Utlånas på prylmarknaden?

Jag får intrycket av att det borde finnas fler användare på utsidan än jag som sitter på en del utrustning hemma som aldrig används. Vore det inte en bra ide att vid tillfälle kunna få låna utrustning av varandra?

När jag läser här på forumen verkar det finnas en hel del utrustningsreserver hemma hos folk. Samtidigt frågar hela tiden nybörjare efter utrustning och ofta får de svaret att prova olika typer innan köp. Folk som reser har inte alltid utrustning på plats. Om det fanns en bank av utrustning att låna från skulle väl detta kunna underlätta för nybörjare och resenärer? Och visst borde väl utsidans användare vara villiga att låna ut sina prylar?

I dagsläget finns bytes, köpes, säljes, uthyres och önskas hyra. Skulle intresse finnas för en "utlånas" också? Vad tror ni?

Mvh Mihalis
 
Jag misstänker att många - liksom jag - inte har några problem med att låna ut saker till vänner och bekanta. Därifrån till att aktivt annonsera ut på en öppen marknad vad man har att låna ut är det ett ganska stort steg. Då är det enklare för den prylstinne att förbarma sig över en rådvill nybörjare i en tråd och skicka denne ett privat meddelande och erbjuda honom/henne att låna utrustning.
 
Eller kan det möjligen vara av erfarenhet?

Jag vet i varje fall en vänlig studiekompis som lånade ut pulka, vintertält och fotogenkök.
När han sen ville ha det åter fick han reda på att frun i familjen givit det till scouterna... för det stod ju och skräpade....
Han lånar numera inte ut något.... (Scouterna var hyggliga och lät honom köpa tillbaka sina grejer för en symbolisk summa, men ändå )
 
Jag misstänker att många - liksom jag - inte har några problem med att låna ut saker till vänner och bekanta. Därifrån till att aktivt annonsera ut på en öppen marknad vad man har att låna ut är det ett ganska stort steg. Då är det enklare för den prylstinne att förbarma sig över en rådvill nybörjare i en tråd och skicka denne ett privat meddelande och erbjuda honom/henne att låna utrustning.

Jag brukar låna ut saker till mina bekanta, fast vissa personer är svartlistade för all framtid sedan flera år tillbaka då jag inte fått tillbaka mina saker i rimlig tid eller i det skick jag förväntat mig.

Just nu har jag en Fjällräven ryggsäck och en Haglöfs vattentät packpåse utlånad till en god vän. Ryggsäcken kommer han att få behålla om han vill ha den för jag har inte använt den på > 15 år.

Edit
Jag har just nu lånat en fabrikstillverkad tarp, då jag är i sytagen bara jag kan hålla mig borta från Utsidan. Dags att införa Internetförbud?

Per
 
Senast ändrad:
Mihaliska.
Är det ok att jag lånar din lägenhet/hus om jag kommer åt ditt håll, eller kan jag låna ditt kök och vardagsrum eftersom jag inte vill lägga pengar på hotell.
Jag har inte köpt mina saker för dyra pengar för att låna ut dom, jag må vara ego, men så är det.
Mvh Per
 
Mihaliska.
Är det ok att jag lånar din lägenhet/hus om jag kommer åt ditt håll, eller kan jag låna ditt kök och vardagsrum eftersom jag inte vill lägga pengar på hotell.
Jag har inte köpt mina saker för dyra pengar för att låna ut dom, jag må vara ego, men så är det.
Mvh Per

Annars kan du ju anmäla dig till http://www.couchsurfing.org/ eller till http://warmshowers.org/

Visst ja, det förutsätter ju att man själv är lika generös.
 
Fast ändå kvarstår faktum att väldigt ofta när nybörjare kommer till forumet och frågar om kängor, ryggsäckar och tält får de svaret att de borde låna grejerna först av någon och prova innan köp. Men det verkar finns väldigt få personer som faktiskt lånar ut prylar.

Själv fick jag precis tillbaka två ryggsäckar, sovsäck, tarp, ett par drybags och annat smått och gott som jag lånat ut till en människa jag träffat en gång tidigare genom en förening. Och det var inga problem men själv hade jag nog valt att avstå att låna ut saker via utsidan.

Förslag på lösning är att sluta ge rådet till nybörjare att låna prylar, uppmana dem att köpa egna grejer och sedan sälja vidare via prylmarknaden ifall det inte funkade.
 
Nästa gång jag handlar friluftsgrejor ska jag fråga kunden framför mig i kassan om den inte kan köpa två saker av nåt, eftersom jag gärna vill låna den ena för att se om jag vill ha en sån. ;-)
 
Jag lânar ut saker, ibland, till folk jag litar pâ i närmaste bekantskapskretsen och det tror jag nog mânga gör.
Därför är väl inte râdet att lâna saker sâ dumt, mânga har nog bekanta med prytlar som kan lânas.
Men jag skulle aldrig lâna ut nâgot till okända, som nâgon skrev, jag köper grejer ât mig inte för att andra ska slippa.
 
Nu

kanske den här tråden är lite gammal men jag svarar ändå.

Rockempire: helt ok, bara säg till när du kommer hit. Du får även låna det jag har i friluftsväg som du saknar:)

Men tanken var inte att de som köper prylar ska göra det för att andra ska slippa. Tanken var att den som köper dyra prylar ofta ersätter sina gamla, kanske en gång i tiden men inte nu längre dyra, prylar som då istället blir liggande. Och att den som inte vet om den ska syssla med en sport sannolikt inte vill köpa dyra prylar utan att testa först.

Citat Brune:

"Just nu har jag en Fjällräven ryggsäck och en Haglöfs vattentät packpåse utlånad till en god vän. Ryggsäcken kommer han att få behålla om han vill ha den för jag har inte använt den på > 15 år." Just detta inlägg illustrerar grundtanken. Min bild är att det finns många fler än Brune (läs=många nog för att det skulle finns marknad för det) som har en massa utrustning i garderoben/på vinden som inte använts på länge - bättre då att den kom till användning.

Men det krävs som sagt ett rätt stor intresse från folk för att det ska vara meningsfullt.
 
Men det krävs som sagt ett rätt stor intresse från folk för att det ska vara meningsfullt.

jag tycker att du har en störtschön inställning men tyvärr så tror jag inte så många andra delar den med dig. jag tycker att du ska fortsätta vara som du är, jag vet inte varför det funkar för dig och tanken i sig är hur bra som helst men jag tror inte den funkar för många av oss andra, mig inkluderad. jag får tyvärr ofta en ohälsosam relation till mina prylar och detta kommer att hindra mig från att nå upplysning(det och en massa andra grejer vi inte behöver gå in på här)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.