kanske jag får omprioritera. Ett alternativ kan ju vara att sätta på ett UV-filter om det går. Så gör vi med systemkameran nu för att hinna med fototillfällena. Finns det filter till LX-3an?

Jag tog fel på priset på G11an, men köper man från tyskland kan man komma ner i ca 4700kr iallafall. Jag kan dock som sagt tänka mig att köpa bättre begagnat också för att hålla mig någorlunda inom budget.
 
Någonstans har jag sett ett linsskydd som man kan låta sitta på LX3:an precis som det finns ett till Ricoh. typ tulpan som öppnar sig när gluggen åker ut o så slår ihop när man stänger av.
Kan ha varit på dpreview eller ebay.
 
Ska bli kul o se testerna av denna http://www.fotosidan.se/cldoc/44741.htm
Annars är det nog LX3 som är mest pang för pengen nu. Tätt följd av S90.
Ricoh GX200 tycker jag har hamnat lite oförtjänt på sidan av. Bruset är inte så störande som det sägs. Den är dessutom robust och rätt smidig.
Ryktet säger ju att det inte är en LX4 på gång, men man vet ju aldrig med japsen :)

Den där Samsungen ser onekligen mycket intressant ut. Den ser ut att ha fina reglage också. Jag har inte bråttom med inköpet. Samsung är dock inte direkt den första tillverkaren man tänker på när det gäller kameror, men det var å andra sidan inte Panasonic tidigare heller.

Har du själv en GX200? Ett problem jag hade med en gammal Ricoh Caplio kamera var att den tenderade att överexponera väldigt ofta. Jag såg på DPReview att GX100 också hade sådana problem (Om de nu är en källa att lita på.).
 
Optisk sökare?

Det var avgörande när jag köpte en Canon G-10 för 1,5 år sedan. En G-10 eller en Panasonic LX3 borde du kunna få begagnad för mindre än 4000, kanske en G-11 också.

Canons mindre kompakter tar i stort sett lika bra bilder som G-10 men de manuella möjligheterna och intuitiviteten är bättre med G-10 och G-11.

Jag har G-10 som förstahandskamera och en Canon TI-900 (numera utgången men liknande modeller finns det en uppsjö av) som bröstfickekamera/lättviktskamera.

Fotografen och att kameran är skjutklar betyder mer än modellen.

Thure
 
Panasonic LX3

Menar du filter, som gråfilter etcera till LX3? Jag har sådant filteradapter, 46 mm, som jag köpt till LX3 och kompletterat med ett gråfilter. Har också UV-filter.

Om man är händig, kan man köpa Ricoh linslocköppnare - vad nu det heter:

http://www.lx3-photography.com/2009/04/lx3-ricoh-cap-tutorial.html

Jag håller med att det kan vara lite opraktiskt i vissa situationer att ta loss/sätta på linslocket på LX3:an men fina bilder man får på den är guld värd... Vill du verkligen ha kompakt så kan Canon S90 vara intressant... LX3 har bara 24 mm upp till 60 mm. Canon S90 har mer...

Det är inte så lätt att välja avancerad kompaktkamera i den klassen med Ricoh, Panasonic och Canon...Nu när Samsung har kommit ut också med en...

Ett annat hett tips är Casio Exilim EX-FH100 som även tar RAW och har 24 mm.

Det är ett år sedan jag köpte LX3 och hade turen att betala 4250 kr för den. Priset idag har fortfarande inte sjunkit under 4000 kr....På många ställen står det fortfarande minst 4500 kr...Otroligt!
 
Den där Samsungen ser onekligen mycket intressant ut. Den ser ut att ha fina reglage också. Jag har inte bråttom med inköpet. Samsung är dock inte direkt den första tillverkaren man tänker på när det gäller kameror, men det var å andra sidan inte Panasonic tidigare heller.

Har du själv en GX200? Ett problem jag hade med en gammal Ricoh Caplio kamera var att den tenderade att överexponera väldigt ofta. Jag såg på DPReview att GX100 också hade sådana problem (Om de nu är en källa att lita på.).

Jag har oxâ en äldre Caplio, en GX200 har stâtt pâ inköpslistan länge men jag hoppades att en GX300 skulle dyka upp. Men dâ kom det nya missfostret med utbytbara objektiv/sensorpaket istället.
Jag har lekt lite med GX200 och tycker att sâ länge man hâller sig pâ ISO 400 och under är den helt OK.
Casion ver ju rätt spännande oxâ, mâste nog kolla nâgra bildexempel frân den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.