Ögonstyrd AF

Har någon med synfel erfarenhet av ögonstyrning?? Trodde att det skulle vara väldigt bra för mej som är nästan blind på ett öga (tyvärr det öga jag helst tittar i kameran med) men har nu hört precis tvärt om!
Hur är det egentligen? Har för övrigt bestämt mej för antingen en Nikon F80 eller Canon EOS 30, bra och dåligt med dessa??

Tacksam för svar och Gott Nytt År!
 
Det är svårt att beskriva med ord.
Men ett försök i alla fall...

Kameran kan med hjälp av sökaren följa din pupill, innan du först använder kameran måste du konfigurera den. DVS. att du som i mitt fall ska titta på respektive fokuseringsruta i sökaren, jag har fem stycken. När detta är ordnat och klart vet kameran var du har ögat hela tiden, och även med synfel, bara du vet att du just tittar på den specifika rutan i sökaren. Har du glasögon kan det bli lite svårare.
Du kan ställa in AF till flera användare. Om du tex vill ha kameran vertikalt eller horisontelt.

Om du vill ha tips och ideer om Canon och Nikon är det nog bäst att gå till din lokala handlare och känna på, trycka och titta. Det blir garanterat olika åsikter om vilken kamera som är bäst, så det får du själv avgöra.
Canon och Nikon är så lika i kvalite så det kvittar vilken du tar, du blir nöjd i alla fall.

Själv har jag en Canon EOS 5 och är mycket nöjd med den.
 
'

jag har också en eos5 och är mkt nöjd med den men jag använder dock i princip aldrig ögonstyrningen. jag försökte i början men blev aldrig riktigt kompis med kalibreringen. dessutom tar jag mkt bilder på vertikalen (då funkar inte ögonstyrningen på eos5). de nya modellerna ska tydligen funka mkt bättre men jag tycker inte man ska överskatta nyttan av ögonstyrning. att bli kompis m reglage och liknande tycker jag är viktigare ( talar mot f80 som verkar designad av nån som försökt göra livet så jobbigt som möjligt för fotografer...)
vill du köpa en ljusstark telezoom i framtiden (utan att betala en förmögenhet) så skulle jag nog trots allt satsa på nikon eftersom deras 70-200/2.8 kostar ca hälften av canons dito
 
Nikon

Kolla in Nikons 28-105 3.3-4.5, ett superbra objektiv! Jag har och har haft ganska många objektiv, svindyra, billiga, gamla och nya, men detta är min absoluta favorit. Om du ska ta bilder i skog och mark och bara ha ett objektiv så är detta det du ska ha!

Ett bra test när du ska köpa objektiv: Testa att rikta mot solen eller en lampa. Om hela sökaren blir full av reflexer är objektivet uselt till naturbiler.

Altså: Köp efter vilket objektiv du vill ha. Canon har också en 28-105. Den är oxå bra (lite sämre enligt tester i Foto), men den har sämre närgräns.

Tips: Begagnade Nikon F90x ligger bra i pris (4.500:)om du klarar dig utan inbyggd blixt. Den fukuserar mycket säkert och har en enda stor af-sensor mitt i sökaren. Jag har nu en Nikon F5. Den har 5 små af-punkter. Jag tycker att en stor sensor a'la F90x är mer lätt-använt.
Sökaren på F90x är lite mer i proffs-klass än de billigare kamerorna, lättare att se om du fixat skärpan. När F90x kom ut gjorde FOTO en autofokus jämförelse mellan den och Canon Eos 1n. Det blev lika!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...